نیاز به تولید آب و برق بیشتر در دوران پساتحریم

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حمید چیت چیان پس از پایان نشست خبری به مناسبت فرارسیدن هفته دولت، در جمع خبرنگاران حضور یافت و به پرسش های آنان پاسخ داد.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائل صنعت آب و برق، اصلاح فرهنگ مصرف است، اظهار داشت: بدون دستیابی به یک فرهنگ درست در مصرف این دو خدمت بسیار حیاتی، نمی توان آب و برق را به خوبی مدیریت کرد و چه خوب است که این آموزش ها از دوران کودکی داده شود که بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: براین اساس، از گذشته تماس ها و ارتباطات خوبی بین وزارتخانه های نیرو و آموزش و پرورش وجود داشته که اجرای طرح ‘دانا’ با حضور کارشناسان آب در مدارس، گنجاندن مطالبی در خصوص چگونگی مصرف صحیح آب در کتب درسی، طرح ‘پرسش مهر’ با محوریت مساله آب از سوی رئیس جمهور و برگزاری همایش های متعدد استانی و ملی با این موضوع، از جمله این اقدامات بوده است.

** اجرای طرح تعادل بخشی در آبهای زیرزمینی
وی با اشاره به برخی پروژه های مهمی که در هفته دولت به بهره برداری می رسند، افزود: نیروگاه تلمبه- ذخیره ای ‘سیاه بیشه’ که نخستین نیروگاه از این دست در سطح کشور است، به همراه سه نیروگاه دیگر که در هفته دولت به بهره برداری می رسند که در تنظیم فرکانس و شبکه برق کشور نقش مهمی ایفاء می کنند.
چیت چیان ادامه داد: برای نخستین بار طرح مهم تعادل بخشی در آبهای زیرزمینی به اجرا رسید که از جمله آنها نیروگاه ‘شهید مفتح’ است که قبلا آب مورد نیاز آن از منابع زیرزمینی تامین می شد، اما امروز پساب فاضلاب شهر همدان را با احداث کانالی به طول ۴۰ کیلومتر مورد استفاده قرار می دهد و انشاءالله الگویی خواهد بود تا به سمت متکی کردن مصارف صنعتی به پساب فاضلاب های شهری حرکت کنیم.

** گرمای بیش از حد هوا، دلیل برخی خاموشی ها
وی با اشاره به بروز خاموشی در سه استان مازندران، تهران و خوزستان طی سال ۹۴، تصریح کرد: در سال جاری ظرفیت برق قابل تولید کشور ۶٫۳ درصد افزایش یافت، در حالی که حدود سه درصد نسبت به سال گذشته پیک بار افزایش یافته بود؛ بنابراین از نظر ظرفیت تولید مشکلی وجود نداشته، اما به دلیل گرمای بیش از حد هوا و در نتیجه پُربار شدن خطوط انتقال و ترانسفورماتورها، این خاموشی ها حادث شد.
چیت چیان خاطرنشان کرد: کاهش خاموشی ها در سطح کشور مرهون همکاری مردم در مدیریت مصرف برق، انعقاد قرارداد با کشاورزان مبنی بر عدم روشن کردن پمپ های برقی در چهار ساعت میانی روز و پیک بار و در عوض استفاده رایگان از برق در ۲۰ ساعت باقی مانده روز، انعقاد قرارداد با صنایع برای انتقال مصرف برق خود از ساعات پیک روز به ساعات کم مصرف و کاهش تلفات در شبکه های توزیع است.

** انتقال آب از یک حوضه به حوضه دیگر ممنوع
مقام عالی وزارت نیرو همچنین با اشاره به پروژه های در دست اقدام انتقال آب کشور، تاکید کرد: با تصویب شورای عالی آب، از این پس هیچ آبی بجز آب شرب از یک حوضه به حوضه دیگر منتقل نخواهد شد.
وی ادامه داد: براین اساس، اگر قرار است با استحصال منابع جدید آب توسعه ای در بخش های کشاورزی یا صنعت اتفاق بیفتد، فقط در همان حوضه خواهد بود.

** رشد ۱۷ برابری اعتبارات تعادل بخشی آب
وزیر نیرو در پاسخ به سؤالی در خصوص اعتبارات این وزارتخانه و مطالبات پیمانکاران، گفت: اعتبارات طرح های عمرانی وزارت نیرو در بخش آب نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته، اما از نظر ترکیبی، اعتبارات وزارت نیرو با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و تعامل با نمایندگان مجلس از فعالیت های سدسازی به امور تعادل بخشی سوق یافته است.
وی بیان کرد: این موضوع اصلی ترین مساله ای بود که در حوزه آب اتفاق افتاد، به طوری که اعتبارات تعادل بخشی هم اینک ۱۷ برابر رشد داشته است.
چیت چیان اضافه کرد: در مقوله منابع، هنوز بین هزینه ها و درآمدهای صنعت آب و برق فاصله معناداری وجود دارد و همچنان تمام مسائل توسعه انتقال، تولید و توزیع برق با مشکل مواجه است.
وی ادامه داد: از زمان آغاز به کار دولت یازدهم، مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد ریال بدهی به نیروگاه های خصوصی، شرکت های پیمانکاری، شرکت های مشاور و بانک ها به ۱۵۵ هزار میلیارد ریال کاهش یافته و علاوه بر آن حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال بدهی به پیمانکاران بخش آب داریم که امید می رود با بهبود شرایط مالی و اتکاء به مکانیزم هایی که در قانون رفع موانع تولید پیش بینی شده، بر مشکلات فائق آمده و بدهی طلبکاران را پرداخت کنیم.

