ضرورت نیروگاههای خورشیدی در ایران

ایران با توجه به اینکه ۸ تا ۹ ماه از سال از بارش باران بی‌بهره است و در واقع آسمانی صاف دارد، می‌تواند بخش عظیمی از انرژی مورد نیاز خود را از تابش نور خورشید تأمین کند.

خورشید منبع عظیم انرژی، بلکه سرآغاز حیات و منشأ تمام انرژی‌های دیگر است. در حدود ۶هزار میلیون سال از تولد این گوی آتشین می‌گذرد و در هر ثانیه ۴/۲ میلیون تن از جرم خورشید به انرژی تبدیل می‌شود. با توجه به وزن خورشید که حدود ۳۳۳هزار برابر وزن زمین است این کره نورانی را می‌توان به‌عنوان منبع عظیم انرژی تا ۵ میلیارد سال آینده به حساب آورد.

زمین در فاصله ۱۵۰میلیون کیلومتری خورشید واقع است و ۸ دقیقه و ۱۸ثانیه طول می‌کشد تا نور خورشید به زمین برسد. بنابراین سهم زمین در دریافت انرژی از خورشید میزان کمی از کل انرژی تابشی آن است. حتی سوخت‌های فسیلی ذخیره شده در زمین، انرژی‌های باد، آبشار، امواج دریاها و بسیاری موارد دیگر از جمله نتایج همین انرژی دریافتی زمین از خورشید است

ایران از نظر مدت تابش نور خورشید نیز از شرایط بسیار مطلوبی برخوردار است و به‌نظر می‌رسد بتوان در اغلب مناطق کویری که بخش اعظم ایران را به خود اختصاص داده‌اند نیروگاه‌های خورشیدی احداث و به تدریج سایر نیروگاه‌هایی که دارای قدمت هستند را از رده خارج کرد؛ البته در سال‌های اخیر وزارت نیرو اقدامات مثبتی را در زمینه احداث نیروگاه‌های خورشیدی آغاز کرده است. بر مبنای اخباری که در سال ۱۳۸۶ در رسانه‌ها انتشار یافت یکی از مهم‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی ایران و خاورمیانه با نام نیروگاه خورشیدی سهموی خطی شیراز به ظرفیت ۲۵۰کیلووات احداث شد.

در سال ۱۳۸۸ نیز اخباری مبنی بر احداث بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی ایران در شهر ازنا واقع در استان لرستان انتشار یافت. نیروگاه بزرگی هم در یزد ساخته شده و تا تابستان سال ۱۳۸۸ دومین واحد آن نیز به بهره برداری رسیده بود. گفته می‌شود نیروگاه خورشیدی یزد که از نوع سیکل ترکیبی است بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی خاورمیانه و هشتمین نیروگاه در جهان محسوب می‌شود.

این اقدامات مثبت در زمینه احداث نیروگاه‌های خورشیدی در سال‌های اخیر در حالی به انجام رسیده‌اند که به‌نظر می‌رسد با توجه به وسعت خاک ایران و تابش نور خورشید در بیش از ۲۶۵ روز از سال در ایران همچنان می‌توان و باید به فکر احداث نیروگاه‌های بیشتری جهت صرفه‌جویی در مصرف بی‌رویه انرژی‌های فسیلی بود.

مزایای نیروگاه‌های خورشیدی

نیروگاه‌های خورشیدی که انرژی خورشید را به برق تبدیل می‌کنند مزایای زیادی در برابر نیروگاه‌های فسیلی دارند، به خصوص اینکه سازگار با محیط زیست هستند و قادر به حل مشکل برق به‌خصوص در دوران اتمام ذخایر نفت و گاز هستند. تأسیس و به‌کارگیری نیروگاه‌های خورشیدی آینده‌ای پرثمر و زمینه‌ای گسترده را برای کمک به خودکفایی و قطع وابستگی کشور به صادرات نفت فراهم خواهد کرد.

می‌توان به اختصار مزایای نیروگاه‌های خورشیدی را اینگونه شرح داد:

  1. نیروگاه‌های خورشیدی نیاز به سوخت ندارند و برخلاف نیروگاه‌های فسیلی که قیمت برق تولیدی آنها تابع قیمت نفت بوده و همیشه در حال تغییر است، در نیروگاه‌های خورشیدی این نوسان وجود نداشته و می‌توان بهای برق مصرفی را برای مدت طولانی ثابت نگهداشت.
  2. نیروگاه‌های خورشیدی به‌خصوص دودکش‌های خورشیدی با هوای گرم، احتیاج به آب ندارند لذا برای مناطق خشک مثل ایران بسیار حائز اهمیت هستند. در این سیستم از خاصیت دودکش‌ها استفاده می‌شود؛ به این صورت که با استفاده از یک برج بلند به‌ارتفاع حدود ۲۰۰متر و تعداد زیادی گرمخانه‌های خورشیدی که در اطراف آن است، هوای گرمی که به‌وسیله انرژی خورشیدی در یک گرمخانه تولید می‌شود، به طرف دودکش یا برج که در مرکز گلخانه‌ها قرار دارد، هدایت می‌شود.
  3. نیروگاه‌های خورشیدی می‌توانند با تولید برق به شبکه سراسری برق نیرو برسانند و در عین امکان تأمین شبکه‌های کوچک ناحیه‌ای، احتیاج به تأسیس خطوط فشار قوی طولانی جهت انتقال برق ندارند و نیاز به هزینه زیاد احداث شبکه‌های انتقال نیز وجود ندارد.
  4. نیروگاه‌های خورشیدی ضمن تولید برق هیچ‌گونه آلودگی در هوا ندارند و مواد سمّی و مضر تولید نمی‌کنند، در صورتی که نیروگاه‌های فسیلی هوا و محیط اطراف خود را با مصرف نفت، گاز یا زغال‌سنگ آلوده می‌کنند.
  5. نیروگاه‌های خورشیدی به‌دلایل فنی و نداشتن استهلاک زیاد دارای عمر طولانی هستند در حالی که عمر نیروگاه‌های فسیلی بین ۱۵تا ۳۰ سال محاسبه شده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 3 =

پست بعدی

لاشه یک پلنگ در اسفراین،مرگ دهمین پلنگ ایرانی در کمتر از ۶۰ روز

س خرداد ۵ , ۱۳۹۴
به دنبال دریافت گزارشی از یک دامدار در شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی مبنی بر مشاهده لاشه یک پلنگ در منطقه کمرسیره، محیط بانان جهت بررسی موضوع عازم محل محدوده مذکور شدند. رئیس اداره حفاظت محیط زیست اسفراین در این باره به خبرنگار دیده بان گفت: نیروهای یگان محیط […]
اسفراین-پلنگ-ایرانی-انقزاض