جشن نعناء

جمعیت کویر سبز به نقل از خبرگزاری شبستان: دبیر جشنواره ملی نعنا کاشان گفت:برگزاری نخستین جشنواره ملی نعنا با هدف رونق اقتصادی و گردشگری منطقه علاوه بر تحقق کلام رهبری در نامگذاری سال، مصداق اقتصاد مقاومتی در تقویت اقتصاد کشاورزی در این شهرستان است.مهدی نادعلی، دبیر جشنواره ملی نعنا کاشان، در حاشیه مراسم افتتاحیه این جشنواره ملی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان گفت: این جشنواره با رویکرد علمی و تخصصی به این محصول دارویی و با اهداف تاکید بر رونق اقتصادی منطقه، معرفی نعنای فین کاشان به عنوان یکی از محصولات کشوری، برگزاری کارگاه های آموزشی، افزایش کارخانجات تولید عرقیجات منطقه و برگزاری جشنواره ها به منظور معرفی هر چه بهتر و تقویت اقتصادی تولید کنندگان این محصول برگزار می شود.

 

وی شناسایی بالقوه ظرفیت های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری هر منطقه، توسعه فرهنگ کار و تلاش و افزایش کمی وکیفی واحدهای تولیدی با هدف افزایش رونق اقتصادی منطقه و کشور را دیگر مزایای برگزاری این جشنواره برشمرد و گفت:این عوامل گام موثری در ایجاد زمینه های لازم برای تحقق کلام مقام عظمای ولایت در تقویت اقتصادی کشاورزی منطقه است.نادعلی تصریح کرد:برگزاری جشنواره ملی نعنا کاشان گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، جهاد اقتصادی و  مدیریت جهادی در تولید ملی است.

 

*رویکرد علمی آموزشی در کشاورزی عامل توسعه اقتصادی محصول است

 

به گفته وی، تدبیر سیاستگذاری های بلند مدت، ایجاد زمینه های حضور و مشارکت فعال اساتید دانشگاه، صاحبنظران، تولیدکنندگان و کشاورزان خبره و برگزاری کارگاه های آموزشی در این جشنواره عامل ایجاد انگیزه و امید برای کشاورزان تولید کننده این محصول و روحیه مضاعف آنها برای تولید محصول به شیوه علمی بر اساس ارزیابی و نتایج بسیار ارزشمند به دست آمده است.

 

دبیر جشنواره ملی نعنا کاشان، کشاورزی، فرآوری، بسته بندی و صنایع وابسته، اقتصاد و بازرگانی و کاربرد در داروسازی و طب سنتی را از محورهای این جشنواره برشمرد و  گفت: ستاد جشنواره ملی نعنا با تشکیل سه کمیته علمی، اجرایی و تبلیغات و اطلاع‌رسانی برنامه ریزی لازم برای اجرای کارگاه های متنوعی در مدت برگزاری جشنواره را پیش بینی کرده است.

 

*برگزاری هفت کارگاه و برنامه علمی، آموزشی و ورزشی در حاشیه جشنواره

 

به گفته نادعلی، کارگاه های تخصصی طب سنتی، به زراعی و کارگاه اسانس از آزمایشگاه تا کارخانه، جشن بزرگ نعنا، مراسم اختتامیه جشنواره با ارائه مقالات و برگزاری مسابقات دوچرخه سواری کوهستان شهرستان های استان اصفهان در کاشان هفت برنامه اجرایی نخستین جشنواره ملی نعنا کاشان است.

 

وی برگزاری کارگاه طب سنتی با حضور استاد خیراندیش در فرهنگ سرای مهر سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان و کارگاه به زراعی با حضور دکتر دوازده امامی در فین بزرگ همزمان با صبح و  عصر روز چهارشنبه«۱۹ شهریور» را یادآورشد و گفت: کارگاه اسانس از آزمایشگاه تا کارخانه در قمصر و کامو و  کارگاه طب الرضا(ع) صبح و عصر روز پنج شنبه “۲۰ شهریور» در فرهنگ سرای مهر این سازمان برگزار می شود.

 

به گفته وی، برگزاری جشن بزرگ نعنا با حضور هنرمندان صدا و سیما از ساعت۲۰:۳۰  پنج شنبه« ۲۰ شهریور» در پارک بزرگ شهر کاشان را خاطرنشان کرد و  گفت: مراسم اختتامیه جشنواره نیز با ارائه مقالات و حضور دکتر رضایی از ساعت ۸:۳۰ صبح جمعه « ۲۱ شهریور» در فرهنگ سرای مهر برگزار می شود.

