عاملین کشتار پنج بز و بزغاله وحشی در شهداد کرمان دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): اوایل هفته گذشته گزارشی مبنی بر حضور گروهی از شکارچیان متخلف در مناطق آزاد حوزه شهداد در اختیار اداره محیط زیست شهر کرمان قرار گرفت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر کرمان در این باره گفت: به دنبال دریافت این گزارش، آقای فرزاد شاهرودی مسئول گشت سیار مستقر حوزه شهداد طی هماهنگی با  فرماندهی نیروی انتظامی منطقه به همراه یک افسر پلیس عازم ارتفاعات موسوم به کشیتوئیه شدند.

زینل پور اظهار داشت: محیطبان و مامور نیروی انتظامی پس از چندین ساعت جست و جو در کوه دو شکارچی متخلف را مشاهده نمودند که بوسیله الاغ مشغول حمل تعدادی لاشه شکار بودند.

مامورین جهت برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شدند اما شکارچیان غیرمجاز به محض مشاهده مامورین الاغ حامل لاشه ها را رم داده و خودشان نیز از یکدیگر جدا شده و هر کدام به یک سمت متواری شدند.

لاشه پنج بز و بزغاله وحشی، یک اسلحه کلاشینکف ده تیر و یک اسلحه شکاری غیرمجاز کشف شده از شکارچیان متخلف

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر کرمان گفت: محیط بانان و مامور نیروی انتظامی از یکدیگر جدا شده و هر کدام به تعقیب یکی از متخلفین پرداختند.

مامور نیروی انتظامی پس از مدتی تعقیب و گریز با شلیک چندین تیر هوایی یکی از متخلفین را وادار به تسلیم نموده و محیط بان نیز پس از آنکه الاغ حامل لاشه ها را مهار کرد، متخلف دوم را تعقیب و بازداشت نمود.

بنابراین هر دو شکارچی غیرمجاز بازداشت شده و در بازرسی از آنها لاشه پنج بز و بزغاله وحشی (دو بز و سه بزغاله وحشی)، یک اسلحه جنگی کلاشینکف ده تیر، یک اسلحه شکاری دولول غیرمجاز (قاچاق) به همراه مهمات، دوربین چشمی و سایر ادوات شکار کشف و ضبط گردید.

متهمین پس از بازداشت و تشکیل پرونده به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی و همچنین حمل سلاح جنگی و شکاری غیرمجاز به مراجع قضایی معرفی شدند.

متهمین دستگیر شده در شهداد کرمان بهمراه لاشه پنج بز و بزغاله وحشیی و دو اسلحه جنگی و شکاری غیرمجاز

شکارچیان متخلف با دستور مقام قضایی تا زمان تکمیل تحقیقات روانه زندان شهاب کرمان شدند.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک کل یا بز وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متهمین می بایست مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست را به حساب دولت واریز نمایند.

متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۱ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهند شد.

بر اساس بند الف ماده ۶ قانون «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» مصوب ۱۳۹۰/۶/۷ ، هر کس بطور غیرمجاز سلاح شکاری و یا مهمات آن را خریداری، نگهداری و یا حمل نماید به حبس از ۹۱ روز تا شش ماه و یا جزای نقدی تا سقف بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد.

لاشه پنج بز و بزغاله وحشی (دو بز و سه بزغاله وحشی) کشف شده از شکارچیان متخلف در شهداد کرمان

همچنین متهمین طبق بند پ ماده ۶ قانون فوق الذکر به جرم حمل سلاح جنگی به حبس از دو تا پنج سال محکوم خواهند شد.

ضمن اینکه بر اساس ماده ۱۸ قانون فوق الذکر، کلیه سلاح، مهمات، اقلام و مواد کشف شده موضوع این قانون به موجب حکم دادگاه به نفع دولت (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) ضبط میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 17 =

پست بعدی

پیام تسلیت جمعیت کویر سبز کاشان

چ آبان ۶ , ۱۳۹۴
سرکار خانم حمیدی موسس جمعیت کویر سبز کاشان اندوه بی پایان ما از این واقعه دردناک قابل وصف نیست مصیبت وارده را به شما و خانواده محترمتان تسلیت عرض مینماییم درگذشت ابوی گرامیتان چنان سنگین و جانسوز است که به دشواری به باور می‌نشیند، ولی در برابر تقدیر حضرت پروردگار […]