فن آوری ایزومکس-تراسول در ساختمان های زیست پایدار

دموند دی کریکی مهندس و فیزیکدانی است از لوکزامبورگ که زندگی خود را صرف توسعه فن آوری های خانه های منفعل کرده است.
در طول ۳۰ سال گذشته، او فن آوری ثبت شده خود به نام سیستم “ایزومکس تراسول” را توسعه داده و از آن برای ساخت خانه های با کیفیت، مقرون به صرفه وزیست سازگار در لیست رو به رشد کشورهایی شامل چین، ژاپن، هندوستان، جیبوتی، آمریکا و همچنین سراسر اروپا استفاده کرده است.

Edmond D. Kreck-and-

آقای کریکی در زمینه توسعه شعری تخصص دارد، و اولین کار او طراحی و ساخت برازیلیا، پایتخت برزیل بود.

در این زمان بود که این مهندس جوان دوراندیش احساس کرد که باید روش های پربازده تری برای ساختمان سازی ابداع کند که بعدها این حس او به خواستی برای کاهش قابل توجه انرژی مصرفی درون ساختمان ها، در سراسر جهان تبدیل شد.

در سالهای بین ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۲، او همراه با معماری به نام اسکار نیمیر در برزیل، شهری را طراحی کردند و بعد آن را ساختند و در آنجا بود که این فکر به ذهن ایشان رسید که… چطور کارشان را بهبود بخشند؟

زیرا در آن زمان آنها به سبک مصر باستان کار می کردند و سنگ روی سنگ می گذاشتند.
لذا یکی از ایده های او این بود که از نمای پیش ساخته یا مصالح آماده شده در کارخانه استفاده کنند.

 
و بعدها پس از اینکه این ها را تولید کردند، به این فکر افتادند که چون مسائل زیست محیطی خطرناک تر شده و بر میزان آنها افزوده شده، قیمت نفت و انرژی افزایش یافته و لذا ما باید در انرژی صرفه جویی کنیم.

 

فرق خانه های بدون انرژی با خانه های منفعل در طراحی های آقای کریکی چیست؟

واژه “خانه بدون انرژی” از نظر قانونی، واژه روشنی نیست. اگر به جای آن از فن آوری ساخت خانه منفعل استفاده می کردیم، بهتر بود، چراکه خانه منفعل ممکن است سالیانه، در هر متر مربع بیش از ۱۵ کیلو وات انرژی مصرف نکند. هر چیز دیگری به جز این خانه منفعل محسوب نمی شود. اما وجود یک خانه بدون انرژی تنها در صورتی ممکن است که از سلول های فتوولتائیک اضافی روی بام آن استفاده کنیم، و در باغ آسیاب بادی بگذاریم تا به این طریق بتوانیم انرژی تولید کنیم.

how to make solar cell

بناهای “ایزومکس تراسول”، از گرمای خورشید استفاده می کنند و در آنها از روش عایق سازی بسیار پر بازده، و حرارت سطح زمین استفاده می شود تا منبعی ثابت از تهویه گرمایشی و سرمایشی در همه شرایط اقلیمی برای خانه فراهم شود.

سیستم انرژی دوگانه

مفهوم انرژی دوگانه یعنی: استفاده از گرمای خورشید و سرمای زمین، و رسیدن به درصد بالایی از صرفه جویی در انرژی. با این کار می توان تا % ۴۶ در انرژی جهان صرفه جویی کرد.

ما از طریق وسایل جذب کننده ی نور خورشید که روی بام قرار داده می شود یا در آنجا نصب می شود، گرمای خورشید را می گیریم. “پی پی” یاخطوط پلی پروپیلن به طور نامرئی در زیر روکش سقف، جاسازی می شوند. لذا بدون تغییر معماری بنا، گرمای خورشید را در زیر روکش جذب کرده و لوله ها را نیز پر از آب می نماییم.
همچنین در زیر خانه جدید، در بخش سیمانی شالوده ساختمان لوله هایی داریم. و به عبارتی گرما را در آنجا ذخیره می کنیم.

در اروپا، دمای معمول هوا بین ۹ تا ۱۱ درجه سانتیگراد است. و این به تنهایی کافی نیست. باید با حرارت خورشید، کمی آن را افزایش دهیم و دمای هوا در تابستان به ۲۳، ۲۵ و شاید ۳۵ درجه سانتیگراد برسد. در اطراف بنا گرمای طبیعی زمین را داریم و این ذخیره سرما در اطراف ساختمان، به ما امکان می دهد تا در تابستان برای خنک کردن بنا از آن استفاده کنیم و در زمستان آب گرم ذخیره گرمایشی را برای گرم کردن خانه به کار می بریم.

این سیستم ساده و مؤثر برای گردش آب در اطراف خانه، به کنترل هوای درون خانه در همه فصول می انجامد. لایه محافظ آب، خانه را عایق بندی می کند و حتی سبب تنظیم حرارت هر اتاق، به اندازه مناسب می شود.

 

خانه های ایزومکس

Iso- Tech

این خانه ها در دیواره های بیرونی، و گاهی روی بام خود، لوله های پلی پروپیلن دارند. و اینها چیزی به نام مرز حرارتی ایجاد می کنند. یعنی در تابستان، آب سرد را به دیواره های بیرونی می آوریم، و لذا به طور طبیعی ساختمان ما خنک می شود و اضافی آب نیز دوباره به منبع ذخیره باز می گردد.

