چالشی دیگر ؛ادغام نانو مواد با سامانه های تصفیه ی آب

منابع آبی در سراسر جهان در مرحله بحرانی است مشکل کمبود آب و کیفیت آن مسایل بی شماری برای جهانیان به وجود آورده است.در دستور کار ۲۱ کنفرانس جهانی ریو تاکید بسیاری بر اصول اساسی مدیریت در آب دارندمسایل مربوط به مدیریت آب از دیدگاه سازمان ملل متحد پس از مشکل جمعیت به عنوان دومین مساله اصلی جهان شناخته شده است.آسیب های ناشی از کمبود آب سالم و بهداشتی ، استفاده از فن آوری های نوینی مانند نانو را لازم می سازد.

پیشرفت در علم و مهندسی در مقیاس نانو نشان می دهد که بسیاری از مشکلات کنونی در ارتباط با کیفیت آب می تواند مرتفع گردد ویا تا حد زیادی با استفاده از مواد جاذب در مقیاس نانویی و نانو ذرات پیشرفته در میان سایر محصول ها و فرایند های حاصل از توسعه ی فن آوری نانو بهبود بخشیده شود.

روش های مختلف تصفیه­ ی پساب با استفاده از علم نانو در سه دسته ­ی عمده خلاصه می شوند:

۱-    جذب سطحی: در این روش به کمک جاذب مناسب،آلاینده­ ها از پساب جذب و جدا می شوند.

۲-    نانوفیلتراسیون: نانوفیلتراسیون­ یک فرایند غشایی است که مابین فرایندهای اسمزمعکوس و اولترافیلتراسیون قرار دارد.

۳-    اکسایش فتوکاتالیزوری(نورکاتالیزگری): به طور کلی فرایندهای اکسایش پیشرفته در برگیرنده کلیه فرایندهایی هستند که در آن­ ها با روش­ های مختلف، رادیکال های فعال هیدروکسیل تولید می شوند که باعث تجزیه کامل اکثر آلاینده­ ها می گردند.

پیشرفت های اخیر در سنتز و توصیف نانو مواد، روش های جدیدی را برای تهیه ­ی غشاهای جداسازی فراهم کرده است.نانوذرات با فواید زیاد خود، غشاها را توسعه می دهند و به این دلیل به شدت مورد توجه هستند.

نانو مواد دارای چندین ویژگی فیزیکو شیمیایی­ کلیدی هستندکه آن­ ها را به ویژه به عنوان فیلترهای جداکننده برای تصفیه­ ی آب جذاب می سازد.آن­ ها دارای سطح بسیار وسیع تری از سطح توده هستند.هم­ چنین نانو مواد می توانند با گروه های شیمیایی مختلف برای افزایش میل به یک ترکیب مشخص ترکیب شوند.

نانو موادجدید در دسترس و نیز نانو فناوری می توانند درساخت بسپارها و سرامیک های جدید توانا باشندو نیز کامپوزیت­ های غیرآلی-پلیمر(بسپار) را با مشخصه نفوذ پذیری بالا،گزینش پذیری زیاد و هم­ چنین مقاومت شدید نسبت به گرفتگی ایجاد کنند.انتخاب گسترده نانوذرات کاربردی،فرصت جذاب دیگری را طراحی از بالا به پایین غشاهای چند عاملی فعال شده با نانو ذرات- فراهم می کند تا غشاها قادر به انجام کار­های چند­گانه باشند.

غشاهای اولترافیلتراسیون پلی سولفون ارتقا یافته با نانوذرات نقره برای استفاده در فرایندهای وارونگی فاز استفاده می شود هم­ چنین غشا های میکرو فیلتراسیون استات سلولز با روزنه های به ابعاد ۲/۰ میکرومتر را می توان با ذرات نانو نقره اصلاح نمودکه این تکنیک جدید به تازگی پیشرفت های زیادی در جهت بالا بردن قابلیت غشاء برای از بین بردن میکروارگانیسم ها(ریزاندامگان) مانندباکتری­ ها داشتهاست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 3 =

پست بعدی

هشدار:۷۰% از آب های زیر زمینی ایران رو به اتمام است

ج خرداد ۸ , ۱۳۹۴
معاون دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت:۷۰ درصد سفره های آب زیر زمینی کشور از حدود ۱۰ تا ۱۵سال گذشته تا کنون روبه کاهش هستند.   تورج فتحی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت:این کاهش یعنی اینکه سطح آب سفره های […]
مصرف نادرست-آبهای شور-فاضلاب-آبشیرین کن