ریزگردها همچنان جولان می‌دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، گسترش آلودگی هوای کاشان در چندین ماهه اخیر و ایجاد مشکلات تنفسی برای شهروندان باعث شده است تا با پیگیری‌های مسئولان محیط زیست کاشان و استان، تعمیر و راه‌اندازی مجدد دستگاه سنجش آلودگی هوای کاشان بعد از حدود ۱۴ ماه آغاز شود.

رئیس اداره محیط زیست کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان با تأیید این خبر اظهار کرد: با حضور تکنسین‌های محیط زیست تعمیر و راه‌اندازی مجدد دستگاه سنجش آلودگی هوای کاشان آغاز شده است و امیدواریم طی هفته‌های آینده شاهد رفع نقص دستگاه باشیم.

محمود قهرمانی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در ماه‌های اخیر به دلیل خشکسالی و وزش شدید باد، شاهد افزایش ریزگرد در هوای کاشان هستیم  که مشکلات تنفسی زیادی را برای شهروندان به دنبال داشته است.

وی تصریح کرد: شدت افزایش ریزگردها در هفته‌های گذشته باعث شد تا مسئولان شهرستان با تشکیل جلسات متعدد به دنبال رفع بحران ریزگردها در منطقه باشند که در اظهارنظرهای متعدد راهکارهای متفاوتی را برای عبور از این بحران بیان کرده‌اند.

در آخرین جلسه و اظهارنظر در این زمینه علی رسول‌زاده رئیس شورای اسلامی شهر کاشان خواستار مالچ‌پاشی و تثبیت شن‌های روان کویر و تشکیل جلسه مشترک با مسئولان ارشد شهرستان شده بود.

علی خالویی کارشناس منابع طبیعی، منشأ خارجی هجوم ریزگردها، به کاشان را رد و عنوان کرده است: اکثر این ریزگردها که طی یکی دو ماه اخیر کاشان و سلامت شهروندان آن را مورد تهدید قرار داده‌اند از سمت شمال و شمال غرب این شهرستان و از دو منطقه آب شیرین و کویر همراه با باد شدید به کاشان وارد می‌شوند.

خالویی کمبود منابع آبی و چرای بیش از حد دام در مراتع و خشکسالی را سه دلیل عمده افزایش هجوم ریزگردها دانسته و افزوده است: مالچ‌پاشی هزینه و وقت زیادی صرف می‌کند و مقرون به صرفه نیست.

وی ایجاد پوشش گیاهی و جلوگیری از چرای بی‌رویه دام در مراتع اطراف کاشان را به عنوان راهکارهای فرونشاندن گرد و غبار و ریزگردها دانسته است.

اما آنچه که در تمامی این اظهارنظرها مطرح است بحرانی شدن وضعیت آلودگی هوای کاشان است که بیانگر زمان کوتاه برای تصمیم‌گیری است و باید توجه داشته باشیم که آلودگی‌های ترافیکی و صنعتی کاشان نیز چندان حال و روز خوشی برای شهروندان ایجاد نکرده است و اگر امروز برای رفع آنها تصمیمی اتخاذ نشود بدون شک ظرف چند ماه آینده سایر آلودگی‌های زیست محیطی کاشان نیز به عنوان یک بحران مطرح می‌شود.

نیاز است تا مسئولان محیط زیست کاشان که دلخوش به یک دستگاه سنجش آلودگی هوا در کاشان هستند توجه داشته باشند که به دلیل توسعه شهری کاشان و آلودگی‌های قابل رؤیت در هوای این شهر، به دنبال اخذ مجوز و نصب حداقل چهار دستگاه سنجش آلودگی هوا در منطقه‌های دیگر شهر باشند تا بتوان بهتر و دقیق‌تر در زمان‌های بحرانی به عنوان یک شاخص مناسب سنجش هوای کاشان به انها استناد کرد تا در رفع آلاینده‌های زیست محیطی تصمیمات مستند و ثبت شده ارائه داد.

بهبود وضعیت ترافیک کاشان و طرح محدودیت تردد خودرو، ایجاد خط‌های ویژه عبور ناوگان حمل نقل عمومی، نوسازی سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی و گازسوز کردن اتوبوس‌های شهری بعنوان راهکارهای اجرایی و تأثیرگذار کاهش آلودگی هوای کاشان است.

خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 3 =

پست بعدی

گرد و غبار از تهران رخت بست اما آلودگی نرفت

د تیر ۸ , ۱۳۹۴
محمد رستگاری در تشریح آخرین وضعیت کیفیت هوای تهران، گفت: با توجه به داده‌های دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، کیفیت هوای شهر تهران در طی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۸ صبح امروز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است. وی افزود: میزان غلظت آلاینده […]