گونه های جانوری و گیاهی

سرزمین ایران علیرقم قرار گرفتن در کمربند خشکی جهان از تنوع زیستی مطلوبی برخوردار می باشد. گونه های کم نظیری در زیستگاههای این کشور یافت می شود که در مقایسه با سایر سرزمین های جهان قابل توجه است.

توسعه شهرها، تغییر کاربری اراضی، بهره وری بی رویه از منابع بدون ارزیابی اولیه و بهره برداری شدید از مراتع از جمله فعالیت های مخربی هستند که روز به روز عرصه را بر زیستگاههای طبیعی حیات وحش تنگ کرده و تنوع زیستی آن را به مخاطره می اندازند.

در این میان از یک سو با توجه به تعاریف گاه به اشتباه از حیات وحش و از سوی دیگر قدرت و توانایی کم سوسمارها در جابه جایی و تغییر مکان به فواصل دور، این زیر راسته با تخریب زیستگاهها ، بیشتر از سایر مهره داران در معرض خطر نابودی قرار گرفته است.

استان اصفهان نیز واقع در مرکز ایران و جزئی از فلات مرکزی از جنبه های مختلف تاریخی، صنعتی و موقعیت طبیعی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و محیط طبیعی آن به ویژه شهر اصفهان مانند اغلب نقاط شهری دیگر به موازات رشد جمعیت و صنعت از آثار منفی تخریب در امان نبوده و به همین سبب وجود مناطق حفاظت شده، پارکهای ملی و پناهگاههای حیات وحش در این استان از نقاط امیدی است که می توان کار جلوگیری از تخریب ها یا کاهش آنها را در ابعاد مطالعاتی و اجرایی شروع نمود.

مطالعات زیادی بر زیر راسته سوسمارها در این استان و به ویژه شهر اصفهان انجام نگرفته  و امید است در آینده ای نه چندان دور پژوهش در این زمینه برای تمامی مناطق استان و به خصوص مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط زیست کامل گردد.

گونه اسکینگ خال قرمز با نام علمی  Eumeces schneideri princeps  از زیرراسته سوسمارها (مارمولک ها) از جمله گونه هایی است که دراین استان یافت می شود و اولین گزارش رسمی حضور آن  از پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو در سال ۹۰ و طی پایان نامه کارشناسی ارشد بوده است.

 

معرفی  گونه:

 

–         نام علمی : Eumeces schneideri princeps  

–         نام انگلیسی:  red marked skink     

–         نام فارسی: اسکینک خال قرمز 

 

مشخصات: دو ردیف میانی از فلسهای پشتی پهن تر از فلسهای مجاورشان هستند؛ فاقد سپر عقب بینی ؛ دو سپر عقب چانه ای ؛ فلس بینی کاملا تقسمیم شده ؛ پلاکهای پلک پایین بزرگ , اغلب ارتفاعی بیشتر از پهنا است ؛ گوش با ۳ تا ۴ لوبک نوک تیز, ۲۶ تا ۲۸ فلس اطراف ناحیه میانی بدن .

رنگ آمیزی: ناحیه پشتی تقریبا یکدست مایل به قهوه ای و یا با اندکی خالهای خاکستری پراکنده می باشد , خط جانبی باریک کرم رنگ نا مشخص از عقب لبها از گوش گذشته و در امتداد پهلوها تا کشاله ران امتداد دارد, این خط در پایین مایل به خاکستری می شود . دم در سطح فوقانی روشن تر از بدن و  اندامهای حرکتی روشنتر از بدن می باشند, روی سطح پشتی بدن اغلب نقاط زرد نارنجی تا قرمز آجری دیده می شود و گاهی این نقاط ممکن است کم و بیش به طور منظم در ردیفهای طولی و عرضی مرتب شده باشند . نوار پهلویی نارنجی تا قرمز روشن که روی دم روشن تر می شود. ناحیه شکمی مایل به زرد تا نارنجی متمایل به زرد.

زیستگاه: نواحی معتدل , مدیترانه ای و نیمه بیابانی, در زمینهای پست یا مرتفع رستی یا صخره ای با پوشش گیاهی بوته علفی

عادات و رفتار: روز فعال اند؛ مخفیگاه آنها زیر سنگها , توده های سنگ و در حفره های جانواران بوده و خود نیز حفره هایی به عمق۴۰ تا ۱۰۰ سانتی متر نقب می زنند ؛ رژیم غذایی آنها بسیار متنوع شامل راست بالان , قاب بالان , دو بالان , و دیگر حشرات و نیز عنکبوتها ؛ نرم تنان , و دیگر مارمولکها است ؛ فصل تخم گذاری معمولا اواخر تابستان است.

پراکندگی جهانی: از مراکش تا غرب اسیا در ایران , ترکیه, ترکمنستان , آذربایجان تا گرجستان , افغانستان .

اندازه: اندازه پوزه تا مخرج ۱۶۵ میلیمتر دم ۲۳۵ میلیمتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 10 =

پست بعدی

هشدار فائو از شدت گرفتن تخریب 33 درصد از اراضی جهان

د آذر ۱۶ , ۱۳۹۴
به گزارش ایرنا، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد همه ساله به دلیل فرسایش خاک هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تن از میزان تولید جهانی غلات کاسته می شود. این گزارش با عنوان «وضع منابع خاک در جهان» از سوی کارگروه های میان دولتی فنی خاک فائو […]