ماهیگری صنعتی بی رحم!!!

طبق آمار سازمان ملل در سال ۲۰۰۵، صید تجاری ماهی، ۹۰ میلیون تن از ماهی های اقیانوس را گرفت. با این حال این رقم عظیم، به شخص اطلاع نمی دهد که میزان حقیقی مرگ و میر توسط صنعت ماهیگیری چه مقدار است. متأسفانه برخی هنوز بر این باورند که ماهی ها موجوداتی با سطح پایین درک هستند و قادر به تجربه ی احساسات نمی باشند. اما این باور نادرست است و حقیقت بر خلاف این است


ماهی ها باهوش هستند
بسیاری از مردم هرگز به این موضوع فکر نکرده اند که ماهی ها باهوش هستند و جالب اینجاست که هر یک شخصیت خاص خود را دارند.صدها تحقیق نشان داده است که ماهی ها باهوش هستند، می توانند از ابزار ها استفاده کنند و حافظه ای تحسین بر انگیز و طولانی مدتدارند و در ساختارهای اجتماعی پیچیده ای زندگی می کنند. ماهی ها می توانند دریابند که چه وقت از روز است و از طریق صداهایی که برای ما غیر قابل شنیدن است، با همدیگر گفتگو می کنند. تحقیقات به طور واضح نشان داده است که ماهی ها دردهای جسمی و عاطفی را حس می کنند.

beautiful-fish-4 size1

واکنش فیزیکی آنها به ضربه های روحی و جسمی، صداها و اعمال شوک بر انگیز، بروز نگرانی است و به محض آسیب دیدن، به یاد دارند که چه چیز درد را سبب شده است و فعالانه از آن اجتناب می کنند. لذا ماهیگیری، چه برای سود باشد چه به اصطلاح برای ورزش، نمی تواند به عنوان یک فعالیت بی آزار انسانی مورد توجه باشد.

Lynne2


دکتر لین اسندون،
بیولوژیست دریایی از بریتانیا، سخنران ارشد در مورد رفتار و رفاه حیوانات، و از محققان در زمینه ی رفاه حیوانات در دانشگاه لیورپول بریتانیا، و دانشگاه چستر بریتانیا می باشد. او در مورد رفتار و هوش حیوانات، تحقیقات دقیقی انجام داده است.

یک باور قدیمی وجود دارد که ماهی ها دارای حافظه ای ۳ ثانیه ای هستند. دکتر لین اسندون در مورد آخرین یافته های خود در مورد حافظه، و شخصیت ماهی ها در اینجا توضیح می دهند:

من همکارانی دارم که نشان داده اند که ماهی طلایی می تواند برای سه سال نه ۳ ثانیه، همه چیز را به یاد داشته باشد. لذا اطلاعات زیادی وجود دارد که نشان می دهد ماهی ها دارای حافظه ای طولانی مدت هستند. که این امر با میزان طول عمر آنها نیز مرتبط است. لذا ماهی های دارای عمر کوتاه، حافظه های کوتاه مدت دارند. به عنوان مثال، ماهی آبنوس که فقط یک سال عمر می کند، دارای حافظه ای ۲۲ روزه است، زیرا لزومی ندارد که وقتی تنها یک سال زندگی می کنید، حافظه ای ۱۰ ساله داشته باشید.

تحقیقات من نشان می دهد که ماهی ها می توانند از همدیگر چیزهایی یاد بگیرند و در پی آن واکنش های رفتاری خود را تغییر دهند و این نشان می دهد که آنها تنها با مشاهده دیگر ماهی ها و تصمیم گیری هایی بر مبنای این مشاهدات، اطلاعاتی را دریافت می دارند و رفتارهایی از خود نشان می دهند.
یکی از چیزهایی که ماهی ها در آن خوب عمل می کنند، بوییدن است. آزمایش های اخیر نشان داده که آنها می توانند بوی خودشان را تشخیص دهند و در نتیجه می توانند خودشان را تشخیص دهند. خودشناسی پیشرفته ترین فرایند ذهنی است که تنها در دلفین ها و سگها دیده می شود، اما در این دو گونه، این امر با بینایی و شناخت بازتابی با بینایی است. در حالیکه شناخت بازتابی در مورد ماهی ها از طریق بویایی است زیرا ماهی ها در جهان بصری زندگی نمی کنند، آنها برای تشخیص خود از بو استفاده می کنند و این نشان می دهد که می توانند فرآیندهای ذهنی پیشرفته تری داشته باشند.

