تنها کویر سبز ایران

مسیله شاید تنها کویر ایران باشد که بتوان لقب سرسبز را به آن داد! کویری که بر خلاف همتایانش، نه تنها از پوشش گیاهی بی بهره نیست، بلکه تنوع گیاهی و جانوری بالایی هم دارد. آنقدر که مار، روباه، یوزپلنگ، جبیر و گورخر آسیایی و ایرانی و خرگوش به راحتی در این منطقه زندگی می کنند و البته گونه‌های نادر جانوری مثل هوبره و آهو هم در این کویر سبز فرصت زنده ماندن دارند. این موضوع باعث شده که در سال های اخیر، گردشگران خارجی بهانه خوبی برای تورهای تماشای یوز ایرانی پیدا کنند تا این گونه کمیاب را از نزدیک ببینند.

مسیله نه تنها یکی از زیباترین مناطق کویری ایران، بلکه از بکرترین نواحی گردشگری کشور محسوب می شود که از چند سال قبل به یکی از مقاصد گردشگری طبیعت‌گردان حرفه‌ای و تورهای طبیعت‌گردی تبدیل شده است

 

مسیله را باید در قم ببینید. کویری که با ارتفاع ۸۰۰ متر بالاتر از سطح دریا، بیشتر از ده هزار هکتار وسعت دارد و قسمت‌های عمده آن پوشیده از درختان گز و تاغ است. مسیله درحقیقت یکی از مراکز کویری جنگلی نادر ایران محسوب می‌شود.

این در حالی است که دریاچه نمک و دشت مسیله مصب دو رودخانه مهم مرکزی ایران یعنی رودخانه قمرود (اناربار) و رودخانه قره‌چای است. حوزه مسیله درست مثل یک چهار ضلعی درجهت شمال‌غربی به جنوب‌شرقی قرار گرفته است که گودترین آن در ناحیه جنوب‌شرقی دریای نمک یا دریای مسیله قرار دارد. در بخش شمال‌غربی اما، بلندی‌های آتشفشانی ساوه و زرند و در جنوب‌غربی آن بلندی‌های ساوه، قم و کاشان به چشم می خورند. این یعنی که مسیله درست در جایی میان کوه ها، دریاچه نمک و رودخانه قمرود قرار گرفته است. در بخش شمال‌شرقی مسیله هم بلندی‌های رودشور و دوازده امام و سیاه کوه واقع شده اند و هر قدر به سمت جنوب‌شرقی حرکت کنید، بیشتر به بلندی‌های مرنجاب، سفیدآب، طلحه و ملک‌آباد نزدیک می شوید.

 

مسیله شاید تنها کویر ایران باشد که بتوان لقب سرسبز را به آن داد!

کویری که بر خلاف همتایانش، نه تنها از پوشش گیاهی بی بهره نیست، بلکه

تنوع گیاهی و جانوری بالایی هم دارد

مسیله نه تنها یکی از زیباترین مناطق کویری ایران، بلکه از بکرترین نواحی گردشگری کشور محسوب می شود که از چند سال قبل به یکی از مقاصد گردشگری طبیعت‌گردان حرفه‌ای و تورهای طبیعت‌گردی تبدیل شده است.

تورگردانان معمولا تورهای یک روزه ای را برای سفر به مسیله برنامه ریزی می کنند که بیشتر از مسیر گرمسار می گذرند و فرصت خوبی را برای تماشای پرندگانی که در نیمه دوم سال به مقصد برکه مسیله در حرکتند، فراهم می کند. اگر در پائیز و زمستان تصمیم به سفر با یکی از این تورها گرفتید، احتمالا شانس این را خواهید داشت که در آبگیرهای دشت انواع پرندگان مهاجر مثل انواع مرغابی وحشی، اردک، غاز، فلامینگو، بازهای شکاری و باقرقره را هم ببینید.

علاوه بر این، زیستگاه‌ مناسب این کویر پناهگاه امنی برای سگ های آبی، غازهای مهاجر و اردک‌ها است که به اطراف دریاچه حوض سلطان و دریاچه نمک زندگی می کنند یا در اطراف مسیله رود قم آشیانه می سازند

الهام مرادی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + نه =

پست بعدی

گاوخونی؛ چاه بزرگ بی‌آب

ج فروردین ۲۳ , ۱۳۹۲
 در عریانی انبوه این روزهای گاوخونی تنها یک جاده است که تا عمق خلوت و خاموش تالاب راه می پیماید ویا گاهی سوت باد ولگردی است که پهنای خشکش را دور می زند. میزبان ما حجم کوه سیاه است و سایه سترگ آن بر شورزار، اما خبری از لانه مرغ […]