بلژیک برای گسترش همکاری های محیط زیستی با ایران اعلام آمادگی کرد

در دیدار وزیر تجارت خارجی بلژیک با ابتکار، بلژیک برای گسترش همکاری های محیط زیستی با ایران اعلام آمادگی کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، پیتر دی کرم وزیر تجارت خارجی بلژیک با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و در خصوص مسائل مربوط به محیط زیست گفتگو کرد.

ابتکار با بیان اینکه امروز محیط زیست موضوعی جهانی است و اتفاقات مثبت و منفی آن نیز تأثیری جهانی دارد، گفت: از همین رو کلیه کشورها باید در حفظ محیط زیست با یکدیگر متحد شوند.

معاون رئیس جمهور ضمن یادآوری نگاه مثبت و حمایت خاص رئیس دولت یازدهم به محیط زیست و همچنین تاکید وی بر گسترش روابط و همکاری های بین المللی به ویژه در زمینه محیط زیست، گسترش صلح و امنیت، خاطرنشان ساخت: ایران آماده تبادل تجربیات و همکاری های دو طرفه است.

وی با اعلام این موضوع که دولت یازدهم برنامه های ویژه ای برای حفاظت از محیط زیست ایران دارد که با گسترش همکاری های بین المللی می توان شاهد موفقیت بیشتر آن ها بود، اظهار کرد: طی سال های گذشته تحریم های ناعادلانه علیه ایران به دلیل ایجاد محدودیت های مختلف همچون عدم انتقال تکنولوژی و دانش، تاثیر مخربی بر محیط زیست کشور ما داشته که امیدواریم با رفع کامل تحریم ها، این مشکلات نیز رفع شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به یادداشت تفاهم ایران و بلژیک داشت و ابراز امیدواری کرد: امضای سریع تر این یادداشت تفاهم گسترش همکاری های محیط زیستی، می تواند به تدوین برنامه عمل همکاری های محیط زیستی دو جانبه شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: محیط زیست ایران در حال حاضر با چالش های بسیاری همچون خشک شدن دریاچه ارومیه و تالاب ها، آلودگی هوا، گرد و غبار، خطرات پیرامون تنوع زیستی گیاهی و جانوری، حفاظت از مناطق مواجه است و یکی از اولویت ها، استفاده از تجربه ها و ظرفیت های بین المللی برای حل این مشکلات است.

اثرات منفی تغییرات آب و هوایی در ایران فراتر از استاندارد جهانی

وی گرم شدن زمین، افزایش انتشار گازهای گلخانه ای، تغییرات آب و هوایی و اقلیم را از جمله مهم ترین مسائل جهانی محیط زیست برشمرد و ادامه داد: به دنبال اثرات منفی این پدیده ها، ایران نیز با افزایش ۱.۵ درجه ای دما که حتی بالاتر از استاندارد ۱ درجه ای دنیا است و پدیده نوظهور گرد و غبار سراسری و طولانی مدت مواجه شده است.

ابتکار اضافه کرد: شدت گرد و غبار به حدی است که استان های خوزستان، کرمانشاه، مناطق غربی ایران و حتی تهران نیز از این پدیده متاثر شده اند و همین موضوع تلاش های بسیار دولت ایران برای مقابله با آلودگی هوا را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بخش عمده ای از گرد و غبار ایران از طریق کشور عراق به ایران وارد می شود و در واقع عراق، اردن، سوریه و عربستان اصلی ترین کانون های خارجی گرد و غبار در ایران هستند.

معاون رئیس جمهور گسترش همکاری های منطقه ای را یکی از مهم ترین راه حل های بحران گرد و غبار در منطقه برشمرد و تصریح کرد: این مهم به دلیل شرایط امنیتی منطقه و گسترش درگیری ها و مخاصمات منطقه ای به کندی صورت می پذیرد و در حال حاضر نخستین اولویت دولت های همسایه تامین امنیت در کشورها است.

