زمستان همیشه با خطر گازگرفتگی همراه بوده است

گاز شهری دو نوع خطر به دنبال دارد
زمستان همیشه با خطر گازگرفتگی همراه بوده است
 
هر ساله با شروع فصل سرما، شمارش معکوس برای مرگ‌ومیر ناشی از گازگرفتگی در نقاط مختلف کشور آغاز می‌شود. شهر کاشان نیز از این قاعده مستثنی نبوده کمااینکه در سال گذشته در کاشان ۵ نفر بر اثر گاز گرفتی در دو حادثه مجزا در گذشتند.
 
 
​کاشان نیوز-گروه نشریات: ​سرپرست آموزش و پیش‌گیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان گفت: بخاری، شومینه و آبگرمکن‌های نفتی یا گازی از جمله وسایلی هستند که با افزایش موارد استفاده در زمستان خطرساز می‌شوند و در صورت سوختن ناقص، گاز سمی منواکسید کربن CO۲ تولید می‌کنند.
​به گزارش ایبینا، ​سید سعید میری افزود: گازی که از آن به عنوان قاتل نامرئی نام برده می‌شود، در اغلب موارد بی‌اطلاعی و سهل‌انگاری استفاده‌کنندگان نسبت به رعایت نکات ایمنی، شرایط را همچنان برای ادامه روند جنایت‌های قاتل نامرئی حفظ کرده است.

به گفته وی، البته رعایت نکردن نکات ایمنی در ساخت و ساز‌ها توسط بعضی از سازندگان و انبوه‌سازان مسکن و همچنین تولید بعضی وسایل گرما‌زای غیراستاندارد، زمینه ازدیاد آمار مرگ و میر ناشی از گازCO2 را فراهم می‌سازد.
این مسوول اظهار داشت: گازهایی که می‌تواند حادثه بیافریند ۲ نوع است، اولین نوع آن‌‌ همان گاز شهری است که در لوله‌های گاز جریان دارد و در صورت انتشار آن با کوچک‌ترین جرقه منجر به آتش‌سوزی یا انفجار می‌شود و نوع دیگر گاز منو اکسید کربن است که از سوختن ناقص گاز و کربن بوجود می‌آید که بخاری‌های نفتی نیز دارای این خطر است.
میری اذعان داشت: این گاز بدلیل نداشتن بو و رنگ و مزه قاتل نامرئی نام گرفته است و قدرت کشندگی بسیار بالایی دارد و سازمان آتش‌نشانی نیز بر حسب وظیفه مواردی را در رابطه با نکات ایمنی جهت پیش‌گیری از خطر مرگ حتمی به اطلاع عموم شهروندان می‌رساند.
سرپرست آموزش و پیش‌گیری، بکار گیری وسایل گرمایشی استاندارد، عدم استفاده از شعله‌های روباز در جاهای مسقف از قبیل پلوپز و… بخصوی شب هنگام استراحت، نصب سیستم دود کش استاندارد بدون نقص و بازدید‌های دوره‌ای از قسمت‌های مختلف اتصالات، بکارگیری از دستگاه هشداردهنده منواکسیدکربن در داخل خانه و جاهایی که وسایل حرارتی با سوخت فسیلی (نفت سفید و نفت گاز) استفاده می‌شود را از جمله نکات حائز اهمیت در جهت جلوگیری و کاهش از حوادث عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 1 =

پست بعدی

ویدیو پخش شده از جمعیت کویر سبز در برنامه سرزمین ما

ی آبان ۲۵ , ۱۳۹۳
  لینک پخش آنلاین کامل برنامه : برای مشاهده برنامه کامل اینجا کلیک کنید    
شبکه یک سیما