در تابستان برای زمستان اندوخته می کنیم و در زمستان، از منبع ذخیره آب گرم که در طول سال یا در روزهای تابستان پر کرده ایم، استفاده می کنیم.

به خاطر این مرزهای حرارتی، سود زیادی می بریم و هر اتاق با ترموستات مخصوص خود تحت کنترل است. یعنی ما در دیوارها مرزهای حرارتی مجزا داریم تا بخش درونی دیوار در اتاق خواب، حمام یا اتاق نشیمن، هر یک ترموستات جداگانه داشته باشد و دمای آن کنترل شود.

آقای ادموند دی کریکی دمای ایده آل را اینطور پیشنهاد می کند:
اتاق نشیمن۲۲ درجه سانتیگراد، اتاق خواب، ۱۶ درجه سانتیگراد و حمام ۲۸ درجه سانتیگراد.
همچنین می توانید اتاق کودکی با دمای ۱۶ درجه سانتیگراد داشته باشد و در صورتی که فرزندتان بخواهد مطالعه کند یا بیمار باشد، می توانید سریع درجه حرارت را تغییر داده و آن را افزایش دهید.

در ساختمان های دیگر نیز می توان از فن آوری ایزومکس تراسول استفاده کرد. انجام این تغییرات در ساختمان ها جنبه ای مهم از رؤیای آقای کریکی برای سیاره سبز است که در آن به طور  زیست پایدار، برای گرم و سرد کردن ساختمان ها از انرژی کمتری استفاده می شود.

بازسازی ساختمان ها
Apartmentبازسازی ساختمان یعنی در آن بنا بهبودهایی انجام می شود و شاید ۱۰ یا ۲۰ سال دیگر به عمر بنا اضافه کند. مثلاً گذاشتن کاغذ دیواری جدید. اما کار ما این نیست. ما باید از نظر ترمودنیامیکی ساختمان را مدرن کنیم، یعنی ظاهر آن را عوض کرده و جدید کنیم و با این کار تا ۱۰۰ سال خیال مان از بابت ساختمان راحت است، زیرا دیگر به انرژی نیاز ندارد. و این انرژی و فن آوری که ما به عنوان بخشی از ساختمان نصب می کنیم، کاملاً بدون هزینه است.

امروزه بسیاری از مردم چنین می کنند، حتی کسانی که ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۳۰ سال در یک ساختمان زندگی کرده اند و هرگز نمی خواستند از این فن آوری استفاده کنند.

آقای ادموند دی کریکی همچنین به ایجاد ساختمان های با کیفیت و پر بازده از نظر انرژی اعتقاد دارد. سادگی سیستم آقای کریکی طوری است که مردم کشورهای کمتر توسعه یافته نظیر جیبوتی در آفریقا، می توانند به سادگی با استفاده از این فن آوری برای خود خانه بسازند.

راه های صرفه جویی در انرژی از نظر آقای کریکی

آقای کریکی تشویق مردم و اطلاع رسانی به آنها را پیشنهاد می کند و می گوید:
این یک وظیفه بزرگ اجتماعی است و من هم مایلم امروز نسبت به همه، همین کار را انجام دهم.

همه حرف ما این است که لطفاً سعی کنید پول تان را پس انداز کنید و نگذارید که انرژی از لوله دودکش بر باد برود، زیرا پول، همین انرژی است که دیگر به دست شما بر نمی گردد. معقولانه ساختمان بسازید، بدون انرژی، در انرژی صرفه جو باشید، دیگر مقدار زیادی نمانده است. ما هم اینک به ماکزیمم مقدار استخراج نفت رسیده ایم، اما در طول ۱۰ سال آینده قیمت نفت به مقدار بسیار زیادی افزایش می یابد. از امروز باید با این روند مخالفت کنیم، زیرا اگر بخواهیم ۱۰ سال دیگر این کار را آغاز کنیم، خیلی دیر می شود زیرا قیمت نفت خیلی زیاد می شود، آنقدر که نمی توانیم بهای گرم شدن مان را هم بپردازیم؛ و نباید بگذاریم که این امر روی دهد.

همه باید با ساختن ساختمان های جدید، یا تغییر ساختمان های قدیمی کمک کنند. و آنها را از نظر ترمودینامیکی مدرن سازند. این کار بهترین کمک به خودتان، خانواده تان و نسل آینده است.

solar-Energy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + پانزده =

پست بعدی

افشای حقایقی وحشتناک توسط سازمان رحم و شفقت برای حیوانات

ی خرداد ۱۰ , ۱۳۹۴
سازمان “رحم و شفقت برای حیوانات” یک سازمان غیر انتفاعی آمریکایی حامی حیوانات است که در سال ۱۹۹۹ توسط آقای “ناتان رونکل” تاسیس شد. از آن زمان، این گروه به میزان زیادی رشد کرده است و اکنون بیش از ۳۵ هزار عضو و حامی دارد. این سازمان بعنوان یکی از […]
اجساد گاوها-کندن شاخ -آهن داغ-کشته شدن