بزرگترین باند کشتار حیات وحش کشور توسط یگان محیط زیست کرمان متلاشی شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): یک باند حرفه ای کشتار حیات وحش که مرتکب تخلفات گسترده ای در زمینه شکار غیرمجاز جانوران وحشی در استان های جنوبی کشور شده بودند، با تلاش نیروهای یگان محیط زیست استان کرمان شناسایی و تعدادی از اعضای این باند دستگیر شدند.

از چند ماه قبل نیروهای یگان محیط زیست استان کرمان در جریان فعالیت های مجرمانه یک باند حرفه ای از شکارچیان متخلف قرار می گیرند که در استان های فارس، کرمان و هرمزگان طی چنذ سال گذشته اقدام به کشتار صدها پستاندار و پرنده وحشی نموده و از تخلفات خود تصویربرداری کرده بودند.

فرمانده یگان محیط زیست استان کرمان در این باره به خبرنگار دیده بان گفت: با بدست آوردن تعدادی از تصاویر مربوطه، شناسایی و بازداشت عوامل این تخلفات در دستور کار یگان محیط زیست استان کرمان قرار گرفته و تحقیقات گسترده ای در این زمینه آغاز گردید.

تصاویر این گزارش تنها بخش کوچکی از جنایات صورت گرفته توسط باند کشتار حیات وحش در استانهای جنوبی است

محمدرضا شهبازی اظهار داشت: حرفه ای بودن شکارچیان غیرمجاز و مشخص نبودن چهره متخلفین در هیچیک از تصاویر، مستندسازی و دسترسی به عاملین جنایت ها را با مشکل مواجه ساخته بود.

حدود ۲۰ روز قبل محیط بانان پارک ملی خبر متوجه ورود ۲ نفر از اعضای باند مذکور به حاشیه پارک شده و جهت برخورد قانونی و بازداشت متخلفین وارد عمل می شوند.

شکارچیان متخلف که با یک خودروی پراید وارد محدوده ای به نام دهنه نفیسه شده بودند، با مشاهده مامورین محیط زیست سعی می کنند متواری شوند اما زمانیکه خود را در آستانه دستگیری می بینند به سمت محیط بانان تیراندازی می کنند.

لاشه سه جبیر کشف شده در پارک ملی خبر مربوط به آخرین کشتار صورت گرفته توسط دو نفر از اعضای باند

فرمانده یگان محیط زیست استان کرمان گفت: در جریان درگیری مسلحانه شکارچیان غیرمجاز با مامورین، برخورد گلوله با موتور خودوری متخلفین باعث میشود که آنها اتومبیل خود را در صحنه درگیری رها کرده و با پای پیاده متواری شوند.

در بازرسی از خودروی بجا مانده از متخلفین لاشه سه جبیر، ۲ گوشی موبایل، جواز حمل سلاح و مدارک شناسایی متخلفین کشف و توقیف می گردد.

پس از تشکیل پرونده در مراجع قضایی نیروهای یگان محیط زیست کرمان که از وجود تعداد زیادی عکس و مستندات مربوط به شکار غیرمجاز در حافظه گوشی تلفن همراه متهمین اطلاع داشتند، موضوع را به قاضی پرونده منعکس نمودند.

شهبازی گفت: با دستور مقام قضایی متهمین به دادسرا احضار شده و ۲ گوشی تلفن همراه جهت رمزگشایی و بازبینی تصاویر موجود، در اختیار پلیس فتا قرار می گیرد.

متهمین پس از حضور در دادگاه شکار سه جبیر در پارک ملی خبر را به گردن می گیرند اما رمز گوشی های خود را به اشتباه در اختیار پلیس فتا قرار داده و به هیچ عنوان حاضر به اعلام رمز صحیح نمی شوند.

مامورین پلیس فتا پس آنکه متوجه اشتباه بودن رمز اعلام شده از سوی متخلفین شدند با اجرای شگردهای ویژه و پس از حدود یک هفته تلاش موفق به رمزگشایی از گوشی ها شدند.

پس از بازبینی اطلاعات موجود در گوشی ها تصاویر بسیار زیادی از کشتار انواع جانوران وحشی از گوشی تلفن همراه متهمین بدست آمده است.

این تصاویر هم اکنون درحال بررسی توسط کارشناسان و نیروهای یگان محیط زیست استان کرمان است تا تعداد دقیق و نوع گونه های شکار شده و محل انجام تخلفات مشخص شده و در اختیار مراجع قضایی قرار گیرد.

تصاویر بدست آمده کشتار بیش از ۱۶۰ پستاندار وحشی علفخوار و گوشتخوار ازجمله آهو، جبیر، کل و قوچ وحشی، کفتار، روباه و شغال و کشتار بیش از ۲۰۰ عدد انواع پرندگان وحشی را نشان می دهد.

با کشف این تصاویر و با توجه به ابعاد تخلفات صورت گرفته، متهمین که با قید ضمانت آزاد شده بودند مجددا به دادسرا احضار شده و این بار بدون قبول وثیقه تا زمان تکمیل تحقیقات و رسیدگی به پرونده روانه زندان شدند.

مدارک بدست آمده نشان می دهد تعداد اعضای این باند بیش از افراد دستگیر شده می باشد و دامنه فعالیت آنها به لحاظ جغرافیایی شامل سه استان کرمان، فارس و هرمزگان بوده ست.

در تصاویر بدست آمده و تحقیقات صورت گرفته تعدادی از سایر اعضای این باند نیز شناسایی شده اند که دو نفر دیگر از آنان نیز حدود سه روز قبل توسط محیط بانان کرمان بازداشت و با دستور مقام قضایی روانه زندان شده اند.

از آغاز شروع تحقیقات در این مورد، مدیرکل، حراست و دفتر یگان محیط زیست استان کرمان با حساسیت پیگیر پرونده بوده و مسئولان این اداره کل اعلام کرده اند پس از اتمام تحقیقات و روشن شدن زوایای پرونده، اطلاع رسانی کاملیتری در این خصوص صورت خواهد گرفت.

هم اکنون ۴ نفر از اعضای این باند در بازداشت بسر می برند و با تشکیل پرونده ویژه در دادسرای استان کرمان تحقیقات مراجع قضایی، انتظامی و نیروهای یگان محیط زیست در این خصوص ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

پست بعدی

تصویب ۴ بند از سیاست های کلی محیط زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام

ج تیر ۵ , ۱۳۹۴
جمعیت کویر سبزکاشان به نقل از دیده بان محیط زیست: بررسی و تدوین سیاست های کلی محیط زیست که در جلسه امروز (شنبه) مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی تشکیل شد در دستور کار قرار گرفت و چهار بند از این سیاست ها به تصویب […]
مجمع تشخیص مصلحت نظام