تلاش برای احیای تالاب های همدان

سیدعادل عربی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته برای احیای تالابهای این استان اجرای مقدمات مدیریت زیست بومی تالابهاست.
وی اضافه کرد: در این راستا ابتدا چندین عملیات عمرانی برای احیای سه تالاب شیرین سو، آق گل و پیرسلمان استان همدان صورت گرفت.
معاون فنی محیط زیست همدان اظهار کرد: این عملیات عمرانی مواردی نظیر فنس کشی، احداث سازه ها و تعیین حد و حدود تالابها را شامل می شود.
عربی افزود: علاوه بر عملیات عمرانی، دوره های آموزشی برای جوامع محلی و نهادهای مرتبط با مدیریت تالاب برگزار شده است.
وی گفت: شماری از طرحهای زیست بومی مرتبط با تالاب نیمه کاره باقی مانده که اسامی آنها برای تعیین تکلیف و اختصاص اعتبار به سازمان ارائه شده است و امیدواریم امسال اعتبار مورد نیاز این طرحها اختصاص یابد.
وی اصلی ترین مشکل فراروی تالابهای این استان را بحران کم آبی دانست و افزود: شرایط نامناسب آب و هوایی و طبیعی در کنار عامل انسانی تاثیر بسزایی در خشک شدن تالاب های این استان داشته است.
معاون فنی اداره کل محیط زیست همدان اضافه کرد: هر یک از دستگاهها اجرایی نقشی در مقابله با بحران کم آبی دارند که برای نمونه مسدود کردن چاه های غیرمجاز و برق دار کردن چاههای مجاز توسط نهادهای مسئول در احیای تالابها موثر بوده است.
عربی اضافه کرد: اگر چه نتایج اقدامات صورت گرفته برای احیای تالابها ملموس نیست اما همانگونه که خشک شدن تالاب در بلند مدت رخ می دهد نتایج اقدامات صورت گرفته نیز با گذر زمان مشاهده می شود.
وی اظهار کرد: استان همدان دارای سه تالاب طبیعی به نام های چم شور، آق گل و پیرسلمان است که هر سه تالاب خشک شده است.
وی گفت: همچنین چهار تالاب مصنوعی اکباتان، شیرین سو، آبشینه و سد کلان ملایر در مناطق تحت مدیریت محیط زیست این استان قرار دارد که بجز سد آبشینه بقیه آب دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 11 =

پست بعدی

ایران تا ۱۵سال آینده کویر می شود

ج مهر ۲۴ , ۱۳۹۴
یوسف حجت، روز سه شنبه در حاشیه همایش مدیران، مسئولان و رابطان محیط زیست کشور در تبریز به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آب زاینده رود که ۲۵ سال پیش دو میلیارد متر مکعب در سال بود، اکنون به زیر یک میلیارد کاهش یافته است ضمن اینکه خشکی کارون شدت گرفته، […]