تصویب کلیات برنامه جامع کنترل گرد و غبار و ذرات معلق در اصفهان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از تصویب کلیات برنامه جامع کنترل گرد و غبار و ذرات معلق در منطقه مرکزی اصفهان خبر داد.

 

به گزارش جمعیت کویر سبز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست اصفهان (پاما)، هفتمین جلسه کارگروه مقابله با گرد و غبار استان اصفهان با حضور  رسول زرگرپور استاندار، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و  اعضای مربوطه در استانداری اصفهان تشکیل شد.

اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این کار گروه پیش نویس برنامه جامع کنترل گرد و غبار یا ذرات معلق هوا در منطقه مرکزی اصفهان را به کار گروه مقابله با گرد و غبار ارائه کرد.

گزارش پیگیری های انجام شده در خصوص ساماندهی واحد های تولید گچ، آهک و معادن مربوطه در منطقه شرق اصفهان و پیشرفت عملیات اجرایی بیابان زدایی در عرصه ۸۵۰۰ هکتاری منطقه شرق و شمال شرق  توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و آخرین تغییرات از جمله موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.

همچنین، در این جلسه فرمانداران اصفهان و شاهین شهر ومیمه و برخوار گزارشی از معادن و واحدهای تولید گچ ,آهک ,آجر,شن وماسه ارائه کردند.

رسول زرگرپور استاندار اصفهان در این جلسه اظهارداشت:  پدیده گرد وغبار و ذرات معلق از جمله مشکلاتی است که بخش قابل توجه استان  را در آینده تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

وی افزود: دراین راستا برنامه جامع مقابله با گرد وغبار وذرات معلق در ناحیه مرکزی اصفهان از امسال تا پایان برنامه توسعه ششم کشور در اصفهان اجرایی می شود.

وی  با بیان اینکه گرد وغبار و ذرات معلق در گذشته بیشتر از خارج مرزهای ایران وارد کشور می شد اظهار داشت: متاسفانه این موضوع در یکی دو سال اخیر بیشتر به داخل کشور برمی گردد و می تواند در آینده وضعیت نگران کننده ای را در ابعاد مختلف به وجود بیاورد.

استاندار اصفهان افزود: در این راستا از اوایل سال جاری به طور جدی کار گروه مقابله با گرد وغبار را قبل از اینکه دولت در این زمینه مصوبه ای دهد و استان ها را موظف به انجام آن کند، تشکیل دادیم.

دکتر رسول زرگرپور با اشاره به تدوین و آماده سازی پیش نویس طرح جامع مقابله با گردو غبار و ذرات معلق  گفت: این طرح  ۹ شهرستان استان به مرکزیت شهرستان اصفهان و بیش از سه وسه دهم میلیون نفر جمعیت استان را تحت پوشش قرارمی دهد.

وی با اشاره به منابع تولید گردو غبار و ذرات معلق در استان گفت:  در این برنامه منابع طبیعی تولید گرد و غبار یعنی بخش های بیابانی در شرق اصفهان و منابع انسانی ما نند معادن، کورهای آجر پزی، منابع کشاورزی، حمل و نقل و صنعت مورد توجه قرارگرفته است.

زرگرپور با بیان اینکه این طرح ۵ ساله برنامه ریزی و تا پایان سال ۹۹ ادامه پیدا خواهد یافت گفت: در این برنامه پیش بینی شده تا ۵ سال آینده از توسعه و گسترش گردو غبار و ذرات معلق در این ۹ شهرستان جلوگیری شود و  ۵۰ در صد آن نیز کاهش یابد.

وی افزود: بیش  از ۳۰ دستگاه باید در ۶۹ اقدام اساسی در این برنامه ورود پیدا کنند  و مقرر شد در جلسه آینده کلیه دستگاه های اجرایی مرتبط پروژهای اجرایی خودشان را به طرح اضافه کنند تا برای تصویب مبنای کار قرارگیرد.

