سمندر لرستانی در حال انقراض

سمندر لرستانی نخستین بار در سال ۱۹۳۸ توسط محققی به نام kaiser در شمال منطقه شهبازان استان لرستان یافت شد.

سمندر لرستانی ( neurergus kaiseri ) یکی از زیباترین گونه های سمندر بوده و جزو خزانه ژنتیکی با ارزش فون دوزیستان ایران به شمار می رود.

سمندر لرستانی به علت ارزش بالا و وضعیت حفاظتی خطرناک، در سال ۱۳۸۹ در پانزدهمین نشست متعهدین کنوانسیون تجارت جهانی گونه های در معرض خطر انقراض (سایتس) و به پیشنهاد ایران در ضمیمه شماره یک کنوانسیون گنجانده شد و تجارت جهانی آن ممنوع می باشد.

۱۸۰۱

با وجود وضعیت بحرانی و ارزش بالای سمندر لرستانی هنوز عزم و اراده جدی در خصوص حفظ این گونه اندمیک کشور وجود ندارد. واقع شدن اصلی ترین زیستگاه های سمندر در مرز استان های لرستان و خوزستان در نقاطی که به درستی مشخص نیست که در حوزه استحفاظی کدام استان قرار دارد، در نتیجه عدم اعمال مدیریت یکپارچه در زمینه حفاظت از این گونه، همچنین عدم برنامه ریزی جامع و کمبود امکانات آموزشی، تحقیقاتی و حفاظتی از مهمترین مشکلاتی است که در راه حفظ نسل سمندر لرستانی وجود دارد.

۱۰۰۸۸۱۳۴۸۰۳۶

سمندر لرستانی از گونه های کمیاب و در لیست سرخ گونه های در معرض انقراض اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN Red List) قرار دارد. این‌ گونه آندمیک ایران بوده و تنها در خاک استان لرستان و شمال خوزستان یافت می‌شود.

 

یکی از مهمترین دلایل در معرض انقراض گرفتن این گونه، قاچاق سمندر توسط قاچاقچیان حیات وحش است. همه ساله در آستانه نوروز افراد سودجو اقدام به زنده گیری و خارج کردن این گونه از زیستگاه اصلی آن می نمایند تا با انتقال به سایر مناطق به عنوان یک گونه تزئینی در کنار ماهی های زینتی به فروش رسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 6 =

پست بعدی

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

س خرداد ۵ , ۱۳۹۴
آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نوعی بیماری ویروسی خطرناک می باشد. این بیماری علاوه بر پرندگان، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را مبتلا می سازد. مخازن بیماری: پرندگان وحشی آبزی می توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروسهای آنفلوانزای پرندگان را با خود جابجا کنند. […]
آنفلوانزای فوق حاد پرندگان-فوق حاد-مبتلا-انسان