** برنامه های وزارت نیرو در دوران پساتحریم
وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد تا در شرایط پساتحریم شاهد خروج از رکود صنایع و رونق اقتصادی باشیم که افزایش مصرف آب و برق را به دنبال خواهد داشت و باید برای عبور مناسب از این دوره آماده باشیم.
وی گفت: در این دوران نیاز داریم تا به سمت استفاده از فناوری های جدید حرکت کنیم تا با راندمان بیشتری برق تولید کنیم که از جمله اقدامات انجام شده در این راستا، برنامه ریزی برای تولید توربین های کلاس F به جای توربین های کلاس E است که راندمان مصرف را از کمتر از ۵۰ درصد فعلی به بیش از ۵۸ درصد ارتقاء خواهد داد.
این مقام مسؤول اضافه کرد: در دوران پساتحریم شرایط جدید امکان تامین مالی پروژه ها و سرمایه گذاری مستقیم شرکت های خارجی در ایران فراهم خواهد شد.

** برنامه ریزی در جهت کاهش تلفات انرژی
چیت چیان با اشاره به برنامه های پیش بینی شده برای کاهش اتلاف انرژی در شبکه ها، اظهار داشت: برچیدن شبکه های فشار ضعیف و آرایش جدید شبکه ها در جهت حداقل کردن فاصله پست های ۲۰ کیلوولت با مصرف کنندگان، اصلاح سیستم های کنتور مصرف کنندگان و هوشمند کردن شبکه از جمله اقدامات اساسی پیش بینی شده در این راستا است.

** لزوم مدیریت هرچه بیشتر آب کشاورزی
وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص سهم ۸۰ یا ۹۲ درصدی مصرف آب کشاورزی از کل منابع آب کشور، ادامه داد: اینکه عدد و سهم مربوطه چقدر است و کدامیک از این اعداد صحیح است، هیچ تغییری در راهبردهای کشور و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی ایجاد نمی کند و آنچه مسلم است در ایران نسبت به بسیاری کشورهای دیگر جهان آب بیشتری در بخش کشاورزی مصرف می شود.
وزیر نیرو اضافه کرد: تبدیل کشت های بهاره به پاییزه، کشت نشاء به جای کشت بذر، تبدیل سیستم های آبیاری غرقابی به تحت فشار و تغییر شیوه های متداول کشت به کشت گلخانه ای و متراکم، از جمله شیوه هایی است که کمک شایانی به کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی خواهد کرد.

** نگاه تبعیض آمیز به انرژی های نو برداشته شد
وی با اشاره به پرداخت یارانه های زیاد برای سوخت های فسیلی، افزود: خوشبختانه طی سال های گذشته این مساله مورد توجه قرار گرفته و وزارت نیرو هم اینک برق تولیدی از منابع تجدید پذیر را با قیمت های مناسبی در قالب قیمت های تضمینی خریداری می کند.
چیت چیان تصریح کرد: در سال جاری، قیمت خرید برق تولیدی بادی، خورشیدی، بیوماس و زمین گرمایی تفاوت یافته، ضمن اینکه تفاوت قیمت برای نیروگاه های مختلف نیز لحاظ می شود؛ این در حالی است که طی سنوات گذشته قیمت خرید انرژی برای همه انرژی های تجدیدپذیر مبلغ چهار هزار و ۶۰۰ ریال در هر کیلو وات ساعت بوده است.

** تغذیه مصنوعی سدها با هدف کاهش تبخیر آب آنها
مقام عالی وزارت نیرو با اشاره به تدابیر اتخاذ شده در جهت جلوگیری از تبخیر آب سدها، گفت: جدیدا محققان دانشگاه تبریز ماده ای ساختند که اگر در دریاچه سدها ریخته شود، به میزان قابل توجهی تبخیر آب را کاهش خواهد داد.
وی گفت: شائبه ای که هم اینک در این خصوص وجود دارد، متاثر نشدن کیفیت آب سدها از این ماده است که در دست بررسی است.
چیت چیان افزود: در این زمینه سعی می شود با تغذیه آبخوان ها و اجرای عملیات آبخیزداری، بجای نگهداری آب در مخازن روی زمین، در مخازن زیرزمینی به صورت تغذیه مصنوعی نگهداری شود.

