لاله‌های واژگون از گلستانکوه می‌روند

کاشان نیوز – عباس شافعی: دیدار از «گلستانکوه خوانسار» در یک برنامه‌ی از پیش هماهنگ شده،  که جمعیت کویر سبز با همتایان خوانساری خود – انجمن دوستداران طبیعت خوانسار- ترتیب داده بودند برگزار شد.
دامنه زیبای گلستانکوه وسعت رنگینی از انواع گیاهان وحشی را به نمایش گذاشته که شاخص آن‌ها لاله‌های واژگون است.
لاله‌هایی که هر سال در اواسط فصل بهار صدها هزار نفر از عاشقان طبیعت را به سوی خود می‌کشد. اما امسال سرما و حضور بی‌رویه گردش‌گران و هجوم  برخی افراد سودجو داغی سنگین بر دل این دشت زیبا نهاده و دیگر از فر و فراوانی و شکوه لاله‌های واژگون خبری نیست …
«کیومرث خامه‌ای» فعال محیط زیست و عضو انجمن دوستداران طبیعت خوانسار گفت: خوانسار محل رشد هزاران گونه گیاهی و دارویی در کشور است ولی اقدامات سودجویان محلی باعث نابودی برخی از گونه‌های کمیاب گیاهی شده است.
وی افزود: تعدادی از افراد محلی برای به دست آوردن پیاز موسیر، منطقه وسیعی از گلستان‌کوه را تخریب کرده و پیاز گل‌های واژگون این منطقه را به اشتباه خارج کرده و با بهره‌برداری غیرمجاز از گونه‌های گیاهی، آن را به مرز نابودی می‌رسانند.

وی می‌گوید: به همت اعضای انجمن دوستدران طبیعت خوانسار، از طلوع خورشید تا هنگام غروب از دشت لاله‌های واژگون محافظت می‌شود، ولی متاسفانه افراد محلی سودجو به طمع برداشت موسیر، شبانه به گلستانکوه هجوم می‌آورند و در تاریکی شب علاوه بر موسیر پیاز لاله‌های واژگون را نیز جمع‌آوری می‌کنند و این موضوع  موجب نابودی سریع این گنجینه ارزشمند طبیعی شده است.
این دوستدار طبیعت گفت: گلستانکوه خوانسار با دارا بودن هزاران گونه گیاهی منحصر به فرد در جهان، قطب گردش‌گری کشور و یکی از منابع تحقیقاتی بسیار مهم در گونه‌های گیاهی است که اخیرا به دست افراد فرصت‌طلب و سودجو در حال تخریب و نابودی است.
وی با انتقاد از عدم نظارت صحیح منابع طبیعی شهرستان خوانسار تصریح کرد: گلستانکوه خوانسار علاوه بر این‌که یک منطقه گردش‌گری در کشور است یک منطقه تحقیقاتی در زمینه گیاه‌شناسی و گیاهان دارویی نیز به شمار می‌رود .
خامه‌ای تاکید کرد: گلستانکوه و ذخایر آن تنها یک منبع محلی نیست، بلکه متعلق به تمام جهان است که در صورت نابودی این منطقه، بسیاری از گونه@های گیاهی کمیاب از بین می‌رود. مسئول فضای سبز شهرستان خوانسار خاطرنشان کرد: تغییر چشمه‌های آب طبیعی، چرای بی‌رویه دام، فرسایش خاک و عدم حفاظت صحیح و حرکت خودروها بر روی گونه‌های گیاهی، هجوم گردش‌گران در فصل‌های بهار و تابستان بیش از ظرفیت موجود از جمله خطراتی است که عدم برخورد جدی مسئولان منابع طبیعی باعث نابودی این منطقه در ده سال آینده می‌شود.
وی گفت: در گلستانکوه علاوه بر وجود گونه‌های گیاهی بسیار نادر، پرندگان و حیوانات زیادی نیز در حال تکثیر هستند که شکار بی‌رویه و دخالت انسان در طبیعت و چشمه‌های طبیعی اکوسیستم منطقه را برهم زده و باعث نابودی این طبیعت بکر می‌شود.
خامه‌ای خواستار اقدام سریع و جدی مسئولان کشور و استان برای نجات منطقه گردش‌گری گلستانکوه خوانسار و گونه‌های گیاهی کمیاب این منطقه از تخریب و نابودی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو − یک =

پست بعدی

با بریدن درختان،بجای آن آهن می‌کاریم

ج اردیبهشت ۲۰ , ۱۳۹۲
کاشان نیوز-ایمان سرانجام: کیومرث خامه مدیرعامل انجمن طبیعت یاران خوانسار در گفتگو با خبرنگار کاشان نیوز گفت: متاسفانه سالانه ۴تا ۵ هزار اصله درخت گردو وصنوبر در خوانسار بریده میشود و بجای آن خانه های آهنی بنا می گردد. درحاشیه حضور اعضای جمعیت کویر سبز کاشان و طبیعت یاران اصفهان […]