شناسایی منبع جدید گاز گلخانه‌ای در اتاق عمل بیمارستان‌ها

یافته‌های جدید دانشمندان اروپایی حاکی از آن است که گازهای بیهوشی مورد استفاده در بیمارستان‌ها نیز یکی دیگر از منابع جدید گازهای گلخانه‌ای است که می‌توان آن‌ها‌ را به فهرست سایر گازهای عامل گرم شدن زمین مانند دی‌اکسیدکربن و متان افزود.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، سطوح گازهای بیهوشی جراحی مانند ایزوفلوران، دسفلوران و سووفلوران در جو طی ۱۰ سال گذشته افزایش یافته و در هوای مناطق دورتر از منبع آنها در قطب جنوب مورد اندازه‌گیری قرار گرفته‌اند.

اگرچه ممکن است میزان کلی این گازها در مقایسه با گازهای گلخانه‌ای رایج‌تر کم باشد، اما نگرانی‌هایی مبنی بر نیرومند بودن این گازهای بیهوشی و قابلیت آن‌ها در ایجاد یک اثر گلخانه‌ای وجود دارد.

به گفته مارتین وولمر، شیمیدان جوی آزمایشگاه‌های علوم مواد و فناوری فدرال سوئیس و رهبر این تحقیق،‌ از لحاظ پتانسیل گرمایش گلخانه‌ای، یک کیلوگرم از گاز بیهوشی دسفلوران برابر با ۲۵۰۰ کیلوگرم دی‌اکسیدکربن است.

گاز اکسید نیتروژن که در جو رایج‌تر بوده و همچنین به عنوان گاز بیهوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در این تحقیقات مد نظر قرار نگرفته زیرا به گفته دانشمندان، از منابع زیاد دیگری که ارتباطی با پزشکی ندارند نیز منشأ می‌گیرد.

زمانی که نام آلودگی به میان می‌آید، بیمارستان‌ها شاید اولین جایی نباشند که به ذهن خطور می‌کنند اما در حقیقت یافته‌های دانشمندان، سوی دیگر این سکه را نشان می‌دهد.

به گفته محققان، این نتایج بر اساس تعیین غلظت جهانی گازهای گلخانه‌ای که در سال ۲۰۰۰ تاکنون از نیمکره شمالی زمین جمع‌آوری شده، بدست آمده است.

جدیدترین سنجش‌ها از سال ۲۰۱۴ نشان داد که غلظت دسفلوران در جو ۰.۳۰ بخش در تریلیون (ppt) بود، درحالی که مقادیر ایزوفلوران، سووفلوران و یک گاز بیهوشی دیگر موسوم به هالوتان به ترتیب ۰.۰۹۷، ۰.۱۳ و ۰.۰۰۹۲ ppt بودند.

این کسر بسیار کوچکی از غلظت دی‌اکسیدکربن به حساب می‌آید که در همان سال ۴۰۰ بخش در میلیون محاسبه شده بود اما پتانسیل گلخانه‌ای شدید گازهای بیهوشی، آن‌ها را به یکی از نگرانی‌های دانشمندان تبدیل کرده است.

نتایج این تحقیق در مجله Geophysical Research Letters منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + شانزده =

پست بعدی

تعهد اندونزی برای از بین بردن آلودگی هوا در سال 2016

چ آبان ۲۰ , ۱۳۹۴
دولت اندونزی متعهد شد تا در سال آینده از بروز آتش‌سوزی‌های عمدی جنگل‌ها در این کشور جلوگیری کند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در مالزی، جنیدی، وزیر منابع طبیعی و محیط زیست مالزی پس از نشست وزرای محیط زیست کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) بااعلام این خبر گفت: جاکارتا […]