وزیر نیرو: از مرحله مدیریت تقاضا در بخش آب به مدیریت تخصیص رسیده ایم

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: وزیر نیرو امروز یکشنبه در اجلاس شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه های اجرایی که در وزارت نیرو برگزار شد، گفت: آب های زیرزمینی شامل دو لایه استاتیک و دینامیک می باشد که برداشت ذخایر آب دینامیک با بارش های سال بعد قابل جبران است، ولی اگر ذخایر آبی استاتیک مورد بهره برداری دیگر قابل جبران نیست.

۱۱۰ میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک آبی کشور مصرف شده است

به گزارش ایرنا، حمید چیت چیان وزیر نیرو افزود: از کل ۵۰۰ میلیارد مترمکعب ذخایر استاتیک آب های زیرزمینی بیش از ۱۱۰ میلیارد مترمکعب طی ۴۰ سال گذشته برداشته شده است و این برداشت با شدت ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل کاهش منابع آبی در طول تاریخ بسیاری از تمدن ها منقرض شده اند، ادامه داد: بیش از ۵۵ درصد آبی که در کشور مصرف می شود، از منابع زیرزمینی و ۴۵ درصد دیگر نیز از آب های سطحی است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه تعارضات اجتماعی به دلیل محرومیت آب در بین استان ها از دیگر موضوعاتی است که منجر به بروز افزایش اختلافات شده است، اظهار داشت: برای نمونه در حوضه زاینده رود بین استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان در این زمینه مشکلاتی وجود داشت که مرتفع شده است.

چیت چیان خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل کم شدن حجم آب رودخانه ها به حریم آنها تجاوز می کنند و با قرار دادن ایستگاه های پمپاژ مزرعه و باغ جدید احداث می کنند که این اقدام به حقوق کسانی که در پایین دست می بایست حقابه شان دریافت می شود، اجحاف است.

از مرحله مدیریت تقاضا در بخش آب به مدیریت تخصیص رسیده ایم

وزیرنیرو با بیان آنکه در موضوع آب با مسایل چند بعدی اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و امنیتی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: در خصوص حریم رودخانه ها مطابق با قانون حریم کمی و کیفی راهکار قانونی وجود دارد ولی مرتب مورد تجاوز قرار می گیرد و در برخی مناطق در بستر رودخانه ها که کشاورزان در حال کشاورزی هستند، برای جلوگیری از افزایش این اقدام باید اقامه دعوی کنیم.

وی با بیان آنکه به دلیل افزایش جمعیت و نیازها و از طرفی محدود تر شدن منابع آبی نگاه حقوقی به آب باید تغییر کند، افزود: در حال حاضر از مدیریت تقاضا در بخش آب به مدیریت تخصیص رسیده ایم که این مباحث باید در چارچوب قوانین و مقررات صورت گیرد.

وزیر نیرو با طرح این سئوالات که آیا نسل امروز حق دارد به ضرر نسل های آینده به هر میزان از منابع استفاده کند؟ آیا کسی حق دارد به دلیل داشتن پول، بنزین ، برق و آب و انرژی را بیش از حد مصرف کند و آلودگی ناشی از آن وارد جامعه شود؟ از طرفی چه قوانینی می تواند جلوی استفاده از مخاطرات ناشی از مصارف بیش از حد آب را بگیرد؟ را از عمده سئوالات پیش رو در این بخش برشمرد.

مصوبه قطع آب مشترکین پرمصرف قبل از تابستان به نتیجه می رسد

حمید چیت چیان روز یکشنبه در حاشیه اجلاس شورای هماهنگی حقوقی دستگاههای اجرایی در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: در خصوص مصرف آب مشترکین پرمصرف طرحی را به هیات دولت ارائه کرده بودیم که با پیگیری ها و بررسی های صورت گرفته این طرح قبل از تابستان سال جاری به تصویب می رسد.

وزیر نیرو گفت: اگر در بخش شرب ۲۰ درصد و در بخش کشاورزی و صنعت ۱۰ درصد صرفه جویی صورت گیرد، در فصل تابستان مشکلی ایجاد نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی جاری بارش ها ۱۷ درصد نسبت به متوسط سالهای قبل کاهش داشته است، ادامه داد: در برخی از مناطق کشور مانند استان خوزستان این میزان بارش با کاهش ۴۵ درصدی همراه است که بدون مدیریت مصرف قادر به مدیریت صحیح منابع آبی نخواهیم بود.

مهمترین اولویت وزارت نیرو تامین آب شرب است

وی در خصوص تنش آبی در کلانشهرها نیز افزود: در حال حاضر تنش آبی از ۱۲ شهری که با چالش آبی مواجه بودند با اقدامات صورت گرفته، به چهار کلانشهر کرمان، بندرعباس، سنندج و بوشهر کاهش یافته که برای مقابله با این معضل اقدامات اضطراری صورت گرفته است.

وزیر نیرو در خصوص آبرسانی با تانکر به روستاها نیز خاطرنشان کرد: سال گذشته به بیش از ۶۵۰۰ روستا با تانکر آبرسانی شد که با اقدامات صورت گرفته تعداد این روستاها به ۶۰۰۰ روستا کاهش یافته است.

منبع:دیده بان  محیط زیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 3 =

پست بعدی

حیوانات منقرض شده و در حال نابودی ایران

ش خرداد ۲۳ , ۱۳۹۴
 حفظ گونه های جانوری یکی از اهدافی است که بشر خیلی دیر به فکر آن افتاده است. پبسیاری ازگونه های جانوری که نشان دهنده تنوع حیات بر روی کره زمینند امروزه تبدیل به خاطره شده اند. دربسیاری از کشورهای جهان گونه های خاصی از حیوانات در حال انقراضند. در ایران […]