تنوعی در زیستن در حضور آب

جمعیت کویرسبزکاشان: در متن پیام آقای بوکورا به مناسبت روز تنوع زیستی در سال۲۰۱۳ آورده شده “همه ی موجودات زنده اعم از اینکه در خشکی ، در هوا یا در دریا باشند به آب احتیاج دارند.بعضی می توانند بدون نور و بعضی بدون اکسیژن زندگی کنند اما وجود آب برای بقای همه الزامی است” جمله ای بسیار ساده و تامل برانگیز که ارتباط بین تنوع زیستی  و آب را به خوبی نشان داده است.

در این نوشتار به سراغ زیست بومی (اکوسیستمی) به نام تالاب می رویم که نماد حیات و تنوع زیستی در یک منطقه است که متاسفانه در ایران وضعیت مناسبی ندارند. تالاب به کلیه ­ی محیط های باتلاقی،آبگیر یا سیاه آب ، سطوح آبی طبیعی یا مصنوعی،با آب دائمی یا موقت با آب ساکن یا جاری،با آب شیرین یا لب شور و شوربه انضمام نواحی دریایی اطلاق می شود که عمق آن به هنگام جزر و مد کمتر از شش متر نباشد.

با توجه به تعریف تالاب می توان دریافت که زیست بوم(اکوسیستم) پیچیده اطراف این محدوده آبی ایجاد شده نشانه­ ی سلامت و حیات در آن منطقه است.از بین رفت تالاب به عنوان یک سامانه (سیستم) آبی موجب به هم ریختگی ارتباط بین جانوران و گیاهان و موجودات آبزی وخشکی زی می شودو این ارتباط مستقیم بین آب و تنوع زیستی را در یک زیست بوم(اکوسیستم) نشان می دهد.

زنده بودن تالاب به وجود آب بستگی دارد و خالی شدن تالاب از آب در دو حالت بوجود می آید.

–    از ورود آب از قسمت بالادست به تالاب جلوگیری شود که بسیاری از تالاب­های ایران در چنین شرایطی در معرض تهدید قرار گرفتند مثل پریشان ، بختگان، هورالعظیم و شادگان.

–  زمین های پایین دست تالاب ها را زه کشی و آب بدین­ گونه از تالاب خارج شود.به عنوان مثال آب تالاب های آهوچر، شائور در خوزستان و آب تالاب انزلی به همین شکل از تالاب خارج شده و به زمین کشاورزی تبدیل شده است.

در مورد منابع تغذیه کننده تالاب ها فقط کمیت مطرح نیست و کیفیت آب ورودی به تالاب ­ها جای بحث داردبه عنوان مثال آب های وارد شده به تالاب انزلی دارای شیرابه زباله است و یا اینکه زهاب های حاوی کود و سمی که از زمین های کشاورزی اطراف وارد تالاب ها می شود آسیب های فراوانی را به تنوع زیستی منطقه می زند.

                                                                                                      نویسنده:سرکار خانم مرضیه صفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + پنج =

پست بعدی

کشف محموله قاچاق مرجان در چابهار و خسارت ۹۲۰میلیون ریالی به محیط زیست

چ مهر ۲۲ , ۱۳۹۴
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): در جریان عملیات مشترک نیروهای یگان محیط زیست شهرستان های زاهدان، زابل، چابهار و ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان یک محموله بزرگ قاچاق مرجان دریایی کشف و ضبط گردید. فرمانده یگان محیط زیست سیستان و بلوچستان در این […]