زردآلو؛رقیب عسل

من شکرپاره هستم : زردآلو! مرا، رسید بخورید تا به خون سازیم پى ببرید.در برگم خاصیت ضد کرم وجود دارد.شکوفه ام ضد خونریزى است و خودم درمان درد گرمازدگان هستم !من شکرپاره ، همتاى عسل ، زردآلو هستم . یک میوه ى کوهستانى که در ییلاقات به عمل مى آیم .

عده اى زادگاه اولیه ى مرا ارمنستان مى دانند، ولى من خود را ایرانى الاصل مى شناسم و از ایران به ارمنستان رفته ام . من انواع و اقسام به اسامى نورى – قیسى و آغچه نبات دارم ، به من اروق اروک و مشمش هم گفته اند. یک نوع من که میوه اش ریز و هسته اش تلخ است ، مشمش کلیبى ، یا زردآلوى هسته تلخ نام دارد، و میوه نارس مرا در خراسان اخکوک مى نامند.رسیده من مشروط به این که روى درخت با کمک حرارت آفتاب رسیده باشد، بسیار شیرین و معطر است ، ولى میوه کال و نارس من دیرهضم و نفاخ بوده ترشى معده را زیاد کرده ، و ایجاد آروغ ترش مى کند.

کسانى که معده اى تنبل دارند و آنهایى که غذا را ترش مى کنند، نباید به میوه نارس و سفت من لب بزنند و تنها میوه اى از من را بخورند که کاملا نرم و شیرین باشد. من به حد وفور ویتامین ((آ)) دارم . به این جهت به رشد اطفال شما کمک مى کنم و به چشمان شما نور و جلا بخشیده ، و از شب کورى جلوگیرى مى کنم و شما مى توانید به جاى روغن ماهى نامطبوع به فرزندان خود از میوه ى خوش مزه و گواراى من بدهید. هرگز مرا بعد از غذاهاى سنگین نخورید، و بعد از خوردن من آب سرد ننوشید و در آب سرد استحمام ننمایید، زیرا در این صورت من در معده زود تخمیر مى شوم ، و ایجاد گاز و نفخ مى نمایم و اما در این مورد باید بدانید اصولا ما میوه ها گناهى نداریم . مقصر واقعى غذاهاى گوشتى هستند که ایجاد عطش مى نمایند و با کمک ویتامین هاى ما، غذاى خوبى براى میکربهاى عفونت زا آماده مى سازند و شما هم با خوردن آب خنک شکم را سرد مى کنید و هضم غذا را به عقب مى اندازید و به میکرب هاى متعفن فرصت نشو و نما مى دهید. و این میکرب ها هستند که در معده تولید گاز مى نمایند.

غذاشناسان جدید و قدیم مرا خون ساز مى دانند، ولى پزشکان قدیم ایران حتى دانشمند بزرگ ((رازى )) مرا عامل رقیق شدن خون معرفى کرده است و در این مورد حکیم مؤ من و دیگران نوشته اند هر کس زردآلو بخورد، و بعد خون بگیرد، خون سفید از بدنش خارج مى شود. این اتهام در حق من روا نیست ، مخصوصا امروز که همه مى دانند عامل رقیق شدن خون کمبود ویتامین ((ث )) مى باشد من علاوه بر داشتن ویتامین ((ث )) داراى آهن بوده ، و هنر خون سازى دارم و از طرفى مى دانیم که پزشکان قدیم ایران با داشتن تجربیات زیاد، کمتر اشتباه کرده اند و مثلى است معروف ، بیهوده سخن به این درازى ممکن نیست ، حقیقت این است که عامل فساد خون در این مورد هم میکرب هایى هستند که در معده در اثر تخمیر مواد غذایى رشد و نمو مى نمایند و در مقابل سربازان مدافع بدن ، یعنى گویچه هاى سفید خون ، از سنگرهاى خود خارج شده ، و براى مقابله با این موجودات خطرناک وارد کارزار شده و در نتیجه نسبت گویچه هاى سفید به قرمز در خون بالا مى رود و خون کمرنگ مى شود و از طرفى همین عمل باعث کمبود ویتامین ((ث )) مى گردد و اگر کسانى که دچار نفخ شکم هستند، در خوردن من افراط نمایند، پس از مدتى مبتلا به بیمارى رقیق شدن خون خواهند شد و از این رو ما به این دسته از بیماران توصیه مى نماییم که با خوردن آب لیمو و میوه هاى ترش و شیرین و سبزى هاى تازه با کمبود ویتامین ((ث )) مبارزه نمایند.

در اینجا بد نیست مجددا یادآور شویم که تنها میوه کال و نارس من در بعضى از معده ها تولید نفخ کرده و تخمیر مى شود و میوه هاى رسیده و برگه قیسى مخصوصا قیسى که با گوگرد ضد عفونى شده باشد، چنین معایبى ندارد.کسانى که عطش فراوان دارند، و در شکم خود احساس حرارت زیاد مى نمایند و همچنین آنهایى که حرکات دودى در شکمشان زیاد است ، از خوردن من بهره مند مى شوند و نیز کسانى که مبتلا به گرمازدگى شده اند مى توانند از وجود من یا آب من استفاده کنند و اگر دسترسى به میوه تازه ندارند، از برگه قیسى استفاده کرده و آن را خیس نموده و بعد میل نمایند.

قیسى خشک مسهل صفرا و ملین بوده ، عطش را کم مى کند و غلیان خون و التهاب را برطرف مى نماید.اگر بعد از خوردن من احساس سنگینى در معده نمودید. و دچار نفخ شکم شدید، فورا مقدارى زیره را دم کرده ، و میل نمایید. این عوارض برطرف میشود.مغز هسته شیرین من کمى دیر هضم است ولى بو داده و نمک زده ى آن زود هضم مى شود.روغن مغز هسته ى شیرین من ملین معده و نرم کننده ى سینه مى باشد. روغن مغز هسته ى تلخ ضد آماس است ، و خوردن و مالیدن آن جهت مبتلایان به بواسیر نافع است ، و ریختن چند قطره از آن در گوش مسکن درد آن مى باشد. در سایر خواص شبیه روغن بادام تلخ است . مقدار خوراک آن فقط تا پانزده گرم مى باشد، ولى روغن شیرین آن را بیشتر مى توان خورد.آشامیدن جوشانده برگ ما کرم معده را از بین مى برد – ادرار زیاد مى کند. کمپرس آن اورام را فرو مى نشاند.خوردن ده گرم از برگ خشک ما، با آب سرد درمان اسهال است . شکوفه درخت ما ضد خونریزى است ، و براى این کار جوشانده اى تهیه کنید، مقدارى از آن را بخورید، یا پنبه را در این آب آغشته کرده ، در بینى مبتلایان به خون دماغ بگذارید و یا روى محل خونریزى قرار دهید و اثر معجزه آساى آن را به چشم ببینید.اگر میوه مرا با مغز هسته آن بخورید دچار نفخ نخواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − ده =

پست بعدی

آب معدنی

پ خرداد ۱۴ , ۱۳۹۴
می گویند همه آب‌هایی که با نام معدنی به فروش می‌رسد از دل کوه می‌جوشد و با گذر از شکاف‌ها و سنگ‌های آهکی به طور طبیعی تصفیه می‌شود و غنی از املاح معدنی است، اما آیا به‌درستی آب معدنی‌های موجود در بازار معدنی است؟ این‌که می‌گویند بیشتر آب بطری‌ها از […]
آب معدنی