معاون رئیس جمهور اشاره ای هم به تلاش های ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، همچنین ظرفیت کشور برای تولید انرژی خورشیدی داشت و افزود: این ظرفیتی است که اگر شرایط بهره برداری از آن همچون برخورداری از تکنولوژی های نوین برای ایران فراهم شود، تاثیر بسیار زیادی در افزایش استفاده از انرژی های پاک و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی محیط زیست ایران، امسال نیز همچون سال گذشته در اسفندماه برگزار خواهد شد از متخصصان و شرکت های زیست محیطی کشور بلژیک برای شرکت در این نمایشگاه دعوت کرد و تاکید کرد: حضور بخش خصوصی، جامعه مدنی و سازمان های مردم نهاد در کنار بخش دولتی در این نمایشگاه فرصتی مناسب برای انتقال تجربیات و دانش محیط زیستی میان کشورهای مختلف به وجود آورده است.

پیتر دی کرم وزیر تجارت خارجی بلژیک ضمن اعلام آمادگی بلژیک برای گسترش همکاری های محیط زیستی با ایران، افزود: این همکاری ها می تواند در زمینه های مختلف زیست محیطی، تکنولوژیکی، همچنین همکاری های آکادمیکی باشد.

وزیر تجارت خارجی بلژیک گفت: بلژیک تجربیات بسیاری در حوزه های مختلف محیط زیست همچون بازیافت، تهیه انرژی از زباله و بهره برداری از فاضلاب ها برای تولید آب مورد نیاز کشاورزی، تولید برق و انرژی های تجدید پذیر دارد که در سایه گسترش همکاری های دو جانبه می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به دعوت معاون رئیس جمهور برای حضور شرکت های محیط زیستی بلژیک در نمایشگاه بین المللی محیط زیست ایران، اظهار کرد: شرکت های بلژیکی با تکیه به ظرفیت ها و تجربیات مختلف خود می توانند در زمینه تولید انرژی های پاک، تهیه انرژی از زباله، انرژی های خورشیدی و انرژی های تجدید پذیر، همچنین انتقال دانش و تکنولوژی با ایران همکاری کنند.

آن اسمت مسئول شرکت واتر لو و یکی از همراهان وزیر بلژیک در این دیدار ضمن اشاره به فعالیت شرکت زیر مجموعه خود در زمینه تکنولوژی های محیط زیستی، گفت: این شرکت در زمینه های آب، بازیافت، تهدیدهای آب و هوایی، انرژی های نو، پروژه های حفاظتی محیط زیست فعالیت می کند.

اسمت اشاره ای هم به بازدید خود از سایت های مدیریت زباله و بازیافت در تهران داشت و از پیشرفت ایران در این زمینه ابراز خرسندی کرد.

گفتنی است، دیگر اعضای هیات همراه وزیر تجارت بلژیک نیز ضمن معرفی خود به شرح فعالیت های شرکت های زیر مجموعه خود پرداختند که فعالیت در زمینه کیفیت آب و تجهیزات مربوط به آن، تولید تکنولوژی های مرتبط با آنالیز اتوماتیک ترکیبات آب (فسفر و آمونیاک)، مانیتورینگ ترکیبات آب، فعالیت های مشترک در این زمینه با هند و چین، انرژی و ذخایر آن، آب و آلودگی رودخانه،کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، همچنین انجام ارزیابی های زیست محیطی (EIA) از جمله موارد مطروحه در این جلسه بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − پنج =

پست بعدی

بوی کارخانه الکل‌سازی خرمشهری‌ها را کلافه کرد

د آبان ۲۵ , ۱۳۹۴
خرمشهر – این روزها انتشار بویی تند از سوی کارخانه تولید الکل، مردم خرمشهر را کلافه کرده است. به گزارش خبرنگار مهر، مشکلات ناشی از هشت سال جنگ تحمیلی، هنوز در جای‌جای خرمشهر به‌خوبی دیده می‌شود و این شهر و مردم آن هنوز نتوانسته‌اند با برخی مشکلات ناشی از این […]