با بریدن درختان،بجای آن آهن می‌کاریم

کاشان نیوز-ایمان سرانجام: کیومرث خامه مدیرعامل انجمن طبیعت یاران خوانسار در گفتگو با خبرنگار کاشان نیوز گفت: متاسفانه سالانه ۴تا ۵ هزار اصله درخت گردو وصنوبر در خوانسار بریده میشود و بجای آن خانه های آهنی بنا می گردد.
درحاشیه حضور اعضای جمعیت کویر سبز کاشان و طبیعت یاران اصفهان در منطقه گلستانکوه خوانسار و
برپایی برنامه های فرهنگی حفاظت از منابع طبیعی بویژه دشت لاله های وازگون این شهرستان کیومرث خامهً عضومستعفی شورای شهر خوانسار و استان اصفهان با ابراز تاسف از بی توجهی بشر به محیط زیست اطراف خود اظهار داشت: «با توجه به استقرار بشر در زمین های مستعد کشاورزی و ساخت و سازهای بی رویه در این مناطق تا صد سال دیگر تمامی درختان و زمینهای کشاورزی در ایران نابود خواهند شدو بی شک حیات انسان را با مشکلات خاص روبرو خواهد ساخت».
خامهً با اشاره به فعالیت دو دهه ای خود در امر محیط زیست افزود : از سال۸۷ با تشکیل جمعیت طبیعت یاران خوانسار اقدامات فرهنگی خود را در سطح شهرستان از انفرادی به تشکل گروهی تغییردادیم، که خوشبختانه با فرهنگسازی در مدارس شاهد تغییر نگرش نسل جدید هستیم.
عضو اسبق شورای شهر خوانسار تصریح کرد: در مدت زمان حضور خود در شورای شهر خوانسار و استان تمام تلاش خود را برای هشدار در مورد عواقب غیر قابل جبران تعرض بشر به طبیعت و پوشش گیاهی منطقه بکار بردم که متاسفانه بدلیل بی توجهی مسئولان واعتراض به قطع درختان صنوبر و گردو در خوانسار رسما ۶ ماه است که از سمت خود در شورای شهر و استان استعفا داده ام.
وی افزود: در سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به خوانسار منطقه گلستانکوه و سرچشمه این شهرستان بعنوان پارک ملی معرفی شدند که برای حفظ این مناطق و پوشش گیاهیشان نیازمند حمایت وکمک های دولتی هستیم.
وی وجود بیش از ۸۰گونه گیاه دارویی شناسایی شده در این منطقه را عاملی برای هجوم افراد سودجو بمنظور جمع آوری و تخریب طبیعت و دستیابی به منافع اقتصادی خود دانست و اظهار داشت: متاسفانه با نابودی گیاه گون که خاصیت آبخیزداری دارد باعث می شود تا با صرف هزینه های زیاد امجبور به اجرای طرح های آبخیزداری شویم در حالیکه می توان با فرهنگ سازی و پیشگیری از نابودی این گیاه از صرف هزینه های سرسام آور آبخیزداری جلوگیری کرد.
خامهً با بیان شعار زیست محیطی خود با عنوان «تر بر، سربر، ریشه بر، صیاد، ندارد بنیاد» عنوان کرد : پیش از انکه دیر شود و دیگر کاری نتوان کرد باید به یاری طبیعت بشتابیم و شکر گزار نعمتهای الهی باشیم وی حفظ طبیعت و نگهداری از آنرا نوعی عبادت و تشکر از نعمات الهی دانست.
وی از عمده فعالیت طبیعت یاران خوانسار به اجرای طرح فنس کشی منطقه گلستانکوه با هزینه دولتی اشاره کرد و افزود: باتوجه به حضور گردشگران پرشمار در این منطقه با ایجاد فنس و استقرار نیرو اقدام به هدایت گردشگران و جلوگیری از ورودشان به منطقه حفاظت شده ودارای پوشش گیاهی موجود در منطقه نموده ایم که این منطقه تنها بخشی از ۳۰هزار کیلومتری است که نیازمند توجه و حفاظت است.
در پایان اعضای جمعیت کویر سبز کاشان وطبیعت یاران اصفهان و خوانسار در جلسه ای مشترک به بحث و گفتگو و ترسیم برنامه های مشترک خود و زمانبندی آن پرداختند.
دشت لاله های واژگون در گلستانکوه خوانسار هرساله در ایام اردیبهشت ماه شاهد حضور پرشمار گردشگرانی است که برخی بدون توجه به پاسداشت و نگهداری از این منابع با لگد مال کردن و چیدن پوشش گیاهی منطقه اثرات مخرب و جبران ناپذیری را در پوشش گیاهی گلستانکوه به بار آورده است و از سویی سرمایه گزاری برخی از افراد غیر بومی و ساخت منازل ویلایی در باغات و زمین های کشاورزی باعث شده است تا سالانه ۴تا ۵ هزار اصله درخت گردو وصنوبر در این شهرستان قطع شوند وتهدید جدی برای طبیعت خوانسار باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 7 =

پست بعدی

گاهنامه ی علمی -خبری-فرهنگی جمعیت کویر سبز منتشر شد

ج اردیبهشت ۲۰ , ۱۳۹۲
 گاهنامه ی شماره ی۲۷ جمعیت کویر سبز دارای فهرست مطالب زیر می باشد چه خبر از کویر سبز زمین پاک عملکرد کویر سبزدر سه سال اخیر کشاورزی عمودی مرگ درختان باغ فین راه کاری برای روز های بی آبی اخبار محیط زیست نه باور نادرست در باره ی گرسنگی تولید […]