کاربردهای نور خورشید

brazil-world-cup-stadium-solar-power

برزیل قرار است که نیروی برق چند ورزشگاه را از سلولهای خورشیدی تامین کند. (متعجب نشوید چرا که برزیل قصد دارد در این انرژی های تجدید پذیر و پایدار پیش قدم باشد.)
تمامی این استادیومها که برای این رویداد طراحی می شوند احتمال می رود که کمترین استانداردهای انرژی پایدار را بدست بیاورد در حالیکه تمامی تلاش خود را برای بدست آوردن بالاترین استانداردها می کند. ۱۰ تا از ۱۲ استادیوم هم اکنون به انجمن سازه های سبز آمریکا (LEED) برای مدیریت در مراحل طراحی انرژی و محیط اختصاص داده شده است. یکی از این استادیوم ها “مانه گارینچا” در پایتخت برزیل، برزیلیا در جستجوی گرفتن نشان پلاتین از این سازمان هست که در واقع این موجب می شود که این استادیوماولین استادیوم فوتبال در دنیا باشد که این مقام را خواهد گرفت.

استادیوم ” مانه گارینچا” شامل یک سقفی هست که می تواند پانلهای خورشیدی را در کنار هم با گنجایش ۲٫۵ MWp داشته باشد. در زمان اوج مصرف انتظار می رود که ۵۰% از نیروی مورد نیاز ورزشگاه را تامین کند. این سیستم خورشیدی انتظار می رود که ۳٫۷۸ میلیون دلار صرفه جویی کند. بقیه استادیوم ها نیز همچنین به این سیستم مجهز خواهند شد:
استادیوم دو ماراکانا با گنجایش ۸۵ هزار صندلی که میزبان بازی فینال جام جهانی فیفا در سال ۲۰۱۴ خواهد بود بزودی با انرژی خورشیدی کار خواهد کرد. بیش از ۱۵۰۰ پانل خورشیدی بر یک حلقه فلزی بزرگ بدور استادیوم نصب می شود. مدل های سری YGE 245 برای این پروژه استفاده خواهد شد. این مدل ها از سلول های پلی کریستالین که هر یک ۲۴۵ وات برق تولید می کند، استفاده می کند.

Hugesoccerstadiumsolar

“کلادیو لانگون”(Claudio Langone) هماهنگ کننده دفتر کار محیط و انرژی پایدار برای جام جهانی ۲۰۱۴ چنین می گوید:
“در برزیل در سال ۲۰۱۴ انرژی های پایدار بهترین دست آوردی است که در این دوره مسابقات خواهیم داشت.”
Yingli اولین کمپانی انرژی های پاک بود که در جام جهانی ۲۰۱۰ چین یکی از اسپانسرها بود و هم اکنون برای جام جهانی ۲۰۱۴ و سازه های خورشیدی در استادیومها نیز یک اسپانسر خواهد بود.

استودیوی موسیقی که ۱۰۰% با انرژی خورشیدی کار می کند

solar-powered-music-studio

استدیوی تورتوگا بلانکو موسیقی که بر اساس انرژی های سبز ساخته شده، تجهیزاتش نیز با انرژی خورشیدی کار می کند. استدیو که به ماشین سبز معروف است توسط ۱۸ پانل خورشیدی کار می کند. انرژی تبدیل شده به کنترل کننده های انرژی هدایت می شود که توسط ۸ باطری قوی ذخیره می گردد.
آنها کمی متفاوت تر از باطری های معمولی خودرو هستند. این باطریها ۶ ولت هستند، اما به نحوی متصل می شوند که در نهایت ۱۲ ولت انرژی خواهند داد.
به خاطر باطری ها ماشین سبز بعد از اینکه خورشید هم غروب کرد می تواند برق داشته باشد. باطری ها سیستمی دارند که مدام آنها را کنترل می کند که تخلیه کامل نشوند، ضمنا برای بهینه سازی سیستم یک ژنراتور بادی کوچک هم در آن موجود است. به این صورت هست که در شب یکسری شارژرهای کوچک جایگزین می شوند.

