خرس قهوه‌ای سمبل مظلومیت حیات وحش ایران/ ۱۸ ماه حبس تعزیری برای عاملان کشتار!

به گزارش خبرنگار مهر، اواخر بهار سال گذشته بود که دو شکارچی با کشتار بیرحمانه‌ای از یک خرس قهوه‌ای به همراه دو توله‌اش موجب برانگیخته شدن خشم و احساسات مردم ایران شدند.

این برای نخستین بار بود که موجی از اعتراض و انزجار عمومی از آزار و اذیت حیوانات اتفاق می‌افتاد و دلیل این امر هم چیزی نبود جز اینکه به دنبال کشتار و ضجه زدن این حیوانات مظلوم، یک نفر دیگر از صحنه این جنایت فیلم تهیه کرد و در اواخر تابستان آن را منتشر کرد.

انتشار تصاویر کشتار بی‌رحمانه یک خرس قهوه‌ای ماده و دو توله‌اش، در حالی که شکم توله خرس‌های زنده پاره شده بود و در همان حال به آغوش مادر غرق در خون خود پناه می‌بردند، آنقدر دردناک و تکان دهنده بود که احساسات بسیاری از مردم کشور را جریحه‌دار کرد.

هرچند این واقعه در گوشه‌ای از یک شهرستان و در یک استان رخ داد اما عمق جنایتی که یک انسان بی رحم با یک حیوان می‌توانست داشته باشد تقریباً این قضیه را به سراسر کشور کشاند. به نحوی که نه تنها انجمن حمایت از حیوانات به عنوان شاکی که بسیاری از مردم خواستار محاکمه عاملان این کشتار شدند.

هرچند به زعم برخی، چنین کشتارهایی توسط شکارچیان در این مرز و بوم زیاد اتفاق می‌افتد اما نکته حائز اهمیت اینجاست که با جنجالی شدن کشتار فجیع این حیوانات بسیاری از کودکان و نوجوان چنین صحنه دلخراشی را از بی رحمی انسان در قاب گوشی‌های موبایل بارها و بارها و به کرات دیدند.

و جالب‌تر اینکه چنین صحنه‌ای نه در تاریخ که در اذهان برای همیشه باقی خواهد ماند که چطور انسانی می‌تواند اینچنین بی رحمانه دست خود را به مرگ حیوانی آن هم از جنس مادر به همراه فرزندانش آلوده کند.

انتشار فیلم کشتار خرس و توله‌هایش در فضای مجازی و روی گوشی‌های موبایل بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت، همچنین واکنش شدید دوستداران محیط زیست را در پی آورد، جدی‌ترین واکنش را نیز انجمن دفاع از حقوق حیوانات از خود نشان داد، چنانکه پس از انتشار خبر بازداشت متهم ردیف اول، این انجمن با تعیین یک وکیل و فرستادن آن به شهرستان سمیرم به عنوان حامی حقوق حیوانات شکایتی را به دادستان سمیرم تقدیم کرد که در آن خواستار اعمال اشد مجازات برای متهم و همدست متواری او شده بود.

آنها همچنین با ارسال نامه‌ای به فرماندار سمیرم درخواست صدور یک مجوز برای برگزاری تجمع در مقابل دادگستری سمیرم را نیز ارائه دادند.

پس از این واکنش‌ها و گذشت یک سال و نیم از این ماجرا و پیگیری‌هایی که حفاظت محیط زیست به عنوان شاکی و مدعی‌العموم  پرونده داشت، بالاخره با وجود اینکه یکی از متهمان همچنان متواری و فقط یکی از متهمان این پرونده به نام “ح . ا” دستگیر و پس از دو ماه حبس با قرار وثیقه ۲۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده بود در ۲۵ دی ماه در دادگاه سمیرم و با حضور نماینده انجمن حمایت از حیوانات محکوم شد.

غلام‌رضا انصاری در مورد حکم دو متهم گفت: این دو متهم که یک نفر از آنها متواری است، در دادگاه محکوم شدند و رای برای آنها صادر شد و هر کدام از دو متهم به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم و به مدت پنج سال نیز از استفاده اسلحه شکاری محروم شدند.

وی با بیان اینکه رای برای آن یک نفر، غیابی صادر شده است، افزود: اگر تا مدت مقرر نسبت به رای اعتراض کنند، قابل تجدید نظر و در غیر این صورت رای قطعی می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان تصریح کرد: رای تا ۱۰ روز قابل واخواهی است و پس از آن به مدت ۲۰روز قابل تجدید نظر است.

انصاری در مورد خریدن رای این دو متهم گفت: رای این دو نفر خریدنی نیست، چرا که مجازات آنها مدعی عمومی دارد.

هر چند به دنبال این عمل غیر انسانی ۱۸ ماه حبس تعزیری برای دو متهم در نظر گرفته شد، اما جای آن دارد که متولیان امر در نقاطی که شکار برای شکارچیان نیز مجاز است نظارت بیشتری بر نحوه شکار داشته باشند که چنین وقایعی نیز کمتر رخ دهد.

به دنبال این اتفاق تلخ، ۲۰ شهریور به همت گروه‌های حامی محیط زیست و حیوانات طی بیانیه‌ای به عنوان “روز ملی مبارزه با خشونت علیه حیوانات” نام‌گذاری شد.

همچنین در صورت موافقت شورای شهر شهرستان سمیرم، انجمن حمایت از حیوانات تندیس خرس مادر و دو توله خرس سلاخی شده را ساخته و در یکی از میادین این شهرستان نصب می‌کند تا خرس قهوه‌ای برای همیشه مظهر سمبل مظلومیت حیات وحش ایران باقی بماند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − پنج =

پست بعدی

انرژی خورشیدی، منبع بی پایان الهی

س بهمن ۳ , ۱۳۹۱
انرژی خورشیدی نور و گرمای تولید شده توسط خورشید است. انرژی ستاره خورشید یکی از منابع عمده انرژی در منظومه شمسی می‌باشد. طبق آخرین برآوردهای رسمی اعلام شده عمر این انرژی بیش از ۱۴ میلیارد سال می‌باشد. در هر ثانیه ۲/۴ میلیون تن از جرم خورشید به انرژی تبدیل می‌شود. با توجه به وزن […]