مرگ هزاران ماهی در بستر زاینده رود و تلاش طبیعت دوستان برای نجات آبزیان زنده

قطع و وصل شدن های مکرر جریان آب در زاینده رود، ورود آبزیان به رودخانه در زمان جاری بودن آب و محبوس شدن آبزیان در آبگیرهای کوچک به دلیل قطع جریان آب رودخانه را در پی دارد و در میان هزاران ماهی، دوزیست و سایر گونه های آبزی از بین می روند.

آبگیرهای-هزاران ماه

در حال حاضر آب رودخانه زاینده رود مجددا بسته شده است. بستر رودخانه در برخی قسمت‌ها به طور کامل خشک شده و در برخی قسمت‌ها هنوز اندکی آب وجود دارد و در این میان هزاران آبزی تلف شده و هزاران ماهی‌ نیز در حال مرگ بوده و نفس‌های آخر را می‌کشند.

آبگیرهای-هزاران ماه

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان در این رابطه به ایسنا گفت: به دلیل تلفات ماهی‌ها از وزارت نیرو مطالبه خسارت خواهیم کرد.

حمید ظهرابی اظهار داشت: از تلفات شدید ماهی‌ها و آبزیان و دوزیستان اطلاع داریم و سعی کرده‌ایم تا توسط یگان‌هایی از سازمان محیط زیست و با کمک تشکل‌های مردم نهاد این ماهی‌ها را به بالادست رودخانه که آب دارد منتقل کنیم.

آبگیرهای-هزاران ماه

ظهرابی با بیان این‌که قطعا به دلیل این تلفات از وزارت نیرو مطالبه خسارت می‌کنیم، تاکید کرد: حضور این میزان ماهی در رودخانه به این دلیل است که رودخانه تا تصفیه خانه بابا شیخ علی زنده است و هنگامی که آب به سمت پایین دست رها می‌شود خود ماهی‌ها هم با آن به سمت پایین می‌آیند.

آبگیرهای-هزاران ماه

ظهرابی گفت: واقعا نمی‌دانم چه زمانی این قطع و وصل‌های مکرر آب تمام می‌شود !

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان گفت: این در حالی است که براساس آخرین مصوبه هیئت دولت، حق آبه تالاب‌ها و پایاب رودخانه‌ها جزو اولویت‌ها است و جالب است که با این قطع و وصل‌ها این مصوبه هم نادیده گرفته شده است.

آبگیرهای-هزاران ماه

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: وزارت نیرو و آب منطقه‌ای باید وارد عمل شوند و اولا با تصمیم‌های جدی از این‌که رودخانه فدای سایر بهره‌برداری‌ها شود، جلوگیری کنند و در این فرصت سه ماهه که تا بازگشایی آب وجود دارد سامان‌دهی برداشت ها را آغاز کنند.

آبگیرهای-هزاران ماه

در همین راستا امروز (شنبه) محیط زیست استان اصفهان با همکاری نیروهای داوطلب مردمی و اعضای تشکل های زیست محیطی در بستر رودخانه زاینده رود به جمع آوری و نجات ماهی های گرفتار در مانداب های رودخانه اقدام و ماهی های باقی مانده در آبگیرهای زاینده رود، پس از جمع آوری در بالا دست رودخانه رهاسازی شدند.

آبگیرهای-هزاران ماه

این اقدام  فردا یکشنبه هجدهم مردادماه نیز انجام می گیرد ودو ایستگاه مستقر در ضلع جنوبی پل خواجو و پل مارنان آماده تحویل گرفتن ماهی های نجات یافته از مردم طبیعت دوست اصفهان است.تصاویر این گزارش مربوط به شرایط بحرانی آبزیان در زاینده رود و تلاش مردم و نیروهای محیط زیست برای نجات ماهی ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 1 =

پست بعدی

حریق در پارک ملی گلستان مهار شد / ۵۰ هکتار از اراضی پارک در آتش سوخت

ی مهر ۱۲ , ۱۳۹۴
آتش سوزی گسترده ای که از عصر روز چهارشنبه بخش هایی از پارک ملی گلستان را در برگرفته بود با تلاش محیطبانان، نیروهای منابع طبیعی و مردم محلی ساعاتی قبل مهار شد. مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان که به همراه دکتر اسماعیل مهاجر مدیر کل […]
تجهیزات انفرادی-حریق-استان گلستان