بازگشت فسیل‌های ایران از آمریکا

مدیرکل دفتر تاریخ موزه طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان حفاظت محیط زیست از بازگشت نمونه‌های فسیلی ایران از آمریکا خبر داد.

اصغر مبارکی در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به اینکه مهمترین منطقه فسیلی ثبت شده ایران برای مهره‌داران، منطقه فسیلی مراغه است، گفت: این منطقه از قبل انقلاب شناسایی شده، تحت فعالیت موزه تاریخ طبیعی ایران قرار گرفته و تعدادی از نمونه‌های آن منطقه نیز کاوش شده بود.

وی با بیان اینکه در کاوش‌ نمونه‌های فسیلی منطقه مراغه کارشناسان خارجی از کشورهای مختلف ازجمله آمریکا نیز حضور داشتند، اظهارکرد: بخشی از نمونه‌ها در ایران مورد شناسایی قرار گرفته و بخشی دیگری از آن هم قبل از انقلاب برای شناسایی به آمریکا انتقال یافته و در آنجا باقی مانده بود.

مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با توجه به مسائل سیاسی و اینکه سوابق فسیل‌ها متعلق به ایران بود، برای بازگشت و انتقال آنها به ایران اقدام شد، اظهار کرد: این روند از طریق دادگاه لاهه پیگیری شد، جلسات دادگاه نیز با حضور دکتر فرهاد دبیری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست انجام شد که وی توانسته بود رأی را به نفع ایران بگیرند تا نمونه‌های فسیلی را به ایران بازگردانند.

وی با اشاره به اینکه بعد از گرفتن رأی از دادگاه لاهه قرار بود یک گروه از کارشناسان محیط زیست به آمریکا بروند، گفت: در نهایت رئیس گروه فسیل‌شناسی و مدیر کل دفتر حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست برای شناسایی، تعیین اصالت فسیل‌ها و کارهای حقوقی به آمریکا رفتند که این امور انجام شد.

مبارکی با بیان اینکه در حال حاضر نمونه‌های فسیلی شناسایی و لیست‌برداری شده و شرایط انتقال آنها مشخص شده است، افزود: کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست از آمریکا برگشته‌اند و منتظریم فسیل‌ها هم به زودی بعد از طی شدن مسیر اداری و تایید و کنترل آنها در لاهه به ایران انتقال یابند.

مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه این فسیل‌ها عمدتا فسیل‌های مهره‌داران هستند، اظهار کرد: عمده گونه‌هایی که انتظار داریم در بین این نمونه‌ها باشد، شامل بخش‌هایی از حیواناتی چون اسب، فیل، کرگدن، گاوسانان، زرافه و ببر دندان خنجری است که شناسایی و مهر و موم شده و باید کار اداری آن انجام شود تا برای ایران بفرستند.

وی با اشاره به اینکه پروسه بازگشت فسیل‌ها خیلی طولانی نخواهد بود، افزود: تا به حال اقدامی از سوی ایران برای بازگشت فسیل‌ها صورت نگرفته بود، بحث انتقال روند یک اداری دارد و باید ثابت می‌شد که فسیل‌ها برای ایران است و چون متعلق به کشور ماست باید از سوی ایران برای بازگشت آنها اقدام می‌شد که در حال حاضر انجام شده است.

مبارکی با تاکید بر اینکه نمونه‌های مشابه این فسیل‌ها که قرار است از آمریکا برگردد در ایران نیز شناسایی شده و وجود دارد، اظها کرد: اینها نمونه‌هایی نیست که بگوییم در کشور از آنها نداریم و قبلا شناسایی نشده‌اند، بلکه مشابه آنها در کشور وجود دارد چون منطقه فسیلی مراغه منطقه وسیع و گسترده‌ای است و تنها بخشی از نمونه‌های این منطقه به آمریکا انتقال یافته و نمونه‌های بسیار بیشتری در کشور داریم که مورد شناسایی قرار گرفته اند.

مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه چون کار شناسایی این فسیل‌ها انجام شده اطلاعات آنها در لیست‌برداری و فهرست‌برداری از گونه‌ها قابل نمایش است، گفت: این فسیل‌ها زحمت شناسایی کردن را ندارند، زیرا کارهای مربوط به شناسایی آنها انجام شده است.

مبارکی در پایان با اشاره به اینکه روند انتقال فسیل‌ها از سوی دکتر ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مورد حمایت و پیگیری‌های جدی قرار گرفت، گفت: هیئتی از کارشناسان داخلی نیز برای انجام امور مربوط به انتقال نمونه‌ها از آمریکا تشکیل شده که جلسه اول آن در این هفته برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + ده =

پست بعدی

مانیتورینگ آسیب‌دیدگی درختان در استان‌ها

د آبان ۲۵ , ۱۳۹۴
قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به توقف خشکیدگی درختان بلوط کشور به نقش جوامع محلی در مقابله با این بیماری تاکید کرد و گفت: وضعیت جنگل‌ها از طریق تصاویر ماهواره‌ای و مطالعات میدانی رصد می‌شود و میزان و نوع آسیب‌دیدگی درختان در استان‌های مختلف روشن است. […]