برای احیای قنات‌ها باید بیشتر چاه‌ها بسته شود

علاوه بر این‌که چمن‌کاری نباید انجام شود، باید چمن‌های کاشته‌‌شده را سریعا از بین برد، چون آسیب چمن علاوه بر آب زیادی که مصرف می‌کند، کودهایی که برای رشد آن نیز مصرف می‌شود وارد مخازن آب‌ زیرزمینی شده و آب و زمین را نیتراته می‌کند و مصرف آب نیتراته و محصول کاشته شده در زمین نیتراته، سرطان زاست

جمعیت کویرسبز– به نقل از کاشان نیوز: با هم‌کاری و هم‌راهی شهرداری و به همت جمعیت کویر سبز کاشان، سمینار یک‌روزه «آب و فضای سبز شهری» با سخن‌رانی دکتر «پرویز کردوانی» برگزار شد.

در این سمینار که صبح پنج‌شنبه ۲۸ مرداد ۹۴ و از ساعت ۱۰ صبح در فرهنگ‌سرای مهر کاشان برگزار شد، پروفسور «کردوانی» طی سخنانی با هشدار نسبت به کمبود آب و خطر خشک‌سالی در اغلب نقاط ایران و خصوصا کاشان گفت: با این وضعیت و با این شکل مصرف به‌زودی به خاطر نبود آب مردم ناچار به مهاجرت ناخواسته خواهند گردید.

پدر کویرشناسی ایران با تاکید بر این‌که آب تصفیه و فراوری ‌شده از محل پسماند‌ها و فاضلاب شهری باید صرف فضای سبز شود، یکی از خطاهای بزرگ را کاشت چمن عنوان کرد و افزود: علاوه بر این‌که چمن‌کاری نباید انجام شود، باید چمن‌های کاشته‌‌شده را سریعا از بین برد، چون آسیب چمن علاوه بر آب زیادی که مصرف می‌کند، کودهایی که برای رشد آن نیز مصرف می‌شود وارد مخازن آب‌ زیرزمینی شده و آب و زمین را نیتراته می‌کند و مصرف آب نیتراته و محصول کاشته شده در زمین نیتراته، سرطان زاست.

وی کاشان را به دلیل کمبود آب مستعد کاشت گونه‌های کم‌مصرف از جمله سرو و کاج دانست و تاکید کرد: برگ‌‌های خشک درختان نباید جمع‌آوری شده بلکه باید زیر درختان و در باغچه‌ها بماند و پس از شخم‌زدن به چرخه دوباره تامین مواد مغذی برای خاک و درخت برگردد.

کردوانی در پاسخ به پرسشی در مورد جلوگیری از هدرفت آب و راه‌های کاهش آن، گفت: باید به سمت کشاورزی مکانیزه و استفاده از سیستم آب‌یاری قطره‌ای حرکت کرد.

استاد برجسته جغرافیای ایران، مشکل ریز‌گردهای محلی و منطقه‌ای را از بین رفتن مراتع براثر چرای دام‌ها و خشک‌سالی، و راه مقابله با آن‌را پاشیدن ریگ بر روی شن‌ها به منظور تثیبت آن عنوان کرد.

کردوانی با اشاره به این‌که قنات افتخار ایرانیان است، اما با حفر چاه، قنات‌ها خشک شد و ناچار مردم از روستاها مهاجرت و به شهرها هجوم آوردند، تاکید کرد: چاه‌ها باید بسته شود تا قنات‌ها احیا گردد.

«پرویز کردوانی» جغرافی‌دان نامبردار ایرانی و دانش‌آموخته عمران کویر در آلمان است. مطالعات میدانی فوق‌العاده وی در مناطق کویری و بیابانی ایران، وی را به یکی از برجسته‌ترین کویر و اقلیم‌شناسان ایران تبدیل کرده و بعضی وی را به عنوان پدر کویرشناسی ایران معرفی می‌کنند.
کردوانی استاد نمونه دانشگاه تهران در ۲ سال ۷۸ و ۸۰ بوده و برنده جایزه «مهرگان علم» به‌خاطر تالیف به‌ترین کتاب سال در زمینه محیط‌زیست نیز بوده است.

سمینار یک‌روزه «آب و فضای سبز شهری» توسط جمعیت کویر سبز کاشان و با هم‌کاری سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر کاشان پیش از ظهر امروز پنج‌شنبه ۲۹ مرداماه در فرهنگ‌سرای مهر کاشان برگزار شد.

گزارش تصویری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =

پست بعدی

غفلت موجب پشیمانی !

ج مرداد ۳۰ , ۱۳۹۴
در شب‌های تابستان کاشان استفاده از قلیان در اماکن عمومی غوغا می‌کند جمعیت کویرسبز-مهدی سلطانی‌راد: آسمان شبهای تابستان کاشان هم مثل همه جا گویا همین رنگ است! کافیست در این فصل و به هنگام غروبهای دم کرده‌اش سری به بوستان‌ها و پارک‌های شهر بزنید و در کنار خانواده‌هائی که برای […]
مهدی سلطانی راد