استاندار اصفهان همچنین گفت:کوره های آجر وگچ, آهک ,شن وماسه محدوده ۵۰ کیلومتری منطقه شرق وشمال شرق باید تعیین تکلیف شود وبرای تعیین تکلیف آنها باید کارگروهی متشکل از چند دستگاه مرتبط تشکیل شود.

زرگرپور گفت :برای ساماندهی این کوره ها باید به ادامه معیشت زندگی کارگران آنها توجه ویژه داشت ولذا باید با اتحادیه آنها وارد مذاکره شد تا در این رابطه بهترین تصمیم اتخاذ شود.

وی گفت:  با وجود اینکه حکم قانونی دادگاه جهت تعطیلی این واحد ها صادره شده است ولی ما در نظر داریم راه حل منطقی برای آن یافته و از طریق مذاکره وارد تفاهم شویم.
استانداراصفهان گفت در جلسه آینده باید برای تعیین تکلیف محل جایگزین تصمیم گیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز در این جلسه اظهار داشت: درآخرین جلسه مقابله با پدیده گرد و غبار سال گذشته مقرر شد اداره کل حفاظت محیط زیست استان برنامه ای جامع برای کنترل گرد وغبار با اولویت اصفهان در جهت کاهش ذرات معلق درمجموعه شهراصفهان، شاهین شهر، نجف آباد، دولت آباد و شهرهایی که تحت تاثیر پدیده گردو غبار بود ند تهیه نماید.

ظهرابی  با اشاره  به اقدام ها ی جدی و فعالیت های این اداره کل از همان ابتدای طرح این برنامه گفت:  با توجه به اینکه در استان اصفهان توجه خیلی جدی به مسئله گرد و غبار نشده بود در یک واحد زمانی یک و نیم تا دوماه درگیر جمع آوری اطلاعات و منابع بودیم وبعد از آن با الگوگیری از طرح های مشابه و اقدامات اثرگذار، برنامه جامع مقابله با گردو غبار و ذرات معلق ناحیه مرکزی استان را تهیه نمودیم.

وی گفت: با مطالعات و برنامه ریزی هایی که در این راستا  انجام شد ضمن استفاده از نظرات اساتید و متخصصان در این حوزه  تعامل ، همکاری  با سایر دستگاه ها برقرار شد و فعالیت های لازم جهت برنامه ریزی بین بخشی صورت پذیرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه همزمان با تدوین پیشنویس برنامه، اقدام های اساسی توافق شده به جدیت پیگیری شد گفت:  بر این اساس هیچ کدام از کارهای ما معطل تدوین برنامه نماند و پیش می رفت.

وی با بیان اینکه این برنامه پیشنویس  و چهار چوب کلی  طرح است تصریح کرد: با همکاری دانشگاه ها، اساتید دانشگاه های صنعتی و دانشگاه اصفهان، یزد، خوزستان و برگزاری جلسات بین دستگاهی این چهارچوب تهیه گردیده است.

گفتنی است، درهفتمین جلسه کار گروه مقابله با گرد و غبار استان کلیات برنامه جامع کنترل گرد و غبار و ذرات معلق هوا در منطقه مرکزی اصفهان  تصویب شد و  دستگاه های مربوطه پیشنهادات و نظرات خود را در باره تدوین برنامه جامع کنترل گرد و غبار و ذرات معلق هوا در منطقه مرکزی اصفهان  مطرح و ارائه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =

پست بعدی

خواص میوه گلابی

س مرداد ۲۷ , ۱۳۹۴
گلابی میوه ای است سبز یا زرد رنگ ، آبدار و مخروطی شکل که دارای طعمی خوش و معطر است. گلابی را شاه میوه یا آمرود هم می نامند و به میوه پیوندی و شاداب آن شاه آمرود گویند. گیاه گلابی بومی آسیای غربی و اروپای شرقی مخصوصاً نواحی شمال […]
BORON