افزایش ۳برابری مراجعه به مراکز معاینه فنی/تغییر سن معاینه فنی در لایحه هوای پاک

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به نقش یک درصدی معاینه فنی کشور در کاهش آلودگی هوا، از افزایش سه برابری مراجعات به مراکز معاینه فنی طی هفته‌های اخیر خبر داد و افزود: سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی تا آخر دی ماه راه‌اندازی و رونمایی خواهد شد.

مسعود زندی در گفت‌وگو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه مشکل معاینه فنی مسبوق به سابقه است و گزارشات بسیاری در مورد کارآمد نبودن معاینه فنی وجود دارد، گفت:‌ مطالعات تعدادی از پژوهشگران دانشگاه‌های صنعتی شریف و تربیت مدرس نشان می‌دهد که معاینه فنی می‌تواند نقش ۱۰ تا ۱۵ درصدی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد، اما سهم معاینه فنی کنونی در کشور بیش از یک درصد نیست.

وی با بیان اینکه ناکارآمدی معاینه فنی چند دلیل دارد، اظهار کرد: برخورد جدی با بحث معاینه فنی نمی‌شود و گزارش‌ها حاکی از خالی بودن مراکز معاینه فنی است و تعداد کمی از شهروندان به این مراکز مراجعه می‌کنند.

افزایش سه برابری مراجعات مراکز معاینه فنی طی هفته‌های گذشته

به گفته زندی طی چند هفته گذشته که مشکل آلودگی و دخالت و برخورد پلیس را در بحث معاینه فنی داشتیم، مراجعات به مراکز معاینه فنی سه برابر شده است و این نشان می‌دهد که برخورد جدی باعث مراجعه بیشتر شهروندان به مراکز معاینه فنی خواهد شد که آمارها هم از افزایش مراجعات حکایت دارد.

تهران در بحث معاینه فنی مستثنی است

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به اینکه از جمله مشکلات معاینه فنی این است که برخی افراد بدون حضور در مراکز معاینه فنی توانسته‌اند برگه معاینه فنی اخذ کنند، اظهار کرد: این تخلف در تهران کمتر بوده و مسئولین بخش معاینه فنی تهران هم به این موضوع اذعان دارند که تهران مستثنی است ولی در مراکز معاینه فنی در شهرستان‌های اطراف دسترسی به برگه معاینه فنی راحت‌تر است.

وی افزود: پلیس هم اعلام کرده که با خودروهایی که در عین داشتن برگه معاینه فنی، دودزا بوده‌اند برخوردهایی صورت گرفته است.

زندی با بیان اینکه در چند مصوبه بحث راه‌اندازی سامانه یکپارچه معاینه فنی لحاظ شده است، گفت: یک بستر، مصوبه هیئت وزیران با عنوان آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگه معاینه فنی خودرو است که در ماده ۹ این آیین نامه بحث راه اندازی سامانه یکپارچه معاینه فنی مورد تاکید قرار گرفته است.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به اینکه وزارت کشور با همکاری وزارت راه و شهرسازی موظف به راه اندازی سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی شده‌اند، افزود: در راهکارهای کاهش آلودگی هوا که مصوبه اردیبهشت سال ۹۳ ا ست در بند چهار به ضرورت راه‌اندازی ساختار یکپارچه معاینه فنی تاکید شده است.

به گفته زندی، سامانه یکپارچه معاینه فنی به دنبال ایجاد وحدت رویه در امور مربوط به معاینه فنی با بهره‌گیری از زیرساخت‌های الکترونیکی و اطلاعات پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی برای تسهیل در مقررات است و شیوه کار بدین صورت است که اطلاعات خودرو در مرکز معاینه فنی از طریق دوربین‌های پلاک خوان ثبت می‌شود و این اطلاعات در اختیار نیروی انتظامی نیز قرار می‌گیرد که پلیس ضمن اصالت خودرو در جریان اقدامات و تست‌های مرکزمعاینه فنی قرار می‌گیرد و اطلاعات از طریق آنها نیز قابل برداشت است.