** آبرسانی سیار به بیش از شش هزار و ۶۰۰ روستا/ جیره بندی آب در شهرها نداریم
وزیر نیرو در خصوص آبرسانی به روستاها از طریق تانکر و جیره بندی آب در شهرها، تاکید کرد: آبرسانی سیار به روستاها به دلیل از دست رفتن منابع آب روستاها به صورت فصلی و یا پیوستن برخی دیگر از روستاها به شبکه آب سراسری متغیر است، به طوری که تا تیر ماه گذشته تعداد شش هزار و ۶۸۷ روستا در سطح کشور از طریق تانکر آبرسانی می شدند.
وی با اشاره به تصویب اعتبار ویژه ۵۰۰ میلیون دلاری از سوی نمایندگان مجلس از منابع صندوق توسعه ملی به این منظور، خاطرنشان کرد: این مبلغ تاکنون در اختیار وزارت نیرو قرار نگرفته و امیدواریم سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هرچه سریعتر نسبت به تخصیص این اعتبار اقدام کند.
چیت چیان ادامه داد: سال گذشته با تعریف ردیف آب روستایی در بودجه، رقم دو هزار میلیارد ریال برای آن مصوب شد که البته فقط ۶۰ درصد آن تخصیص یافت و این رقم در سال جاری به چهار هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه بحث جیره بندی آب در شهرها به هیچ عنوان مطرح نیست، یادآور شد: در برخی شهرها نظیر بوشهر، بندرعباس و کرمان دچار محدودیت هایی در تامین آب هستیم و با اقدامات اضطراری انجام شده شهر سنندج از حیطه شهرهای مشکل دار در زمینه آب خارج شد.

** راهکارهای خروج از بحران آب در نیروگاه های حرارتی
این مقام مسؤول با اشاره به تدابیر و تمهیدات اتخاذ شده برای خروج از بحران آب در نیروگاه های حرارتی، تصریح کرد: برای نخستین بار در کشور در یکی از نیروگاه های حرارتی به جای استفاده از آب زیرزمینی، از پساب فاضلاب استفاده شد که راهکاری مفید و مؤثر در این راستا است.
وی گفت: احداث نیروگاه ها در مناطق ساحلی و استفاده از آب دریا و تبدیل برج های تر به برج های خشک در برخی دیگر از نیروگاه ها، دیگر راهکارهای اتخاذ شده است.

** برنامه ریزی دولت برای افزایش تدریجی قیمت های آب و برق
وی ادامه داد: تداوم توسعه پایدار صنعت آب و برق در گرو متعادل بودن هزینه ها و درآمدهای آن است و براین اساس، قیمت های آب و برق در کشور نیازمند تعدیل است.
چیت چیان تصریح کرد: با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها که در آن بر رسیدن قیمت های آب و برق تا پایان برنامه پنجم به قیمت های اقتصادی تاکید شده بود، قیمت این خدمات در سال های پایانی دولت دهم افزایش یافت.
وی اضافه کرد: در دو سال اخیر، در یک گام قیمت برق و در دو گام قیمت آب تعدیل شده و با افزایش همراه شده است و سعی دولت بر این است تا افزایش قیمت ها به صورت تدریجی انجام شود.

** برنامه ریزی برای توسعه صادرات برق
وزیر نیرو در ادامه این جلسه پرسش و پاسخ، به برنامه های در دست اجرا برای صادرات برق اشاره کرد و گفت: توسعه صادرات برق جزو برنامه های مهمی است که در مقوله اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری مورد تاکید بوده و به جد پیگیر آن هستیم.
وی سپس به بیان این مطلب پرداخت که گاز طبیعی یکی از مزیت های اقتصادی ایران است و اگر ایران با داشتن یکی از بزرگترین ذخایر گاز نتواند برق تولید و صادر کند، پس در دیگر نقاط جهان اصلا اقتصادی نخواهد بود.
چیت چیان تصریح کرد: معتقدیم مشابه همان قیمتی که برای گاز طبیعی برای خوراک نیروگاه ها در اختیار قرار می گیرد، توان تولید برق و صادرات آن وجود دارد که ارزش اقتصادی بیشتری را نصیب کشور خواهد کرد.
وی در خاتمه تاکید کرد: در حال حاضر برنامه ای برای اتصال برق به شبکه اروپا نداریم، اما برای افزایش ظرفیت های برق در منطقه برنامه ریزی شده است و خطوط انتقال برق فعلی با هفت کشور همسایه را توسعه خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 12 =

پست بعدی

ابتکار: صندوق ملی محیط زیست دوباره دایر شد

ج مهر ۲۴ , ۱۳۹۴
معصومه ابتکار شبانگاه پنجشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران خراسان رضوی افزود: این صندوق می تواند کمک هایی برای رفع نیازهای بخش های صنعت، تولید و تجارت باشد و به تصفیه خانه، فیلتراسیون و کاهندگی آلودگی کمک کند وی در بخش دیگری از سخنان خود، یوزپلنگ را یکی از […]