ماهی ها حساس و باهوش هستند و از همراهی با یگدیگر لذت می برند و خاطرات خوبی دارند. همچنین آن ها با یکدیگر با اصوات فرکانس پایین صحبت می کنند که انسان ها تنها با وسایل ویژه قادر به شنیدن آن ها هستند. دکتر “ترسا برت دی پررا” دانشمند محقق در دانشگاه آکسفورد، انگلستان توضیح می دهد، “ما اکنون متوجه شدیم ماهی ها توانایی بسیاری در یادگیری و بخاطر سپردن دارند و دارای طیف وسیعی از مهارت های شناختی هستند که مردم بسیاری را متعجب خواهند کرد.”

fish 6

ماهی ها درد را احساس می کنند

تحقیقات نشان داده است که پیام رسانهای شیمیائی که برای هدایتِ احساس درد در ماهی استفاده می شوند، دقیقاً مانند آنهائی هستند که در پستاندارانی مانند انسان یافت شده اند و همین وظیفه را دارند. این ترکیبات شیمیائی که ماده “پی” و “برادیکینین” نامیده می شوند در ارسال سیگنال از محل جراحت در بالای نخاع به مغز دخالت دارند.
دونالد بروم، پروفسور رفاه حیوانات در دانشگاه کمبریج در بریتانیا اظهار می دارد،”مطالب علمی کاملاً واضح هستند. از نظر آناتومی، روانشناسی و بیولوژی عملاً سیستم درد در ماهی، مانند پرندگان و پستانداران است.” با این وجود توانائی احساس درد تنها تعیین کننده حساسیت نیست؛ بعلاوه ماهی فوق العاده باهوش است و توانائی یادگیری، بخاطر سپاری و حل مشکلات را دارد. همچنین ماهی خودآگاه است و از یک شخصیت منحصر برخوردار است.

fish 3

ورزشی بنام ماهیگیری!!!

fish 7هر سال میلیون ها نفر در فعالیت “ورزشی” بنام ماهیگیری و یا صید ماهی که فوق العاده عاری از احساس است، شرکت می کنند و در آن از یک میله و نخ با قلابی در انتهای آن استفاده می شود. طعمه به قلاب وصل می شود و وقتی ماهی می آید تا طعمه را بگیرد،قلاب لب حیوان و دیگر قسمتهای حساس دهانش را که پر از عصب و رگ خونی است پاره می کند.
گاهی قلاب در چشم حیوان فرو می رود و سبب خونریزی و درد بیش از اندازه و حتی کوری حیوان می شود. ماهی در تلاش برای رها شدن، تقلا می کند و به اطراف می کوبد و ماهیگیر باید با شدت او را بکشد تا ماهی را به خشکی بیاورد بنابراین سبب پارگی دردناک بیشتر و عمیقتر می شود. وقتی ماهی بیگناه را به قایق یا ساحل می آورند می گذارند تا خودش بمیرد یا مرتباً با یک چماق چوبی به سرش می کوبند؛ وقتی پوست بعضی از ماهی ها را می کنند هنوز زنده و بهوش هستند.
بعضی از ماهیگیران در تلاش بیهوده برای ظاهراً با محبت بودن، ماهی را دوباره بعد از اینکه صید کردند به آب می اندازند، عملی که به آن “صید و رهاکردن” می گویند با اینحال این حیوانات بخاطر جراحات شدید در دهانشان و خستگی زیاد بخاطر اینکه سعی در فرار داشته اند معمولاً نمی توانند دوام بیاوند و از خونریزی می میرند. مطابق نظر اداره حفاظت محیط زیست نیویورک در آمریکا حتی اگر ماهی قزل آلا ۳۰ ثانیه در معرض هوا قرار بگیرد یعنی مرگ. بعلاوه وقتی انسانها آنها را لمس می کنند سبب می شوند لایه مخاط روی پوست ماهی که آنها را از عفونت های باکتریائی و ویروسی در امان می دارد، تخریب شود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماریها در آنها افزایش پیدا می کند. آگر ماهی که برمی گردد زنده بماند دوباره این خطر او را تهدید می کند که اگر دوباره به دام بیافتد تمام این وضعیت را دوباره تجربه می کند.

