ریزگردهای موجود تنها به عوامل بیرونی مربوط نیست

در مراسم رونمایی سایت اطلاع رسانی سازمان‌های مردم نهاد کاشان، مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان همچنین با اشاره مجدد به آلوده بودن هوای کاشان تصریح کرد : متأسفانه این شهر در محاصره ۵ شهرک صنعتی واقع شده و مسؤلانی که در سالهای گذشته مجوز ایجاد صنایع آلاینده در کاشان را صادر میکردند توجهی به طرح آمایش سرزمینی نداشتند و امروز متأسفانه شاهدیم که در شهر بحران زده کاشان به لحاظ کمبود آب کارخانه فولاد در حال فعالیت است.
کاشان نیوز: در مراسم رونمایی سایت اطلاع رسانی سازمان‌های مردم نهاد کاشان، مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان همچنین با اشاره مجدد به آلوده بودن هوای کاشان تصریح کرد: متأسفانه این شهر در محاصره ۵ شهرک صنعتی واقع شده و مسؤلانی که در سالهای گذشته مجوز ایجاد صنایع آلاینده در کاشان را صادر می‌کردند توجهی به طرح آمایش سرزمینی نداشتند و امروز متأسفانه شاهدیم که در شهر بحران زده کاشان به لحاظ کمبود آب کارخانه فولاد در حال فعالیت است.IMG_0334
خسرو اعتماد مشکل حاد ریزگردهای منتشرشده در هوای استان خوزستان تنها به عوامل بیرونی مربوط نیست و عوامل داخلی از جمله چرای بی‌رویه دام‌ها در دشت‌های کشورمان از جمله دلایل انتشار ریزگردهاست.
مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان با بیان این مطلب افزود: ایجاد سد بر روی رودهای دجله و فرات در عراق و در نتیجه خشکی هورهائی نظیر هور العظیم که سال‌ها منبع بزرگ کشاورزی و دام پروری مردم خوزستان و عراق بود نقش مؤثری در بوجود آمدن دشت‌های خشک عراق دارد و وزش بادهای شدید موسمی از این کشور باعث ورود میکرو ریزگرد‌ها به داخل کشورمان و بویژه استان خوزستان می‌گردد.
اعتماد که در حاشیه آئین رونمائی از وبسایت اختصاصی سازمانهای مردم نهاد کاشان سخن می‌گفت افزود: خشکی برخی از دشت‌های کشورمان نیز که بر اثر چرای بی‌رویه دام بوجود آمده خود عاملی در ایجاد نانو ریزگردهاست و به عنوان نمونه خشکی در دشت سیستان و بلوچستان و شروع وزیدن بادهای موسمی ۱۲۰ روزه در این منطقه را می‌توان به عنوان دخالت عامل داخلی در آلودگی هوا بخاطر ریزگرد‌ها برشمرد.
وی با بیان اینکه حل مشکل ریزگرد‌ها چندان لاینحل نیست خاطرنشان کرد: جلوگیری از چرای بی‌رویه دام در دشت‌های حاصلخیز ایران و عراق، کاشت درخت و شن پاشی در بیابان‌ها از جمله عوامل مؤثر در جلوگیری از انتشار ریزگردهاست. علاوه بر این جلوگیری از خشکی رودخانه‌ها و تالاب‌ها نیز در رفع مشکل ریزگرد‌ها نقش اساسی دارند.
مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان همچنین با اشاره مجدد به آلوده بودن هوای کاشان تصریح کرد: متأسفانه این شهر در محاصره ۵ شهرک صنعتی واقع شده و مسؤلانی که در سالهای گذشته مجوز ایجاد صنایع آلاینده در کاشان را صادر می‌کردند توجهی به طرح آمایش سرزمینی نداشتند و امروز متأسفانه شاهدیم که در شهر بحران زده کاشان به لحاظ کمبود آب کارخانه فولاد در حال فعالیت است.
نماینده سازمان‌های مردم نهاد کاشان همچنین با اشاره به راه اندازی وبسایت اختصاصی این سازمان‌ها افزود: این وبسایت با طراحی و مدیریت محمدحسین کریمی که از دوستداران محیط زیست، عضو جمعیت کویرسبز کاشان و از فعالان مطبوعاتی این شهرستان محسوب می‌شود طراحی، مدیریت و در اختیار ۴۵ سازمان مردم نهاد در کاشان قرار گرفته است.
آدرس این سایت: www.kngo.ir است. اعتماد اضافه کرد: به زودی ۵ سازمان مردم نهاد دیگر به فهرست سمن‌های مورد تأیید وزارت کشور در کاشان اضافه خواهد گردید.
وی با اشاره به تشکیل جلسات ماهانه سمن‌ها در کاشان بیان کرد: دو عضو از سمن‌های فرهنگی، اجتماعی و دو عضو از سمن‌های امور خیریه به همراه نماینده کل سمن‌ها در کاشان به عنوان رأس تشکیلاتی این سازمان‌ها انتخاب شده‌اند و در جلسات آینده نسبت به قوی‌تر شدن چارت تشکیلاتی سمن‌های کاشان بحث و تبادل نظر خواهد شد.
خسرو اعتماد همچنین با تأکید بر این نکته که تضمین سلامتی جامعه منوط به حفاظت از محیط زسیت خواهد بود خواستار ورود خیرین به مباحث زیست محیطی بخصوص در منطقه کاشان بزرگ شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 8 =

پست بعدی

همایش یکروزه معدنکاری و محیط زیست

ش اسفند ۲ , ۱۳۹۳
همایش یکروزه معدنکاری و محیط زیست این همایش روز ۱۹ اسفند در تالار آزادی دانشگاه کاشان با همکاری انجمن علمی مهندسی معدن ، جمعیت کویر سبز و گروه معدنی شیمیایی درین کاشان برگزار میگردد. سخنران این برنامه مهندس محمد درویش ( مدیر کل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط […]
معدن و محیط زیست