تاثیرات گوگرد بر محیط زیست

سولفور ( گوگرد ) در سنگهای آسمانی ، آتشفشانها ، چشمه های آب داغ و به عنوان گالن یا سرب معمولی ، ژیپس ، نمک های اپسون و باریت یافت شود . برای کارهای بازرگانی از پشته های نمکی سواحل خمیجی در آمریکا بدست می آید . ماه های مشتری رنگ های خود را به دلیل رنگ های متنوع گوگرد دار می باشند . رنگ های تیره در اطراف ماه شاید نشانه تجمع گوگرد باشد . 
این عنصر در شهابسنگها پیدا می شود . دانشمندان اولین با سولفور را در دهانه آتشفشانها پیدار کردند. گوگرد در مجاورت دهانه آتشفشانهای فعال تولید می شود. این عنصر به طور گسترده ای در طبیعت در سنگهای پیریت آهن دار، گالن، اسفالریت، سینابر، استیبنیت، ژیپس، نمکهای دی سولفات منیزیوم، سلستین و باریت یافت می شود. 
گوگرد از چاههای عمیق و گنبدهای نمکی به دست می آید . در اثر فرایند گرم شدن آب در اعماق گوگرد ذوب شده به سطح زمین می اید. گوگرد در گازهای طبیعی و نفت خام نیز وجود دارد. 
سولفور به رنگهای زرد کمرنگ، بی رنگ است جامدی شکننده می باشد که در آب نامحلول است اما در دی سولفید کربن حل می شود. به هر سه حالت جامد و مایع و گاز یافت می شود. این عنصر دارای خصوصیات غیر عادی نوری و الکتریکی است. 
سولفور با خلوص بالا به صورت بی شکل با خنک کردن سریع بلورهای آن تولید می شود. مطالعات اشعه ایکس در مورد این عنصر نشان می دهد که دارای ساختار مارپیچی و ۸ اتم در هر مارپیچ می باشد. در طرح اشعه ایکس نرمال گوگرد بلوری به صورت حلقه ای به نظر می رسد و شامل ۸ اتم گوگرد است که به یکدیگر متصل شده اند. 
عنصر گوگرد دارای ۱۱ ایزوتوپ است. ۴ تا از این ایزوتوپها به صورت رادیواکتیو نیستند. 
ترکیبات آلی گوگرد شامل سولفور کلسیم و سولفات آمونیوم و دی سولفید کربن و دی اکسید گوگرد و سولفید هیدروژن که ترکیبات مهمی هستند. 
گوگرد یکی از اجزا سازنده باروت سیاه می باشد و برای حرارت دادن لاستیک طبیعی و قارچ کشها کاربرد دارد. این عنصر همچنین برای ساخت کودهای شیمیایی فسفاته نیز به کار می رود. این عنصر در مقدار زیاد می تواند تولید اسیدسولفوریک کند که در ساخت مواد شیمایی مهم کاربرد اساسی دارد. همچنین برای ساخت کاغذهای سولفیده ، ضد عفونی کردن مواد و رنگبری و خشک کردن میوه کاربرد دارد. این عنصر نارسانای خوبی است و نقش مهمی در حیات دارد. 
در موقع کار با ترکیبات سولفور و سولفور در آزمایشگاه باید دقت لازم را به عمل آورد. سولفید هیدروژن رقیق می تواند متابولیزه شود اما موقع کار با غلیظ آن باید دقت کرد تا به دستگاه تنفسی آسیب نرسد. این ترکیب حس بویایی را بی حس می کند و به آن آسیب می رساند. اکسید گوگرد ترکیب خطرناکی است که باعث آلودگی هوا می شود.

