روز جهانی بهداشت هدیه ایرانیان به جهانیان

همه ساله هفتم آوریل مصادف با ۱۸ فروردین ماه به عنوان روز جهانی بهداشت که آغازین روز هفته سلامت در ایران نیز است در ۱۹۳ کشور جهان در سطحی گسترده و عالی جشن گرفته می شود. همچنین هر سال به این مناسبت، شعاری مرتبط با مهمترین دغدغه های سازمان جهانی بهداشت اعلام شده و در سراسر جهان برنامه های ویژه ای در همین رابطه طراحی و اجرا و شعار اعلام شده در دستور کار برنامه های سلامت تمامی کشــور های عضو قرار می گیردپیام روز جهانی سلامت در سال ۲۰۱۳ به عنوان فشارخون یا فشارخون بالامی باشد

در ابتدا پیشنهاد تأسیس سازمان جهانی بهداشت توسط نمایندگان دو کشور چین و برزیل در سال ۱۹۴۵ در اجلاس سانفرانسیسکو ارائه شد و رسماً با امضا و ارسال اساسنامه توسط نمایندگان ۲۶ کشور جهان در هفتم آوریل ۱۹۴۸ مصادف با ۱۸ فروردین ۱۳۲۷ شمسی به دبیر کل سازمان ملل اعلام موجودیت شد.
در بیش از ۶۰ سال گذشته در هیچ یک از منابع جهانی نام ایران به عنوان ارائه دهنده و پیشنهاد دهنده روز جهانی بهداشت (روز سلامتی) ثبت نشده؛ اما پس از سه سال تحقیق و پیگیری مستمر از طریق ۴ شخصیت علمی شامل:
۱- استاد دکتر غلامرضا اعوانی استاد دانشگاه و چهره ماندگار (عضو هیئت رئیسه فدراسیون حکمت و فلسفه جهان)
۲- استاد دکتر محمد مهدی اصفهانی مشاور وزیر بهداشت در زمینه طب اسلامی و استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران
۳-  سرکار خانم دکتر نسرین مصفا استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
۴-  سرکار خانم دکتر نریمان مصفا استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
اثبات شد که این روز بزرگ جهانی در سال ۱۹۴۶ توسط هیئت نمایندگی ایران و در سال ۱۹۴۸ در دستور کار پیگیری هیئت ایران قرار داشته و سرانجام در سال ۱۹۵۰ رسماً روز هفتم آوریل (هجدهم فروردین) به عنوان روز جهانی بهداشت انتخاب شده است.
در گزارش رسمی دکتر محمد حسین حافظی در مورخ ۷/۱۱/۱۳۲۷ مصادف با ۱۹۴۸ میلادی به وزارت بهداشت چنین آورده شده که «موضوع روز جهانی بهداشت که پیشنهاد و تصویب وزارت بهداری بوده رسماً در دستور کار هئیت مدیره سازمان قرار گرفته است».
این روز جهانی را با آرمان سلامتی، صلح، ثبات و امنیت جهانی و احترام به نظم طبیعت و همه مخلوقات خداوند به اتفاق تمام جهانیان جشن می گیریم.

رضا دوست محمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =

پست بعدی

اولین جشنواره ملی فرهنگی و هنری طلای کثیف

ی فروردین ۱۸ , ۱۳۹۲
سازمان مپ (مدیریت پسماند) شهرداری مشهد اولین جشنواره  ملی فرهنگی و هنری طلای کثیف را برگزار می نماید. این جشنواره با هدف آشنایی شهروندان ایرانی و همچنین کارشناسان مسائل شهری با نقاط قوت و ضعف مدیریت پسماند و ایجاد نگاهی نو به امر پسماند در سراسر ایران برگزار می گردد […]