عاملین کشتار بیرحمانه یک آهو و یک کبوتر در خواف به یک سال حبس محکوم شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر ورود شکارچیان متخلف به منطقه حفاظت شده سیرخون خواف، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان شبانه عازم منطقه مذکور شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست خواف در این باره گفت: محیط بانان در تاریکی شب در حوالی ساعت ۸٫۳۰ دو دستگاه موتورسیکلت مشکوک را درون دشت مشاهده نمودند.

عباس طاهریان اظهار داشت: محیط بانان که با یک خودروی پیکاپ و یک موتورسیکلت راهی منطقه شده بودند به تعقیب موتورسیکلت ها پرداخته و متخلفین نیز با سرعت زیاد درون دشت اقدام به فرار نمودند.

محیط بانان پس از پس از تعقیب و گریز طولانی یکی از موتورسیکلت ها را که دو سرنشین داشت متوقف نموده و به بازرسی از راکبین آن مشغول پرداختند.

یکی از تصاویر بدست آمده از گوشی تلفن همراه شکارچیان متخلف دستگیر شده در منطقه حفاظت شده سیرخون

عباس طاهریان اظهار داشت: در جریان بازرسی از مظنونین لاشه یک کبوتر وحشی و یک رشته تور پرنده گیری کشف و ضبط گردید.

محیط بانان با توجه به شناختی که از یکی از مظنونین داشتند طی هماهنگی با دادستان گوشی تلفن همراه وی را مورد بررسی قرار دادند.

در جریان بازبینی گوشی تلفن همراه این متخلف تصاویر ناراحت کننده ای از شکار غیرمجاز یک آهو بوسیله تعقیب با موتورسیکلت بدست آمد.

تصاویر بدست آمده نشان می داد که متخلفین یک آهو را تا سرحد مرگ با موتورسیکلت تعقیب نموده و پس از خستگی مفرط و ناتوانی آهو در ادامه فرار، اقدام به تهیه عکس با آهوی خسته نموده اند.

خستگی و استرس آهو بر اثر تعقیب با موتورسیکلت و چاقویی که سر حیوان توسط آن بریده شده در تصویر کاملا مشخص است

چاقویی که در یکی از تصاویر مشخص اسنت نشان می هد که متخلفین پس از تهیه عکس با آهوی خسته، سر حیوان را بریده اند.

متخلفین پس از بازداشت به همراه لاشه کبوتر وحشی و تصاویر بدست آمده از گوشی تلفن همراه، به جرم شکار غیرمجاز یک آهو و یک کبوتر وحشی به مراجع قضایی معرفی شدند.

متهمین در مراحل بازپرسی هرگونه شکار غیرمجاز آهو را انکار نموده و ادعا کردند که تصاویر موجود در گوشی تلفن همراه مربوط به یک آهوی دست آموز در شهر زاهدان است که متهمین تنها با آن عکس یادگاری گرفته اند و شکاری انجام نشده است.

یکی از تصاویر بدست آمده از گوشی تلفن همراه شکارچیان متخلف دستگیر شده در منطقه حفاظت شده سیرخون

تصاویر بدست آمده و چاقوی موجود در یکی از عکس ها به ویژه چهره هراسان و خسته آهو به وضوح نشان می داد که این آهو پس از تعقیب و گریز طولانی گرفتار شده است اما هیچکدام از موارد فوق دلیل محکمه پسندی برای دادگاه نبود.

درون یکی از تصاویر پلاک یکی از موتورسیکلت ها کاملا مشخص بود بنابراین نیروهای محیط زیست طی نامه ای پلاک مذکور از اداره آگاهی شهرستان خواف استعلام نمودند.

پلیس آگاهی در پاسخ به استعلام محیط زیست اعلام نمود پلاک مذکور متعلق به خواف و مالک آن نیز یکی از متخلفین بازداشت شده است.

استعلام پلیس آگاهی به دادگاه ارائه شده و با توجه به اینکه متخلفین نمی توانسته اند با موتورسیکلت به زاهدان سفر کرده باشند، ادعای کذب و انجام تخلف در دشت سیرخون توسط متخلفین کاملا مشخص گردید.

…….شماره پلاک موتورسیکلت استفاده شده در شکار غیرمجاز آهو در تصویر فوق کاملا مشخص بوده است

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری خواف، با وجود ادعای متهمین مبنی بر بی گناهی و عدم اعتراف آنان به شکار غیرمجاز آهو، دادگاه با توجه به شواهد و قرائن، متحویات موجود در پرونده و دفاعیات بلاوجه متهمین، بزهکاری آنان را محرز و مسلم تشخیص داد.

بنابراین دادگاه با استناد به ماده ۱۱ و ۱۲ قانون شکار و صید هریک از متهمین را به جرم شکار غیرمجاز یک آهو به تحمل شش ماه حبس محکوم نمود.

همچنین  متهم ردیف اول بابت شکار غیرمجاز یک کبوتر وحشی به پرداخت مبلغ ۱,۵۰۰,۰۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم شد.

رای صادره در تاریخ ۹۴/۵/۲۴ صادر و به متهمان ابلاغ شده است ولی به دلیل اینکه ارتکاب به جرم پیش از زمان افزایش بهای ضرر و زیان جانوران وحشی (۹۴/۵/۲۰) انجام شده است، متهمین می بایست مبلغ ۲۰ میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز یک آهو و مبلغ ۴۰۰ هزار ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز یک کبوتر وحشی را نیز به حساب دولت واریز کنند.

بر اساس لیست جدید بهای ضرر و زیان جانوران وحشی، بهای قابل پرداخت بابت شکار غیرمجاز هر یک عدد آهو به یکصد میلیون ریال افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − ده =

پست بعدی

برای احیای قنات‌ها باید بیشتر چاه‌ها بسته شود

پ مرداد ۲۹ , ۱۳۹۴
علاوه بر این‌که چمن‌کاری نباید انجام شود، باید چمن‌های کاشته‌‌شده را سریعا از بین برد، چون آسیب چمن علاوه بر آب زیادی که مصرف می‌کند، کودهایی که برای رشد آن نیز مصرف می‌شود وارد مخازن آب‌ زیرزمینی شده و آب و زمین را نیتراته می‌کند و مصرف آب نیتراته و […]
همایش فضای سبز