 

مدیر عامل سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان اظهارداشت: برگزاری مسابقات دوچرخه سواری کوهستان بین شهرستان های استان اصفهان نیز همزمان با ساعت ۱۷:۳۰ عصر جمعه” ۲۱ شهریور” در مجموعه ورزشی جوان واقع در پارک لاله کاشان به عنوان برنامه جانبی این جشنواره است.

 

*ارسال بیش از ۱۰۰مقاله و  یک هزار عکس به جشنواره ملی نعنا کاشان

 

نادعلی در ادامه با اشاره به ارسال مقالات و  عکس به این جشنواره افزود:بیش از ۱۰۰مقاله و یک هزار عکس توسط ۶۰ عکاس به جشنواره ارسال شده است که برگزیدگان مقالات و نفرات برتر بخش عکس در مراسم اختتامیه جشنواره با اهدای تندیس و لوح تقدیر تجلیل می‌شوند.

 

وی، ارائه مقالات، تقدیر از پنج نفر از کشاورزان نمونه شهرستان و رونمایی از تمبر نعنا را در آیین اختتامیه جشنواره ملی نعنا کاشان تاکید کرد و  گفت:برپایی نمایشگاه عرضه محصولات منطقه فین از دیگر برنامه های جانبی این جشنواره طی روزهای« ۱۹- ۲۱ شهریور» در این شهرستان است.

 

به گفته وی، محصول نعنای منطقه فین کاشان به عنوان یک محصول راهبردی حوزه اقتصادی کاشان محسوب می شود.

 

*گیاه دارویی نعنا یک مزیت اقتصادی و محصول راهبردی برای کاشان است

 

این مسئول جشنواره گیاه دارویی نعنا را به عنوان یک محصول ویژه و برند محصولات کشاورزی منطقه فین کاشان دانست و افزود: نعنا با پرکاربردترین مواد موثره در مواد آرایشی، بهداشتی، دارویی و صنایع غذایی به عنوان دومین محصول راهبردی کاشان پس از گل محمدی در این شهرستان است.

 

نادعلی، با اشاره به بیش از سه هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کاشان افزود:۱۵ درصد کل زمین های زراعی کاشان زیر کشت گیاهان دارویی است.

 

وی با تاکید بر اینکه کاشان به عنوان نخستین خاستگاه کاربرد گیاهان دارویی در فلات ایران است افزود:ایجاد زمینه های تحقیقاتی و پژوهشی با برنامه ریزی مناسب و دقیق در این حوزه ضروری است.

 

به گفته وی،بیش از ۱۰۰هکتار از این اراضی زیر کشت نعنای مرغوب است که این نعنا از نظر بازار پسندی جزو مرغوبت ترین نعناها بوده و برای این شهرستان یک مزیت اقتصادی مهمی محسوب می شود.

 

*مصرف نعنا عامل بهبودی ۵۷ عارضه و بیماری است

 

نادعلی در پایان کمک به بهبودی ۵۷ عارضه و بیماری از طریق مصرف نعنا بر اساس نتایج تحقیقی بدست آمده را ذکرکرد و گفت: سابقه تاریخی کاربرد نعنا به عنوان دومین محصول کاربردی، بیشترین سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این منطقه بعد از گل محمدی و مزیت اقتصادی و یژگی های نعنای کاشان از مهم ترین علل برگزیده شدن کاشان در برگزاری جشنواره ملی نعنا است.

 

نخستین جشنواره ملی نعنا به همت کارگروه توسعه منطقه فین کاشان با همکاری شهرداری کاشان، سازمان رفاهی تفریحی شهرداری، جهاد کشاورزی، دانشگاه کاشان، شرکت احیای سلامت انجمن علمی گیاهان دارویی ایران شاخه شمال غرب استان اصفهان، شرکت هدیه گیاهی زمین و شرکت سارا گلاب فین کاشان از « ۱۹ – ۲۱ شهریور» در حال برگزاری است.         

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =

پست بعدی

ظروف یکبار مصرف و هدیه ۷۷ نوع سرطان

ش مهر ۴ , ۱۳۹۴
ظروف یکبار مصرف پلیمری و کیسه‌های پلاستیکی در صورت تماس با مایعات و مواد غذایی بالای ۴۰ درجه، ماده‌ای شیمیایی به نام استایرن از خود خارج می‌کنند که موجب تلخی غذا می‌شود . این ظروف بیش از ۷۷ نوع ماده سرطان‌زا را به‌همراه دارند. دکتر محمدجعفر صادقی، معاون بهداشتی دانشکده […]