وی با بیان اینکه در سامانه یکپارچه معاینه فنی دست انسان دخالتی نداشته و هیچگونه تقلبی هم در آن رخ نمی‌دهد، گفت:‌ نیروی انتظامی با نرم‌افزارهایی امکان پیگیری ثبت تخلف را دارد و حجم تخلفات با این سامانه به حداقل ممکن می‌رسد.

راه اندازی سامانه یکپارچه معاینه فنی تا آخر دی ماه

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست هم به دنبال تحقق یکپارچه سازی معاینه فنی است، اظهار کرد: در آخرین کارگروه ملی کاهش آلودگی، خانم ابتکار تاکید کردند که در سال جاری سامانه یک پارچه راه‌اندازی و رونمایی شود. همچنین معاون عمرانی وزارت کشور تاکید کردند که این سامانه تا ۲۹ دی ماه سال جاری راه اندازی شود.

۴۰۱ مرکز معاینه فنی به سامانه یکپارچه متصل شده‌اند

وی با بیان اینکه ۴۴۰ مرکز معاینه فنی در کشور وجود دارد که ۴۰۱ مرکز تا کنون به این سامانه متصل شده‌اند، اظهار کرد: ۳۹ مرکز باقیمانده نیز باید اقدامات لازم را برای اتصال به این سامانه انجام دهند که در صورت تحقق این سامانه حرکت بسیار بزرگی در معاینه فنی رخ خواهد داد و بی‌قانونی کنار گذاشته خواهد شد وهمه موظف می‌شوند به موقع خودروی خود را به مرکز معاینه فنی ببرند. نیروی انتظامی نیز قول همکاری و ایجاد زیر ساخت‌ها را داده‌ است.

زندی با اشاره به اینکه بحث تغییر سن معاینه فنی از پنج به دو سال از طریق مجلس پیگیری شده ولی تا کنون موفقیتی کسب نشده است، گفت: در لایحه نحوه جلوگیری از آلودگی هوا که با عنوان لایحه هوای پاک که به مجلس ارائه شده، تغییر سن معاینه فنی ازپنج به دو سال پیش بینی شده است.

خودروهای تولیدی کشور شرایط کیفی مطلوبی ندارند

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با تاکید بر اینکه خودروهای تولیدی کشور شرایط کیفی مطلوبی ندارند که پنج سال هیچ نظارتی بر روی آنها نباشد، گفت: مجموعه تجهیزات کنترل آلایندگی از جمله کاتالیزکانورتر روی خودروها نصب می‌شود که باید بعد از سه سال تعویض شود. بنابراین پنج سال، عدد غیر منطقی برای معاینه فنی است ولی متاسفانه در کشور ما مصوب شده است.

زندی در ادامه با بیان اینکه در مراکز معاینه فنی چند پارامتر از جمله مونوکسید کربن و HC اندازه گیری می‌شود، گفت: برخی اهل فن اعتقاد داشتند که اعداد و ارقام مربوط به پارامترها می‌تواند سختگیرانه‌تر باشد، ولی چون اینها مصوبه شورای عالی محیط زیست است، بحث بر سر این بود که در شورای عالی محیط زیست طرح شود ولی به این نتیجه رسیدیم که این پارامترها ابلاغ شود و مورد اجرا قرار گیرد و در نهایت در صورت احتیاج به بازنگری در جلسات بعدی شورای عالی محیط زیست مجددا بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه مصوبه شورای عالی محیط زیست به استان‌ها و وزارت کشور ابلاغ شده است تا در برنامه اجرایی قرار گیرد، افزود: معاینه فنی در بحث کاهش آلودگی خودروها بسیار موثر است و از شهروندان انتظار داریم به موقع به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و با انجام تنظیمات ساده خودرو در کاهش آلودگی هوا موثر باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + دوازده =

پست بعدی

«نیترات و فلزات سنگین در آب شرب» و واکنش وزارت بهداشت

ی بهمن ۱۸ , ۱۳۹۴
معاون بهداشت وزیر بهداشت به برخی اظهارات درباره میزان نیترات و فلزات سنگین آب شرب کشور پاسخ داد. دکتر علی‌اکبر سیاری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،در خصوص برخی انتقادات نسبت به وجود نیترات و فلزات سنگین در آب شرب کشور و تاثیر آن در بروز […]