۸۰ درصد تالاب‌ها به کانون گرد و غبار تبدیل می‌شود

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: در صورت عدم تامین حقابه تالاب‌ها و برنامه‌ریزی صحیح مدیریتی برای احیای تالاب‌های کشور، خطر تبدیل شدن ۸۰ درصد از ۲۵۰ تالاب به کانون گرد و غبار، کشور را تهدید می‌کند.

به گزارش ایرنا، حسن سلیمانی روزبهانی گفت: اکنون ۸۰ درصد تالاب‌های کشور دارای پتانسیل تبدیل شدن به منشاریزگردها هستند که در صورت نبود مدیریت صحیح این توان به بالفعل تبدیل خواهد شد.

وی اظهار کرد: برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی، رعایت نکردن حقابه سیستم‌های آبی پایین دست مانند تالاب‌ها و رودخانه‌ها، وضعیت تالابی کشور را در شرایط بحرانی قرار داده است.

سلیمانی روزبهانی ادامه داد: خاک تالاب‌ها رسی و غیرمتراکم است از این رو با اولین جریان باد به هوا بلند و به منشا ریزگرد تبدیل می‌شود.

وی گفت: اکنون تالاب‌های زیادی مانند ارومیه، گاوخونی، پریشان، بختگان و هامون در حال تبدیل شدن به منشا ریزگردها هستند، البته به جز تالاب‌ها، برخی زمین‌ها، اکوسیستم‌های دشتی و جنگلی هم می‌توانند به منشا ریزگرد تبدیل شوند.

سلیمانی به تهیه برنامه مدیریت تالاب‌ها اشاره کرد و افزود: تاکنون برنامه مدیریتی ۵ تالاب شامل پریشان، شادگان، ارومیه و دو تالاب اقماری دریاچه ارومیه از جمله قوری گل و قره قشلاق تهیه شده است.

وی ادامه داد: تهیه برنامه مدیریت ۷ تالاب شامل هامون خوزستان، حله بوشهر، حرای میناب هرمزگان، میقان استان مرکزی، چغاخور چهارمحال و بختیاری، زریوار کردستان و مجموعه تالاب‌های آلاگل – آلما گل و آجی گل در گلستان در دست تهیه است.

سلیمانی تاکید کرد: مساله مهم در مورد تالاب‌ها و به طور کلی منابع آبی، برداشت بیش از حد از این منابع است بنابر این به علت مدیریت نادرست حوضه‌های آبی در حال از دست دادن مناطق سرسبز در اطراف شهرها هستیم، البته خشکسالی و روند تغییر اقلیم نیز این روند را تشدید کرده است.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته مدیریت منابع آب در منطقه چه در بعد ملی و چه منطقه‌ای نادرست بوده است از این رو مشکلاتی مانند بروز ریزگردها را رقم زده است.

سلیمانی گفت: به عنوان مثال دجله و فرات منبع تامین‌کننده آب تالاب هورالعظیم است که در چند سال اخیر به علت احداث سدهای بی‌رویه به ویژه در کشورهای ترکیهو عراق و بخش‌هایی در ایران، شاهد خشک شدن این حوضه آبی هستیم از این رو یک کشور به تنهایی نمی‌تواند از این حوضه‌های آبی محافظت کند و نیازمند یک عزم جهانی است.

حدود ۲۵۰ تالاب در کشور وجود دارد که از این تعداد ۸۴ تالاب دارای اهمیت است و از این بین ۲۴ تالاب بین‌المللی بوده و در ردیف کنوانسیون رامسر قرار دارد.

ورود فاضلاب‌های خانگی، صنعتی، سموم شیمیایی و برداشت بی‌رویه از منابع بالادستی تالاب‌ها تهدیداتی است که این حوضه‌های آبی را تهدید می‌کند.

اکنون تالاب‌های شورگل، یادگارلو، انزلی، شادگان، خورموسی، نیریز، پریشان، ارومیه، کمیجان و هامون برخی تالاب‌هایی هستند که در معرض خطر تغییرات اکولوژیکی بوده و به همین دلیل در فهرست مونترال قرار گرفته‌اند.

تالاب‌هایی که در شرایط بد زیست محیطی قرار دارند در فهرست مونترال که کنوانسیونی در مورد حفاظت از تالاب‌ها است، قرار می‌گیرند.

منبع:همشهری آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − شش =

پست بعدی

بزرگترین باند کشتار حیات وحش کشور توسط یگان محیط زیست کرمان متلاشی شد

ج تیر ۵ , ۱۳۹۴
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): یک باند حرفه ای کشتار حیات وحش که مرتکب تخلفات گسترده ای در زمینه شکار غیرمجاز جانوران وحشی در استان های جنوبی کشور شده بودند، با تلاش نیروهای یگان محیط زیست استان کرمان شناسایی و تعدادی از اعضای این […]