صنعت صید ماهی و پرورش ماهی

fishing 1

در ایالات متحده به تنهایی، تقریبا ۸٫۴ میلیارد ماهی هر ساله برای غذا کشته می شوند. بیش از ۴۰ درصد از این حیوانات بر روی خشکی یا پرورشگاه های ماهی اقیانوسی پرورش داده می شوند و تا زمانیکه کشته شوند، زندگی کاملا دردناکی را متحمل می شوند.
ماهی ها نیز مثل دیگر حیوانات، ادراک دارند و رنج را حس می کنند. آنها نیز قادرند رنج بکشند و لذا باید از حمایت برخوردار شوند. ما هم اینک در نقطه ای بحرانی هستیم. جمعیت ماهی ها رو به کاهش است که این امر بیشتر به خاطر ماهیگیری بیش از اندازه و تورهای بزرگی است که علاوه بر ماهی ها، دیگر موجودات دریایی را نیز در خود اسیر می کند و در مسیر خود همه چیز را به دام می اندازد، زیرا این تورها، به طور گزینشی عمل نمی کنند. ماهیگیری نیز به صورت صنعتی در آمده است. این حیوانات را به طور فشرده در حوض هایی قرار می دهند، و آنها به عفونت و همه انواع مشکلات، دچار می شوند.

هزاران ماهی همانند دامداری های صنعتی در یک برکۀ کوچک، مخازن بتونی یا قفسهای مشبک بهم فشرده می شوند گاهی اوقات ممکن است تا ۲۵ ماهی بزرگ در یک چهاردیواری به اندازۀ یک وان حمام وجود داشته باشند، که در آنجا آنها باید در آّب کاملا کثیف مملو از مدفوع خودشان شنا کنند و نفس بکشند. این شرایط کریه به معنای عفونت ها و بیماری های انگلی مانند کلومناریس می باشد که دستگاه تنفس ماهی، پوست و بالۀ ماهی را تخریب می کند و سبب مرگ ماهیهای پرورشی می گردد و در میان جمعیت ماهیهای محبوس شده شیوع می یابد.

طرفداران رفتار اخلاقی با حیوانات (پیتا) می گویند به اندازۀ ۴۰ درصد از ماهی های پرورشی قبل از اینکه کشته شوند، می میرند.در نهایت، نزدیک پایان اقامتشان در پرورشگاه آبزیان، ماهی های بیچاره برای چندین روز گرسنگی می کشند. اینکار برای کمتر آلوده شدن آب انجام می گیرد درحالیکه آنها به یک وسیلۀ کشتار منتقل می شوند تا با بی رحمی قتل عام شوند.
ایالت تگزاس بزرگ ترین تولید کنندۀ گربه ماهی پرورشی در آمریکا است. در پاییز سال ۲۰۱۰، سازمان شفقت برای حیوانات، یک سازمان غیر انتفاعی حامی حیوانات مستقر در آمریکا در یک مرکز پرورش ماهی در تگزاس، یک جستجوی مخفی انجام دادند. چیزی که این گروه جستجو یافتند، کاملا شکه کننده بود. در ادامه برخی از جستجوهای اخیر انجام شده توسط گروه شفقت برای حیوانات آورده شده است.

گروه شفقت برای حیوانات از سپتامبر تا دسامبر ۲۰۱۰ در یک مرکز کشتار ماهی در “مسکویت” درست شرق دالاس (تگزاس، آمریکا) یک جستجوی مخفی انجام داد. در این مکان، جستجوگران مخفی ما بطور مستند نشان دادند که کارگران پوست ماهی زنده را می کنند، باله ها و دم های آنها را از هم جدا می کنند، پیش از اینکه سر این حیوانات را ببرند درحالیکه آنها هنوز کاملا هوشیار هستند. این ها اعمال فاحشی هست که اگر این نوع درد به یک سگ یا گربه وارد شود، آنها جریمه خواهند شد و در نهایت به زندان خواهند افتاد.