 زیباترین خودروی خورشیدی دنیا بعد از تکمیل سفر ۳۱۰۰ مایلی موفقت آمیزش در استرالیا و نیوزلند به آمریکا رسید

SolarWorld-GT-American-Leg

زیباترین خودروی خورشیدی دنیا بعد یک سفر ۳۱۰۰ مایلی از استرالیا و نیوزلند به کالیفرنیا رفت. این خودروی خورشیدی به کارخانه تولید صفحه های خورشیدی در آمریکا و همچنین دانشگاه علمی کاربردی “بوخوم” آلمان ملحق شده است. یک خودروی اسپرت ۲ سرنشینه هست وهمچنین از پنلهای خورشیدی که روی سقف آن متصل است تغذیه می شود. هر ساله در استرالیا مسابقاتی برگزار می شود که توسط خودروهای خورشیدی برگزار می گردد. مسابقاتی که ۳۰۰۰ مایل مسافت دارد، از طرفی سازمان جهانی انرژی خورشیدی برای یک مسابقه ۲۱۰۰۰ مایلی مراتبی را در نظر دارد مسافتی که بالاترین رکوردی خواهد بود که خودروهای خورشیدی طی خواهند کرد. این مسافرت بیش از ۳۷۰۰ مایل در آمریکا به تنهایی خواهد بود که از کالیفرنیا شروع خواهد شد و در جنوب آن به پایان خواهد رسید. این مسافرت بایستی ۴۹ روزطول بکشد در این مسیر ۵ پایگاه وجود دارد که خدمه جهت استراحت پذیرایی خواهند شد. سازمان انرژی خورشیدی همچنین میزبان یک مسابقه در فیس بوک خواهد بود: اگر کسی در این سفر محل ماشین ها رو تشخیص بدهد و همچنین ایستگاههایی که آنها متوقف می شوند را پیگیری کنند می توانند جزو برنده ها باشند که توسط این سازمان به آنها جوایزی اهدا خواهد شد.
بعد از ترک جنوب کالیفرنیا، این سازمان به اروپا و آفریقا و آسیا خواهد رفت و در نهایت دوباره به استرالیا پایان امسال باز خواهد گشت.

پلانت سولار، بزرگترین کشتی خورشیدی دنیا ، اولین سفرش به دور دنیا را روز جمعه ۴ می سال ۲۰۱۲ در موناکو با موفقیت به پایان رساند

Solar-powered-boat-PlanetSolar

طوری برنامه ریزی شده بود که چهارم ماه می ۲۰۱۲ سفر دور دنیای خود را در موناکو به پایان برساند. بندرگاه هرکول پذیرای این کشتی خورشیدی بود، کشتی که از سپتامبر ۲۰۱۰ قصد توسعه انرژی خورشیدی و معرفی آن را به دنیا داشته است.
رافائل دومخان بنیان گذار این پروژه در مورد برخی از مشخصه های جالب این کشتی در طول یک مهمانی آخر هفته در موناکو این طور می گوید:
این کشتی در نهایت بعد از پایان این سفر ۶۰۰۰۰ کیلومتری، تماما با انرژی خورشیدی کار کرد.
اطلاعاتی راجع به این کشتی:
طول: ۳۵ متر و عرض: ۲۳ متر
ارتفاع: ۶٫۱۰ مترو وزن :۹۵ تن
پنلهای خورشیدی: ۳۸۰۰۰ تا با ۲۲٫۶% بازدهی
بیشترین میزان انرژی: ۱۲۰ kW
موتور متوسط: ۲۰کیلو وات
خدمه : حداقل ۴ نفر

تولید برق ساختمان با پنجره‌های خورشیدی

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه “فلیندر” ساخت پنجره‌های هوشمند را مورد بررسی قرار داده و اخیرا موفق به تولید پنجره‌هایی با قدرت تولید انرژی الکتریسیته با استفاده از نور خورشید شدند. برای رسیدن به این هدف، یک دانشجوی دکتری به نام “مارک بیست” با استفاده از نانو لوله‌های کربنی پیل خورشیدی جدیدی تولید کرده است

