برای داشتن زمین پاک، آموزش مردمی باید فراگیر شود

کاشان نیوز ــ ایمان سرانجام: همزمان با هفته زمین پاک، عملیات پاک‌سازی  «دره پریان» واقع در منطقه خنب و درین کاشان توسط اعضای جمعیت کویر سبز و شهروندان کاشانی انجام پذیرفت

«خسرو اعتماد» مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان در حاشیه مراسم هفته زمین پاک در  دره پریان منطقه خنب و درین، در گفتگو با خبرنگار کاشان نیوز گفت: اعضای جمعیت کویر سبز کاشان از ساعت۴ بامداد با استقرار ایستگاه سیار در دوراهی خنب و درین کاشان  و توزیع بیش از ۵۰۰بسته آموزشی ویژه زمین پاک و کیسه  زباله، کار پاک‌سازی  کوهستان را آغاز نموده و این روز را گرامی داشتند.
اعتماد افزود: گروه دیگری از اعضای جمعیت کویر سبز نیز از ساعت۷ صبح با حضور در دره پریان عملیات جمع‌آوری زباله و پس‌ماندهای مخرب زیست محیطی را آغاز نمودند. این کنش فرهنگی ـ اجتماعی، با استقبال گرم خانواده‌های کاشانی و برخی مسافرین که برای مشاهده مراسم گلاب‌گیری در منطقه حاضر بودند همراه شد.
وی افزود: وجود مواد غیر قابل تجدیدشونده در محیط‌های کوهستانی، نه تنها باعث جلوه ناخوشایند طبیعت می‌گردد، بلکه باعث به خطر افتادن حیات پرندگان و چرندگان وحشی منطقه نیز می‌گردد.
مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان، با اشاره به بازه زمانی ۳۰۰تا ۴۰۰ساله تبدیل موادی پلاستبکی در طبیعت گفت: کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یک‌بار مصرف که امروزه جایگزین پاکت‌های پارچه‌ای و کاغذی شده‌است، تبدیل به یکی از معضلات اصلی محیط زیست گردیده‌اند که صدها سال طول می‌کشد تا به خودی‌خود تجزیه و نابود شوند. ولی متاسفانه در ایران شاهد استفاده روز‌افزون از این مواد هستیم و برخی بدون توجه به اثرات مخرب این مواد، آن را درمحیط زیست رها می‌کنند.
اعتماد تاکید کرد: در سال‌های اخیر همیشه هشدارهایی در مورد اثرات سوء‌استفاده از ظروف یک‌بار مصرف و پلاستیکی شنیده‌ایم که جدای از بحث آسیب‌رسانی به محیط زیست، استفاده از این ظروف را برای سلامت انسان مضر دانسته‌اند. کاربرد موادعمــدتا «پلی استایــرن» و PVC وابسته به مواد نفتــی و فسیلــی در ترکیبات تولیدی آن‌ها، باعث می‌شود تا در مواجهه با دمای بالای ۶۵ درجه سانتی‌گراد و در مجاورت با چربی‌ها و مواد اسیدی، آزاد شوند و آثار جبران‌ناپذیر در سلامت انسان از جمله  سرطان‌ را به همراه داشته باشند.
وی گفت: استفاده از ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی باعث انباشت آن‌ها در طبیعت و محیط زیست می‌شود، و به مرور منابع آبی و خاکی، دریاها، رودخانه‌ها و حیات جان‌داران و گیاهان را تهدید می‌کند و حتی کیسه‌های بلعیده شده توسط حیوانات، پس از مرگ جانوران و تجزیه آن‌ها نیز سالم باقی می‌مانند. بنابراین دوباره پراکنده شده و از بین بردن حیاتی دیگر را بدنبال خواهند داشت.
اعتماد اظهار داشت: پلاستیک‌ها درصورتی‌که به عنوان زباله دفن شوند، به علت تجزیه آرام و کند در محل‌های دفن می‌توانند سبب تشکیل شیرابه و نفوذ آن به آب‌های زیرزمینی باشند که وجود ترکیباتی نظیر فلزات سنگین و سایر ترکیبات خطرناک در این شیرابه‌ها  جزو ترکیبات زیان‌آور برای محیط زیست می‌باشد.
