بیابانزایی حیات کاشان را تهدید می‌کند

کاشان نیوز- سعید غلامیان: از سال ۱۹۲۱که آقای بوویل در مجله انجمن آفریقا عبارت«تجاوز صحرا» را برای نخستین بار بعنوان هشدار بکار برد تا زمانی که در کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل در ریدوژانیرو در سال ۱۹۹۲ که مفهوم «بیابان زایی» را تعمیم داد و روند تولید بیابان را عمدتاً فعالیتهای انسانی در اکثر اقالیم ذکر نمود تا ۱۹۹۷ که U.N.E.P اطلس جهانی بیابانزایی را اراده نمود و حتی تا این اواخر کسی شدت تخریب سرزمین و و کسترش بیابان در شهرستان و دشت کاشان را جدی نگرفته است.

کاش حداقل به اندازه چند هزار سال قبل و به اندازه کورش بینانگذار سلسله هخامنشی اهمیت بیابان زایی و خشکسالی را می دانستیم.

قرار گرفتن ایران در کمربند خشک جهانی، میزان بارش کشور برابر یک سوم میانگین جهانی و میزان بارش شهرستان که کمترین حد کشوری را شامل می شود و تخریب مراع ییلاقی شهرستان با «کلاس شدت تخریب زیاد» و «بسیار زیاد»، تخریب اراضی کشاورزی در «کلاس خیلی شدید»، تخریب آب در «کلاس بسیار شدید»، هیچکدام اخبار خوبی برای کاشان نیستند.

طی مطالعه ای که توسط کارشناسان مشاور آب طی سالهای ۶۹تا۹۰ انجام شده است تایید افت  ۱۱/۹۰ سطح آب «آبخوان دشت کاشان» را نیز می توان به اخبار فوق اضافه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + ده =

پست بعدی

بازیافت و بازیابی آزولا(آفت تالابها و شالیزارها)

س خرداد ۲۸ , ۱۳۹۲
سجاد قربانپور دانشجوی کارشناسی بازیافت دانشگاه جامع علمی-کاربردی فرهنگی هنری شهرداری تهران– چکیده: جلبک آزولا عامل مهمی در نابودی تالاب ها بوده و همچنین در شالیزارها بعنوان یک رقیب جدی برنج در استفاده از املاح معدنی و مواد مغذی آب ، قرار گرفته و از رشد مناسب برنج جلوگیری کرده […]