اثرات گوگرد بر سلامتی انسان:

معمولاً گوگرد در طبیعت به صورت سلفید دیده میشود. طی برخی از فرآیندها پیوندهای مختلفی از گوگرد تشکیل و وارد محیط زیست میشود و به جانوران و انسان آسیب میرساند. پیوندهای گوگردی طی واکنشهای متنوعی شکل میگیرند. شکل گیری این پیوندها زمانی اتفاق می افتد که در محیط به غیر از مواد طبیعی، مواد مصنوعی هم وجود داشته باشد. این ترکیبات طرفدار چندانی ندارند زیرا دارای بوی زننده ای هستند و اغلب سمهای قوی تشکیل میدهند. 
مواد گوگردی اثرات زیر را بر سلامت انسان میگذارند: 
تاثیر برسیستم عصبی و تغییر رفتار
ایجاد مشکلاتی در گردش خون
مشکلات قلبی
تاثیر برچشمها و بینایی
مشکلات تولید مثلی
ناهنجاری در معده و روده
ایجاد مشکلات در کبد و کلیه ها
تاثیر بر میزان شنوایی فرد
ایجاد مشکل در سیستم متابولیسم هورمونی
تاثیر بر پوست
خفگی و انسداد ریه ها

اثرات گوگرد بر محیط زیست:

گوگرد به اشکال مختلف در طبیعت وجود دارد. اگر مقدار گوگرد در هوای تنفسی (به صورت فاز گازی) از حد معمول خود بیشتر باشد، باعث تحریک چشها و گلو در جانوران میشود. گوگرد در صنعت کاربرد زیادی دارد و به طور گسترده در هوا منتشر میشود. احتمال تخریب پیوندهای گوگردی کم است. 
اثرات تخریبی گوگرد بر جانوران اکثراً به صورت آسیبهای ذهنی است. زیرا گوگرد کارآیی هیپوتالاموس را پایین می آورد و بر سیستم عصبی اثر میکند. 
تستهای آزمایشگاهی که بر جانوران انجام شده نشان میدهد که گوگرد بر رگهای مغز، قلب و کلیه ها اثر میگذارد. این تستهای آزمایشگاهیی نشان میدهد که اشکال خاصی از گوگرد سبب بروز آسیبهایی برجنین شده ومشکلات مادرزادی به همراه دارد. همچنین در دوران شیردهی، مادران مقداری گوگرد را همراه شیر خود به بدن نوزاد منتقل میکنند. 
در نهایت، گوگرد باعث صدمه زدن به سیستم آنزیم جانوران میشود. 

خواص فیزیکی و شیمیایی عنصر گوگرد : 

عدد اتمی: ۱۶ 
جرم اتمی: ۳۲٫۰۶۶
نقطه ذوب : C°۱۱۳
نقطه جوش: C°۴۴۵ 
شعاع اتمی: Å ۱٫۰۹
ظرفیت: ۲,۴,۶
رنگ: زرد
حالت استاندارد: جامد 
نام گروه: ۶
انرژی یونیزاسیون: Kj/mol 999.3
شکل الکترونی: [Ne]3s23p4
شعاع یونی : Å ۰٫۳۷
الکترونگاتیوی: ۲٫۵
حالت اکسیداسیون: ±۲,۴,۶
دانسیته: ۲٫۰۷
گرمای فروپاشی: Kj/mol 1.117
گرمای تبخیر : Kj/mol 9.82
مقاومت الکتریکی : Ohm m 2×۱۰-۵
گرمای ویژه: J/g Ko 0. 71
دوره تناوبی:۳

شماره سطح انرژی : ۳
اولین انرژی : ۲
دومین انرژی : ۸
سومین انرژی : ۶
ایزوتوپ : 
ایزوتوپ نیمه عمر 
S-32 پایدار
S-33 پایدار
S-34 پایدار
S-35 87.2 روز
S-36 پایدار

اشکال دیگر : 

دی اکسید سولفور SO2 و مونوکسید گوگرد SO3
هیدرید سولفور H2S
دی کلرید سولفور SCl2و دی کلرید دی سولفور S2Cl2

موارد استفاده : کبریت سازی ، پودر تفنگ ، پزشکی ، لاستیک سازی و باتری سازی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 19 =

پست بعدی

روش ایرانی تصفیه آب

ج خرداد ۸ , ۱۳۹۴
پژوهشگران دانشگاه مازندران با بهره‌گیری از فناوری نانو موفق به ساخت ابرجاذب زیستی جهت حذف آلاینده‌های محلول در آب شدند. این جاذب نانوکامپوزیتی قدرت جذب بالایی داشته و به کمک یک میدان مغناطیسی قابل جداسازی از محیط جذب و استفاده ی مجدد است. آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی یکی […]
تیاکلیکس آرن-روش ایرانی-کیتوسان مغناطیسی