در عملیاتی حساب شده، دو خرس گرفتار در تله از مرگ نجات نجات یافتند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز پنجشنبه ۹۴/۷/۲۴ گزارشی مبنی بر گرفتار شدن دو خرس در اطراف روستای بابونه در اختیار اداره محیط زیست شهرستان هشترود در استان آذربایجان شرقی قرار گرفت.

پس از این گزارش محیط بانان عازم روستای مذکور شده و متوجه شدند که یک خرس قهوه ای ماده و یک توله اش در تله های سیمی که در حاشیه باغات تعبیه می شوند گرفتار شده اند.

رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در این باره گفت: خرس قهوه ای ماده از ناحیه دست و توله خرس نیز از ناحیه گردن درون تله ها گرفتار شده بودند.

محمررضا مسعود اظهار داشت: مامورین موضوع را با اداره کل منتقل نموده و بلافاصله تیمی از کارشناسان و دکتر جواد قهاری دامپزشک این اداره به همراه دارو و تجهیزات بیهوشی عازم روستای مذکور شدند.

پس از حضور در محل دکتر قهاری داروی مناسب را آماده نموده و دارو از با پرتاب دارت به بدن خرس مادر و توله اش تزریق شد.

خرس ها در گودال آب قرار داشتند و  نگرانی ما این بود که پس از بیهوش شدن سر آنها درون آب فرورفته و دچار خفگی بشوند. بنابراین با استفاده از دو چوب بلند سر خرس ها را بالا نگه داشتیم.

با درایت یکی از محیط بانان یک قیچی بزرگ مخصوص بریدن سیم بکسل از قبل به محل منتقل شده بود و بلافاصله پس از عمیق شدن بیهوشی مامورین با استفاده از قیچی سیم های تله را بریدند.

همچنین دامپزشک به معاینه خرس ها پرداختند و خوشبختانه معاینات دامپزشکی نشان می داد که آسیب جدی به خرس ها وارد نشده و هر دو در سلامت کامل هستند.

پس از گذشت زمان مورد نظر ابتدا توله خرس از بیهوشی خارج شده و محل را به سمت کوه ترک نمود و مدتی بعد نیز خرس مادر از حالت بیهوشی خارج شده و به دنبال توله اش در همان مسیر حرکت کرد.

تصاویر زیبای این گزارش کلیه لحظات عملیات ازجمله آماده سازی و تزریق داروی بیهوشی از طریق پرتاب دارت، رهایی خرس ها از بند تله، انجام معاینات دامپزشکی، به هوش آمدن مجدد و ترک محل توسط خرس ها را نشان می دهد:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

پست بعدی

دو فک خزری از تورهای صیادی نجات یافته و در جزیره آشوراده رهاسازی شدند

پ مهر ۳۰ , ۱۳۹۴
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز جمعه ۹۴/۷/۲۴ صیادان مستقر در صیدگاه میان قلعه و فریدپاک در استان گلستان متوجه شدند که دو فک خزری در تورهای صیادی گرفتار شده اند. مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان گفت: صیادان فک ها […]