کشف ۳۰کوسه از یک لنج صیادی و بروز خسارت ۹۰۰میلیون تومانی به محیطزیست

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر فعالیت غیرمجاز یک لنج (کشتی) ماهیگیری در آبهای دریای عمان، نیروهای یگان محیط زیست شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان به تحقیق در این زمینه مشغول شدند.

فرمانده یگان محیط زیست سیستان و بلوچستان در این باره گفت: محیط بانان پس از انجام هماهنگی با مقام قضایی شبانه وارد لنج مذکور شده و به تفتیش قسمت های متخلف آن مشغول شدند.

حمید ریگی اظهار داشت: در جریان بازرسی از این لنج ماهیگیری ۳۰ بچه کوسه که در قسمت تحتانی لنج مخفی شده بود کشف و ضبط گردید.

در این رابطه صاحب کشتی بازداشت و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی و لنج صیادی نیز هم اکنون توقیف می باشد.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید غیرمجاز هر یک عدد کوسه معادل ۳۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.

بنابراین متهم می بایست مبلغ  ۹۰۰ میلیون تومان بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست را به حساب دولت واریز نماید.

رئیس اداره محیط زیست دریایی سیستان و بلوچستان در این باره گفت: از کلیه اجزای کوسه ماهیان استفاده غذایی صنعتی، درمانی و بهداشتی میشود.

محمدرضا علیمرادی اظهار داشت: از پوست کوسه به عنوان سمباده نرم چوب، از روغن کبد یا جگر آن به عنوان روغن صنعتی، از غضروف کوسه در مصارف پزشکی و تولید مکمل های غضروف ساز، از باله کوسه در تولید نخ جراحی و به عنوان افزایش دهنده میل جنسی، از گوشت کوسه به عنوان خوراک، از دندان کوسه به عنوان لوازم زینتی و از بچه کوسه ها در تاکسیدرمی استفاده می شود.

هر باله کوسه بسته به اندازه آن ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان و خشک شده باله تا ۱۰۰ هزار تومان توسط صیادان متخلف به فروش میرسد.

صید غیر قانونی کوسه در سال های اخیر رواج یافته و ذخایر کوسه ماهیان به همین دلیل کاهش چشمگیری داشته است.

طی جلسه ای که چندی پیش با مسئولان شیلات استان برگزار شد، هماهنگی هایی صورت گرفته تا از صید غیرمجاز کوسه ها جلوگیری شود.

کوسه ها در راس زنجیره غذایی دریا قرار دارند و نقش بسیار مهمی در تعادل گونه های آبزی در اکوسیستم های دریایی ایفا می کنند.

تصاویر زیر مربوط به عملیات شبانه نیروهای یگان محیط زیست کنارک و کشف ۳۰ کوسه از درون لنج صیادی می باشد:

استاناستاناستاناستاناستاناستاناستاناستاناستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 17 =

پست بعدی

احتمال شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان قزوین

س مهر ۲۸ , ۱۳۹۴
یک مقام سازمان حفاظت از محیط زیست از کشف چندین لاشه کل‌وبُز در استان قزوین خبر داده است که احتمال می‌رود بر اثر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک مرده باشند. سیاوش شمسی‌پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین روز سه‌شنبه، ۲۸ مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اظهار داشت: «هنوز […]
بز وحشی