مرگ کاشان در صحرای کویرنزدیک است

پورتال خبری کاشان  : کاشان در حالی نفس هایش در صحرای خشک کویر به شماره افتاده است که سرنوشت شهروندان منطقه کاشان به دلیل عدم ذخیره آب برای مواقع اضطراری ، تنها به یک اتفاق و یک حادثه غیرمنتظره خاموش شدن و یا از مدارخارج شدن چاههای آب شرکت آب و فاضلاب کاشان وابسته است.
نیاز شهرستان کاشان به آب شرب در شبانه روز ۳۷ میلیون مترمکعب است که از این مقدار ۷ میلیون مترمکعب  از طریق خط انتقال آب زاینده رود به کاشان تامین می شود و ۳۰ میلیون مترمکعب مابقی توسط ۱۲۵ حلقه چاه که به جای ۱۲ ساعت کارکرد در شبانه روز ۲۳ ساعت و نیم بدون وقفه کارکرد آنها است تا بتواند آب مورد  نیاز منطقه کاشان را بدون اینکه یک لیتر در مخازن ذخیره شود به مصرف مشترکین منطقه کاشان می رسد .
چاههای آب  بدون وقفه و ۲۴ ساعته فعالند
 فعالیت تمام وقت چاههای آب و احتمال نقص فنی  ، عدم ذخیره آب برای بحران های پیش بینی نشده ، قطعی احتمالی اندک آب انتقالی زاینده رود به کاشان  و یا آلوده شدن منابع آب که تهدید جدی همین منابع اندک آب موجود، بحران آب ،  تشنگی و مرگ کاشان را در صحرای خشک کویری رقم خواهد زد .
اگر امروز بحران بی آبی منطقه کاشان برای کاشانی ها ملموس نیست به این دلیل است که توان برداشت آب از منابع آب منطقه و آب دریافتی از خط انتقال آب زاینده رود به کاشان با میزان  آب مصرفی مشترکین برابری دارد اما جوابگوی ذخیره آب  برای استفاده در مواقع اضطراری نیست .   
عمق  برخی از چاههای آب در منطقه کاشان به عمق ۱۸۰ متر و کف رسیده است ، چاههای آب منطقه ابوزید آباد از ۴۰ به ۱۸۰ و چاههای منطقه راوند به عمق ۱۷۰ متری رسیده است و مرتب در حال پایین رفتن است اما از آب خبری نیست و زمانی که کف رسید به جای آب هواخارج می شود .
* شرکت آب منطقه ای استان اصفهان قائل به اجرای مصوبات وزارت نیرو نیست 
وزیر نیرو در سفر دهه فجر سال ۹۰ به کاشان قول داد طی مدت یکسال ، تا دهه فجر سال ۹۱ ظرفیت خط انتقال آب زاینده به کاشان به یکهزار و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه ظرفیت نهایی این پروژه برسد . اما در عمل چنین نشد و امروز بعد از گذشت ۱۶ ماه، ظرفیت انتقال آب زاینده رود به کاشان و آران و بیدگل همان ۲۶۰ برثانیه است .
طی یکسال گذشته بیش از ۲۰ میلیارد تومان دولت اعتبار به پروژه خط انتقال زاینده رود به کاشان تخصیص داده است اما کاشانی ها آثار تخصیص این اعتبار را در افزایش ظرفیت خط انتقال زاینده رود به کاشان هنوز ندیده اند و انتقال آب زاینده رود به کاشان و آران و بیدگل هنوز مانند سالهای گذشته ۲۶۰ لیتر بر ثانیه  است .
شرکت آب منطقه ای اصفهان قائل به اجرای مصوبات دولت نیست 
سرپرست شرکت آب و فاضلاب کاشان در گفتگو با پورتال خبری کاشان ، تخصیص اعتبار توسط وزارت نیرو برای پروژه خط انتقال آب زاینده رود به کاشان را تائید می کند و اضافه می کند ، ۲۰ میلیارد تومان اعتبارتخصیص داده شده به این پروژه توسط دولت به شرکت آب منطقه ای استان اصفهان داده شده است اما اصفهان،  قائل به اجرای مصوبات وزارت نیرو در رابطه با پروژه خط انتقال آب زاینده رود به کاشان نیست .
محمد رضا اسدی گفت :  دهه فجر سال ۹۰ وزیرنیرو در کاشان به مردم این شهرستان قول داد، طی مدت یکسال ، ظرفیت نهایی پروژه انتقال آب زاینده رود به کاشان بایکهزار و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه تکمیل خواهدشد.
 وی یاد آورشد: پیگیری های شرکت آب و فاضلاب کاشان به استان و وزارت نیرو منجر به مصوبه ای شد ، تامدیرعامل آب منطقه ای استان اصفهان ظرف یکسال ظرفیت نهایی انتقال آب زاینده رود به کاشان تکمیل  کند، اما اتفاقات شرق استان باعث شد تا قول وزیر برای تحقق ظرفیت نهایی انتقال آب زاینده رود به کاشان به حاشیه برود .
پروژه خط انتقال آب زاینده رود با یک چهارم ظرفیت  آبرسانی دارد 
این پروژه پرهزینه بعد از ۶ سال از آغاز بهره برداری از سال ۸۶ تاکنون با یک چهارم ظرفیت نهایی، از آن استفاده می شود . هر طرح و پروژه ای یک طول عمر مفیدی دارد و بعد از آن فرسوده می شود و قابل استفاده نخواهد بود ، پروژه انتقال آب زاینده رود به کاشان و آران و بیدگل اگراز سال ۷۴ زمان آغاز اجرا محاسبه شود تا سال ۱۴۰۴ حدود ۱۲ سال دیگر عمرمفید پروژه خط انتقال آب زاینده روزد به کاشان تمام خواهد بود .
امروز نزدیک ، به یک سوم از عمر پروژه خط انتقال آب زاینده رود به کاشان گذشته است، و ما هنوز از یک پنجم ظرفیت نهایی این پروژه استفاده می کنیم در حالیکه هزینه های این پروژه برای ظرفیت نهایی آن است اما یک پنجم ظرفیت نهایی استفاده می شود .
بحث انتقال ظرفیت نهایی پروژه خط انتقال آب زاینده رود به کاشان امروز بعنوان مطالبه جدی مردم کاشان و آران و بیدگل از مسئولان کاشان ، استان و وزارت نیرو است . 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

پست بعدی

نقد وضعیت محیط زیست کشور و مطالبات زیست محیطی از رئیس جمهور آینده در برنامه اردیبهشت

پ خرداد ۹ , ۱۳۹۲
در آستانه برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نخستین برنامه تلویزیونی نقد وضعیت محیط زیست کشور و مطالبات زیست محیطی از رئیس جمهور آینده در برنامه” اردیبهشت ” ظهر فردا ( پنج شنبه )از شبکه ۴ سیما پخش خواهد شد . به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران  ، پنج […]