۸۰ درصد تالاب‌های کشور در شرایط بحران

خبرگزاری مستقل محیط زیست ایران: محسن سلیمانی با تاکید بر اینکه روند توسعه ناپدار عامل تهدیدکننده برای تالاب‌های کشور است، گفت: در حال حاضر طبق تعریفی که کنوانسیون رامسر ارائه کرده است حدود هزار تالاب در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد ۱۰۰ تالاب دارای اهمیت و ارزش بین‌المللی است که کاربردهای مهمی دارد، افزود: ۳۵ تالاب کشور در قالب ۲۴ عنوان در کنوانسیون رامسر ثبت شده‌اند و تالاب میقان نیز یکی از تالاب‌هایی است که پیوستن آن به این سایت در دست بررسی است.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های کشور ۷۵ تا ۸۰ درصد تالاب‌های کشور را در معرض خطر و بحران عنوان کرد و افزود: تالاب‌های بحرانی تالاب‌هایی هستند که عملا در حال از دست رفتن هستند که با تدوین برنامه مدیریتی زیست‌بومی جامع تالاب درصدد حفظ و احیای آنها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه بیش از تامین منابع مالی برای احیای تالاب‌ها حساس‌سازی دستگاه‌های مرتبط نسبت به وضعیت تالاب‌ها اهمیت دارد، گفت: در حال حاضر با شرایط مطلوبی که در آن دستگاه‌های اجرایی و مرتبط نسبت به وضعیت تالاب‌های کشور حساس باشند و بخشی از اقدامات خود را معطوف به حفظ و احیای آنها کنند، فاصله داریم. باید نوع نگاه دستگاه‌های مرتبط به نگاهی همراه با توسعه پایدار تغییر کند.

سلیمانی روزبهانی تغییر نگاه را مهمتر از اختصاص بودجه برای احیای تالاب‌ها دانست و تصریح کرد: باید نگاه استحصال آب به مدیریت آب تغییر کند که متاسفانه تاکنون در این راستا کار جدی صورت نگرفته است.

وی هدف تهیه برنامه جامع مدیریت برای تالاب‌های کشور را جلب مشارکت همه ذینفعان در امر حفاظت و مدیریت، بهره‌برداری خردمندانه و مشارکت دستگاه‌های تصمیم‌ساز دانست و گفت: تدوین این برنامه مدیریتی برای تالاب میقان اراک باید با سرعت بیشتری انجام گیرد تا بتوان تاخیر را جبران کنیم.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های کشور در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید براینکه سازمان محیط‌ زیست در این برنامه صرفا به عنوان تسهیل‌گر حضور دارد، افزود: مسلما احیا و حفظ تالاب‌های استانی باید توسط دستگاه‌های مرتبط و اجرایی در خود استان‌ها انجام گیرد و در این مسیر صرفا به دنبال هم‌افزایی دستگا‌ه‌ها در استان‌ها هستیم که البته این امر نیازمند تدوین برنامه جامع و دقیق است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 15 =

پست بعدی

چرا کولر آبی نخریم؟

ج تیر ۱۲ , ۱۳۹۴
امروزه در شهرهای بزرگ به علت شرایط محیطی و صنعتی شدن گرمای هوا رو به افزایش است. این مسئله سبب شده تا کولر های آبی دیگر همچون گذشته پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان نباشد. کولرهای آبی به علت خنک کردن محیط از طریق افزایش سطح رطوبت، تنها قابلیت استفاده در مناطق خشک […]