برخلاف نمونه‌های مبتنی بر سیلیکون، نانو لوله‌های کربنی ارزان بوده و قادرند با کارایی بیشتری انرژی تولید کنند. “بیست” می‌گوید: نیروی خورشیدی یکی از گرانقیمت‌ترین منابع تجدیدپذیر انرژی است
پیل‌های خورشیدی سیلیکونی که امروزه استفاده می‌شوند، بسیار گران‌قیمت بوده و برای خالص‌سازی آنها باید انرژی زیادی صرف کرد.

بازدهی پیل‌های خورشیدی سیلیکونی تقریبا ۱۰ درصد است که اگر با این کارایی کار کنند، ۱۵ سال طول می‌کشد تا انرژی صرف شده برای تولید آنها جبران شود، زیرا برای تولید این پیل‌ها از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌شود.

“مارک بیست” می‌افزاید: نانو لوله‌های کربنی شفاف هستند، به این معنا که می‌توان آنها را مستقیما روی شیشه پنجره‌ها اسپری کرد بدون این که مانع از عبور نور خورشید شوند. علاوه‌ بر این، نانو لوله‌های کربنی انعطاف پذیرند، بنابراین می‌توان آنها را روی مواد مختلف از قبیل پارچه‌ها اضافه کرد. چنین فناوری برای کسانی که در حوزه تبلیغات فعال هستند، بسیار جذاب است.

“بیست” می‌گوید: هر چند مقدار انرژی که این پنجره خورشیدی تولید می‌کند، جوابگوی تمام انرژی مورد نیاز برای یک دفتر کار نیست، اما دارای مزایای مالی و زیست محیطی قابل توجهی است. در هر جایی که پنجره وجود داشته باشد، این پوشش قابل استفاده خواهد بود؛ از آن جایی که نصب پنجره و شیشه، با حضور یا عدم حضور این پوشش، قیمت یکسانی دارد، بنابراین استفاده از این سیستم مقرون به‌ صرفه است.

استفاده از این سیستم مانند این است که پنجره‌ها رنگ شود، در حالی که این رنگ زدن منجر به تولید الکتریسیته می‌شود، از آن جایی که بیشتر ساختمان‌های اداری فاقد فضای کافی برای نصب پنل‌های خورشیدی هستند، استفاده از این پنجره‌ها بسیار مفید است.

این فناوری شباهت زیادی به فرایند فتوسنتز دارد، فرایندی که در آن گیاهان از نور خورشید انرژی تولید می‌کنند. با این تفاوت که در این فناوری از نانو لوله‌های کربنی برای تولید جریان الکتریسیته استفاده می‌شود. زمانی که نور به این پیل خورشیدی می‌تابد، الکترون‌ها درون نانولوله‌ها تولید شده و موجب کارکرد ادوات الکترونیکی می‌شوند. تاکنون از این سیستم یک نمونه آزمایشگاهی تولید شده است که در قدم بعد باید این پیل خورشیدی کربنی را در مقیاس صنعتی تولید کرد. اگر همه کارها روی برنامه انجام شود، می‌توان انتظار داشت تا ۱۰ سال آینده این فناوری به بازار برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 6 =

پست بعدی

روستای زیست پایدارِ "فایند هورن": بهشتی زیبا بر روی زمین

س خرداد ۵ , ۱۳۹۴
روستای زیست پایدارِ “فایند هورن“، یک جامعه جهانی که از مفهوم پایداری زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و معنوی به وجود آمده است، می باشد. این محل سورئال، روستای زیست پایدار فایندهورن، واقع در خلیج فایندهورن از “مورای” در شمال شرقی اسکاتلند، یک اجتماع زیست پایدار است که بر هماهنگی بین […]
بهشت زیمن-جاذبه گردشگری-فایند هورن