درخت توسکا

امروز متفاوت تر از قبل قصد معرفی درختی با نام توسکا را داریم به همین منظور عکس هایی از درخت توسکا و اطلاعاتی در رابطه با این درخت را برای شما عزیزان تهیه کرده ایم این درخت برای مناطقی کاربرد دارد که پر آب و دارای رطوبت بالاست به خاطر اینکه درخت توسکا بسیار آب را جذب می کند و آن را زمین های مرطوب و علفزارهای باتلاقی و ماندابها و زهکشی خاک به فراوانی می کارند

,توسکا,درخت توسکا,میوه توسکا,مقالات پزشکی و بهداشتی،توصیه های پزشکی ، بهداشت
,توسکا,درخت توسکا,میوه توسکا,مقالات پزشکی و بهداشتی،توصیه های پزشکی ، بهداشت
,توسکا,درخت توسکا,میوه توسکا,مقالات پزشکی و بهداشتی،توصیه های پزشکی ، بهداشت
,توسکا,درخت توسکا,میوه توسکا,مقالات پزشکی و بهداشتی،توصیه های پزشکی ، بهداشت
,توسکا,درخت توسکا,میوه توسکا,مقالات پزشکی و بهداشتی،توصیه های پزشکی ، بهداشت
,توسکا,درخت توسکا,میوه توسکا,مقالات پزشکی و بهداشتی،توصیه های پزشکی ، بهداشت

توسکا، توسه یا رازدار (رزدار) نام گونه ای از درختها و درختچههای جنگلی از خانوادهٔ غان است. این درخت از نوع گیاهان خزان کننده است و به وسیلهٔ باد گرده افشانی می کند.در دنیا بیش از ۳۰ نوع از گونهٔ توسکا وجود دارد که تنها دو نوع از آن با نام های توسکای ییلاقی (سردسیر) و توسکای قشلاقی (گرمسیر) در ایران رشد می کنند که عمر آنها معمولاً تا ۱۰۰ سال است و رشد نهایی آنها در ۵۰ سالگی قطع می شود. توسکا درختی رطوبت پسند به شمار می رود؛ بدین معنی که دارای قدرت جذب آب بسیار زیادی است و در زمین های مرطوب و یا باتلاقی دارای رشدی سریع می باشد.

نام

در فرهنگ دهخدا، توسکا به صورت «توسه» و «توسِکا» (به کسر سین) آورده شده است.این در حالی است که امروزه نام این درخت با س ساکن تلفظ می شود: توسْکا. این نام ریشه در طبری باستان دارد. نام این درخت در گیلان و لاهیجان «توسه» (در لاهیجان سیاه توسه و سفیدتوسه)، در رودسر «توسا» و در گرگان و مازندران «توسکا» (در نور: تسکا) است. در مناطقی مانند آستارا، طالش و طالقان این درخت «رازدار» (یا رزدار) نام دارد که «دار» در زبان های این مناطق به معنی «درخت» است (و توجه شود به ترکیب «دار و درخت» در فارسی امروز)
بوم شناسی

توسکا بومی قارهٔ اروپا و جزایر بریتانی است.محل رشد توسکا معمولاً در مناطق پر آب، مانند حاشیهٔ رودخانهها و سواحل، و همچنین حاشیهٔ جنگل هاست و داخل جنگل به ندرت رشد می کند. این درختان در تمامی کرهٔ زمین موجود هستند و دامنهٔ انتشار آنها از ژاپن به سمت آسیای شرقی و شمال هیمالیا و سپس درون اروپا و شمال آفریقا ادامه دارد. در قارهٔ آمریکا نیز از شمال قاره و بخش شرقی کانادا، آنتاریو به سمت غرب و سپس جنوب و منطقهٔ غربی آمریکای جنوبی و رشته کوه آند و نیز در شیلی پراکنده اند.

این گونه فقط در بخش شمالی ایران وجود دارد و در جنگل های مازندران و گرگان و گیلان، مناطق جنگلی طالقان، لاهیجان، آستارا و طالش که همه دارای خاکی مرطوب هستند، رشد می کند.

ویژگی ها

ارتفاع درختچه های تیرهٔ توسکا معمولاً کم است، اما در شرایط ایده آل و مناسب (مانند زیاد بودن درجهٔ مرطوبی خاک و غنی بودن آن) ارتفاع آن تا ۲۱ متر نیز می رسد.

برگها در این گونه، بیضی و مدور، با پایه ای گوه شکل و متناوب (پر موج) و دارای سطحی چسبنده و حاشیه ای دندانه دار و همچنین رگبرگهای شانه ای شکل هستند. گلها چوبی و با شکل نامشخص (معمولاً به صورت کروی) بوده و در ابتدای بهار و قبل از رویش کامل برگ ها ظاهر می شوند. شاخههای آن خاکستری رنگ با لکه های قهوهای است به وسیلهٔ جریان باد گرده افشانی می کنند و میوهٔ آن شبیه به توت کال است

در میان درختانی که در جنگل های شمال ایران وجود دارند، توسکا زودتر از بقیهٔ درختان جوانه می زند و آخرین درختی است که برگ های آن زرد می شود.
چوب

توسکا دارای چوبی نرم است. چوب بریده شدهٔ توسکا در هنگام پاییز سفید رنگ است و لی لحظاتی بعد از برش به قرمز متمایل می شود و سپس به رنگ صورتی روشن درمی آید و به همین رنگ می ماند.
میوه

همچون تمام درختان خانواده غان، کت کین ها (به انگلیسی: catkin) یا میوه های نر و ماده هردو در یک درخت قرار دارند. کت کین های نر در پاییز ظاهر می شوند و ماده ها در اواخر زمستان و اوایل بهار در میان شاخه های تیره تر. رنگ نرها سرخ تیره است و نزدیک به ۱۰ سانتیمتر طول دارند و با فلسهای سپرمانندی پوشیده شده اند که بساک و گردهها را از باران و بادهای نارس و نابهنگام محفوظ دارد.

منبع:دکتر سلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =

پست بعدی

آشنایی با" آب" از نوع مجازی اش

ی خرداد ۱۰ , ۱۳۹۴
مفهوم کلی آب مجازی اولین بار توسط تونی الان در اوایل قرن نوزدهم مطرح شد(۱۹۹۳،۱۹۹۴) تقریبا یک دهه طول کشید تا مردم جهان به اهمیت آن در تامین امنیت منطقه ای و جهانی آب پی ببرند. در دسامبر سال ۲۰۰۲، برای اولین بار نشستی در این زمینه در شهر دلفت […]
آب مجازی-تجارت آب-دلفت هلند-تجارت جهانی