دامداری غیر حرفه ای دشمنی با طبیعت ایران

معاون مناطق مرطوب و نیمه‌مرطوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، خسارت ناشی از وجود  ۳میلیون و ۸۰ هزار واحد دامی در جنگل‌های شمال را سالانه ۳۲۰ میلیارد توماناعلام کرد و افزود: این درحالی است که درآمد این دام ‌ها، سالانه ۳۱میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

در منطقه ماسوله رودخان که در بالا‌ دست ماسوله قرار دارد بیش از ۴۵ هزار واحد دامیوجود دارد. منطقه‌ای که تخریب پوشش گیاهی آن سبب بروز ۲ سیل، طی سال‌های ۷۳ و ۸۸ شد که نخستین سیل علاوه بر خسارات مالی فراوان،با تلفات جانی هم همراه بود؛ به همین دلیل منابع طبیعی با ۱۷۰۰ هکتار جنگل کاری در منطقه و توسعه و احیا، غنی‌سازی‌ و ساماندهی تلاش کرده تا خطر بروز سیل احتمالی را کاهش دهد؛ اما رفع کامل این معضل در گرو همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی با منابع طبیعی است.

گزارش سازمان ملل بیان می کند که یک تغییر جهانی به سمت رژیم غذایی وگان (فاقد هرگونه محصول حیوانی)، برای نجات دنیا از گرسنگی، فقر سوخت و بدترین اثراتگرمایش جهانی، امری حیاتی است.

گزارشی از هیئت بین المللی مدیرت منابع زیست پایدار برنامۀ زیست محیطی سازمان ملل (یو ان ایی پی)، ابراز می کند که در حالیکه جمعیت دنیا به سرعت به سمت رقم پیش بینی شدۀ ۹٫۱ میلیارد نفر تا سال ۲۰۵۰ نزدیک می شود، سلایق غربی برای رژیم غذایی پر گوشت و پر لبنیات، زیست پایدار نیست.

در واقع تولید گوشت، هر ساله باعث ایجاد حداقل ۵۱ درصد از آلاینده های گازهای گلخانه ای در سراسر دنیا است.بر طبق نظر نویسندۀ این گزارش، در واقع ۵۱ درصد، رقمی محافظه کارانه است، زیرا آنها کوشیده اند که مجموع گازهای گلخانه ای که استفاده می کردند را به حداقل رسانند. این گزارش جدید، با عنوان “دام و تغییر آب و هوا” توسط رابرت گودلند و جف آنهانگ نوشته شده است.

انسانها روزانه بیش از ۳۸۰ میلیون و سالانه متجاوز از ۱۴۰ میلیارد حیوان، مصرف می کنند که به مقادیر عظیمی از آب، غذا و زمین نیازمند است و اقیانوسهایمان را با آفت کشها، کودهای شیمیایی و مدفوعها آلوده می کند…

تولید گوشت گاو به اندازۀ یک وعده غذایی برای یک نفر، تا ۵،۴۰۰ لیتر آب پاک، سالم و شیرین نیاز دارد. بر خلاف آن، تولید یک وعده غذای کاملاً گیاهی برای یک نفر، فقط به  ۴۵۰ لیتر آب نیاز دارد که بیش از ۹۰ درصد کمتر از مقدار آب مورد نیاز برای یک وعده غذای گوشتی است.    

سازمان ملل تخمین می زند که جنگلزدایی باعث ایجاد تقریباً ۲۰ درصد از آلایندگیهای گازهای گلخانه ای است. تقریباً تمام جنگلزدایی ها مرتبط با تولید گوشت هستند. ۸۰ درصد از جنگلهای قطع شدۀ آمازون، بعنوان مرتع برای احشام تخصیص داده شده تا آنها را برای سلاخی آماده کند. و بقیۀ جنگلهای قطع شده، برای کشت محصولاتی مانند سویا استفاده می شود که تا حد زیادی برای غذای دام استفاده می شوند. 

کویرزایی اغلب بدلیل قطع بسیار زیاد درختان و صدماتی که ناشی از فعالیتهایی مانند چرای احشام است، ایجاد می شود. بنا بر آمار سازمان ملل، کویرزایی سلامت بیش از ۲/۱ میلیارد نفر از مردم را که در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا زندگی می کنند، در معرض خطر قرار می دهد.چراگاههای بسیار برای دامها که تقریباً بیش از یک سوم از سطح خشکیهای سراسر زمین را اشغال کرده، مسبب اصلی کویرزایی و سایر صدمات است و مسئول ایجاد بیش از ۵۰ درصد از فرسایش خاکها است.   

بیش از ۴۰۰ ناحیۀ مردۀ اقیانوسی در سراسر دنیا وجود دارد که مجموعاً مساحتی بالغ بر ۲۴۶ هزار کیلومتر مربع دارند. نواحی مرده اصولاً به علت ورود کودهای شیمیایی به رودها و دریاها ایجاد می شوند. از آنجایی که ۳۶ درصد از محصولات کشاورزی، صرف غذای دامها می شوند، صنعت گوشت بطور غیر مستقیم، در افزایش نواحی مرده مشارکت دارد.

یک حقیقت روشن است؛ اگر ما مصرف گوشت و پرورش دام را متوقف کنیم، و به کشاورزی وگان ارگانیک روی بیاوریم، یکی از گازهایی که بیشترین گرما را در خود حبس می کند، که متان است، نیز حذف می کنیم و از آنجایی که این گاز خیلی سریع از اتمسفر ناپدید می شود، سیاره تقریبا فورا سرد می شود، و به سلامت خودمان و محیط زیستمان کمک می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =

پست بعدی

چالشی دیگر ؛ادغام نانو مواد با سامانه های تصفیه ی آب

ج خرداد ۸ , ۱۳۹۴
منابع آبی در سراسر جهان در مرحله بحرانی است مشکل کمبود آب و کیفیت آن مسایل بی شماری برای جهانیان به وجود آورده است.در دستور کار ۲۱ کنفرانس جهانی ریو تاکید بسیاری بر اصول اساسی مدیریت در آب دارندمسایل مربوط به مدیریت آب از دیدگاه سازمان ملل متحد پس از […]
غشاهای اولترافیلتراسیون-جذب سطحی