انار شیطان گونه گیاهی نادر جهان در ایران

انار شیطان، از زیباترین درختان گل دهنده دنیا و بومی هندوستان و ویژه مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است که در استان های بوشهر، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان رشد می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، انار شیطان با نام علمی Tecomella Undulata از گونه‌های نادر گیاهی از تیره پیچ ‌اناریان (Bignoniaceae)، یکی از زیباترین درختان گل دهنده دنیا و بومی هندوستان و ویژه مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری بسیار مقاوم به خشکی، یخ زدگی و آتش سوزی است.

این درختچه بومی جنوب آسیا است که در جنوب و جنوب شرق کشور رشد می کند. استان های بوشهر، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان از زیستگاه های اصلی این گونه گیاهی است که به شکل توده‌های کوچک  خالص پراکنش دارد.جنگلی به نام گلپرکی دلفارد در جیرفت از رویشگاه‌های معروف آن در ایران است.

انار شیطان علاوه بر خاصیت دارویی، از چوب آن برای منبت کاری،  ساخت قنداق تفنگ و عصا استفاده می شود.

این درخت بین ۵۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر ارتفاع دارد و تنها گونه ایرانی جنس سوسن است که از لحاظ زیبایی همردیف بیشترگونه‌های شناخته شده و پرورش یافته این جنس است.

در ایران این درختچه را با نام‌های محلی گل‌پرک، پرپوک، سمنگ، سونگ، حمید، فرفار و ساج بیابان هم می‌نامند.

انار شیطان درختی بسیار مقاوم به خشکی، یخ‌زدگی و آتش‌سوزی است. برگ‌های آن خوراک دام است. این درخت به سادگی توسط قلمه و بذر تکثیر می‌شود. چوب آن زیبا، محکم، بادوام است و برای لوازم ظریف و پرکابرد بکار می‌آید. این گیاه در شفابخشی نیز برای درمان برخی بیماریها مانند لکه‌های سفید روی پوست، بزرگی طحال و نیز سفلیس استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 6 =

پست بعدی

فواید مواد موجود در نمک دریا برای بدن

چ آبان ۲۰ , ۱۳۹۴
نمک دریایی روش مناسبی برای پاک کردن منافذ پوست است. نمک دریایی حاوی کلسیم بالایی است که برای پاک کردن منافذ مسدود پوست بسیار مفید فایده است.شستشوی دهان ,تمیزکننده ی دندان,کاهش پف صورت,درمان نیش زنبور و گاز حشرات,درمان سم پیچک سمی آمیرکایی از دیگر مزایای مواد موجود در آب دریا […]