مدیر عامل جمعیت کویر سبز افزود: کشورهای پیشرفته، استفاده از ظروف یک‌بارمصرف گیاهی را جایگزین انواع پلاستیکی آن کرده‌اند که در کشور‌های صاحب فناوری تولید پلیمر‌های گیاهی، از نشاسته ذرت، سیب زمینی و گندم برای این منظور استفاده می‌شود که تجزیه این پلیمر‌ها در بازه زمانی حداکثر ۶ ماهه در خاک صورت می‌گیرد و ضمن حفظ سلامت انسان‌ها، هنگام استفاده از این ظروف بدلیل منشأ گیاهی و طبیعی‌شان، هیچ ماده سمی و مضری از آن‌ها آزاد نمی‌شود.
اعتماد تصریح کرد: با هر هدفی که به دامن طبیعت می‌رویم یک وظیفه‌ی مهم و همگانی داریم که می‌بایست همه‌ی زباله‌های تولید شده توسط خودمان را با خود بازگردانیم و به نزدیک‌ترین محل مطمئن حمل زباله منتقل کنیم.
وی با اعلام این‌که پیش از این‌که از مردم توقع کاری را داشته باشیم، می‌بایست مردم را نسبت به عواقب رفتارشان آگاه کنیم و خود پیش قدم باشیم تا شاهد پذیرش و استقبال عمومی باشیم، افزود: در اولین سال اجرای مراسم نمادین زمین پاک  در یک روز، بیش از ۷ تن زباله از این منطقه جمع‌آوری شد که بعد از سال‌ها آموزش و فرهنگ‌سازی در بین مردم شاهد پیشگام بودن آن‌ها هستیم و مشاهده می‌کنیم مردم از این طرح استقبال کرده‌اند و زباله‌های رها شده در طبیعت به میزان چشمگیری کاهش یافته است و این میزان زباله جمع‌آوری شده امروز به کمتر از ۱۵۰ کیلو رسیده است که نشان از تغییر نگرش مردم و همراه شدن آن‌ها با طبیعت است.
مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان تصریح کرد: پیشگام بودن مردم در امر پاک‌سازی «دره پریان» و توجه به حفظ طبیعت و محیط زندگی‌شان ما را برآن داشت تا برای سال آینده به یکی دیگر از مناطق کاشان برویم، تا با حضور نمادین خود بتوانیم  آگاهی و آشنایی و آموزش‌های لازم را به مردم ارائه بدهیم و آن‌ها را در حفظ و نگهداری کوهستان و طبیعت همراه نماییم.
در پایان این مراسم نمادین که۱۵۰کیلو زباله جمع‌آوری شده  بود، شهرداری کاشان نسبت به حمل و انهدام آن‌ها اقدام نمود.
گفتنی است اعضای جمعیت کویر سبز کاشان همزمان با هفته زمین پاک هر ساله، در هفته زمین پاک یک روز را بصورت نمادین در دره پریان واقع در منطقه خنب ودرین کاشان حضور پیدا کرده و اقدام به جمع‌آوری زباله و پاک‌سازی کوهستان و آموزش عمومی می‌نمایند.
جمعیت کویر سبز کاشان، یک انجمن مردم‌نهاد از سال ۷۹ با هدف اشاعه فرهنگ در زمینه مسائل زیست محیطی در سطح منطقه‌ءای تشکیل گردیده است و باجذب بیش از ۵۰۰ نیروی جوان و حضور مستمر۱۰۰عضو فعال نقش به‌سزایی در افزایش فرهنگ و دغدغه‌های زیست محیطی شهروندان کاشانی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

پست بعدی

لاله‌های واژگون از گلستانکوه می‌روند

ج اردیبهشت ۲۰ , ۱۳۹۲
کاشان نیوز – عباس شافعی: دیدار از «گلستانکوه خوانسار» در یک برنامه‌ی از پیش هماهنگ شده،  که جمعیت کویر سبز با همتایان خوانساری خود – انجمن دوستداران طبیعت خوانسار- ترتیب داده بودند برگزار شد. دامنه زیبای گلستانکوه وسعت رنگینی از انواع گیاهان وحشی را به نمایش گذاشته که شاخص آن‌ها […]