این صحنه ها، یک عمل وحشتناک و بیزار کننده را بر ملا می کند که در آن ماهی ها تقریبا خفه شده، پوستشان کنده می شود و سپس درحالیکه از این شکنجۀ مشقت بار آگاه هستند، اندام هایشان بریده می شود. این حیوانات صلح آمیز بطور آشکار در درد شدیدی بودند و دائما به اطراف کوبیده می شدند و در تقلا بودند تا فرار کنند درحالیکه کارگران وحشیانه با انبردست باله های آنها را جدا می کردند و پوستشان را می کندند. کارگران بطور مکرر گربه ماهی های زنده را با چاقوهای تیز می بریدند و سپس وحشیانه آنها را از وسط نصف می کردند. آنها بدون درنگ به روال عادی سرهای ماهی های زنده را پاره می کردند. قربانیانی که در صف، نفر بعدی بودند که باید کشته می شدند، در سطل ها و سبدها افسرده بودند؛ دهانشان بطور مرتب باز و بسته می شد زیرا بخاطر نبود آب و اکسیژن داشتند خفه می شدند.

صید با تورهای بزرگ در کف اقیانوس ها

تهدید بزرگ دیگری که ماهیها را تهدید می کند صید با تورهای بزرگ است. صید به این شیوه بسیار مخرب و وحشیانه است. یکی از کارهائی که انجام می شود صید در اعماق است که از یک شبکه تور نوک تیز استفاده می کند که نزدیک به ۷۰ متر عرض آن است. این شبکه مرگ در طول کف اقیانوس کشیده می شود و هر چیزی را که در مسیرش است داخل خودش ریخته و با خود می کشد.

کشتی های بزرگی که تورها را در ته یا وسط آب می کشند، یا طناب های بلند و شبکه تورها در دریاها، همگی فن آوری هایی هستند که ماهی نمی تواند با آنها سازگار شود.
ما با سرعت آنقدر زیادی ماهی ها را صید کرده ایم که آنها قدرت تکثیر مجدد ندارند. ما حدود % ۹۰ از ماهی ها را از اقیانوس ها صید کردیم و فقط ۷۰ تا ۹۰ میلیون کوسه گرفته ایم. اگر شما این کوسه را از اکوسیستم حذف کنید، خسارات بسیار جدی به آن اکوسیستم وارد می کنید.
حیوانات و اشیائی که در این تور به دام افتاده اند، چون ساعتها کف اقیانوس کشیده می شوند بهم برخورد کرده و ضربه میزنند و در این سناریوی کابوس مانند می میرند. بسیاری از ماهی ها می میرند و له می شوند و یا با تور مجروح می شوند. وقتی که این حیوانات که از نظر روحی آسیب دیده اند به سطح آب کشیده می شوند تحت عمل مشقت بار فشرده شدن که به “باروتروما” معروف است قرار می گیرند که سبب می شود کیسه هوای ماهی منبسط شود. در نتیجه چشمهای آنها متورم می شود و معده و مری آنها ممکن است با فشار از دهانشان بیرون بیاید. ماهی هائی که طی این عملیات نمرده اند بطور وحشیانه ای کشته می شوند.

همانطور که گفته شد بخاطر خاصیت تورهای صنعتی که بین ماهی ها تبعیض قائل نمی شوند، وقتی این شیوه وحشتناک بکار می رود، دیگر موجودات دریائی نیز مانند خرچنگ، لابستر، دلفین، کوسه، خوک دریائی و لاک پشت نیز صید می شوند. بیشتر این حیوانات از خفگی، جراحت و ضربه روحی می میرند.

Turtle-as-bycatch

طبق نظر “گرین پیس” بین الملل تا کنون تقریباً ۱۰ هزار گونه دریائی بخاطر صید با تور منقرض شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 3 =

پست بعدی

نکاتی برای تهویه منزل شما

س خرداد ۵ , ۱۳۹۴
 از کاربردی ترین و موثر ترین راه ها برای تحقق پایداری و زندگی دوستدار محیط زیست، حتی در یک محیط شهری، تهویه طبیعی می باشد. تهویه طبیعی چیست؟ به عبارت ساده، تهویه طبیعی شیوه ای است که درآن بدون استفاده از دستگاه های تهویه مطبوع و گونه های دیگر تجهیزات […]
جریان هوا-مکانیکی-تهویه