کولر خورشیدی

کولر خورشیدی

نام این ایده Windball است و طراح آن Jaesik Yun نام دارد. این ایده یک خنک کننده هوا و یا کولر است که با انرژی خورشیدی کار می کند و طراحی آن بسیار زیباست.

در این طرح برای خنک نمودن فضا از سیستم تبخیر آب برای کاهش دما استفاده می شود و در واقع این خنک کننده یک کولر آبی محسوب می شود.

برای استفاده از این کولر درون ظرف وسط آن کمی آب ریخته و آن را در معرض تابش نور خورشید قرار می دهیم تا باطری ها توسط سلول های خورشیدی شارژ شوند سپس کولر برای استفاده آماده است.

هوا با عبور از میان شیارهای موجود در این گوی به سمت آب هدایت می شود و با برخورد به آب گرمای آن گرفته شده و دمای آن کاهش میابد و سپس هوا خنک دوباره از میان همین شیارها خارج می شود.

کولرهای اسپلیت خورشیدی به دو دسته عمده تقسیم می شوند :

۱- گروهی که برق خود را همچون اسپلیت های مرسوم از شبکه برق می گیرند اما در فرایند تبرید بخشی از انرژی خود را از گرمای خورشید و محیط(از جمله خود کندانسور) می گیرند بنابراین انرژی کمتری از شبکه برق دریافت می کنند. این دسته از اسپلیت های خورشیدی در نوع معمول خود به طور متوسط ۳۰ درصد و در نوع اینورتری خود تا ۷۰ درصد نسبت به کولرهای اسپلیت معمولی صرفه جویی دارند. همین جا به این نکته اشاره می شود این کولرها نسبت به کولرهای اسپیلت نوع اینورتری بدون پنل خورشیدی هم انرژی کمتری مصرف می کنند.  (نحوه استفاده از انرژی گرمایی در فرایند سرمایش و همچنین استفاده از تکنولوژِی اینورتر برای کاهش مصرف در پست های مر بوطه توضیح داده خواهد شد. ) بر عکس دسته دوم این نوع کولر های اسپلیت در برخی از کشورها چون استرالیا، برخی از ایالت های امریکا و چین در حال فراگیر شدن هستند. و محصولات جایگزین و تجاری بسیاری در این زمینه از برندهای امریکایی، استرالیایی و چینی وجود دارد که برخی از آنها در این وبلاگ توضیح داده می شود و با هم مقایسه میشوند

کولر خورشیدی-اسپلیت خورشیدی

۲- گروهی که برق خود را از یک پنل خورشیدی فتوولتائیک می گیرند،عیب این دسته تولید انرژی تنها در صورت تابش مناسب خورشید است و  نیازمند منبع ذخیره مثل باتری برای تولید در زمانی که خورشید نیست ، هستند(مثل شب هنگام یا مواقع ابری) . عیب دیگر آنها بزرگ شدن پنل خورشیدی برای تولید توان قابل ملاحظه خواهد بود و سرانجام این امور منجر به افزایش قابل توجه هزینه ساخت و خرید آنها می شود. بنابراین این دسته هنوز به طور فراگیر و تجاری مورد بهره برداری قرار نگرفته اند و کاربرد خاص دارند و دراین وبلاگ به آنها پرداخته نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =

پست بعدی

معجزه اسفناج

ی خرداد ۳ , ۱۳۹۴
اسفناج اسفناج به عنوان یک منبع غنی از آهن شناخته شده است، بطوری که ۱۸۰ گرم اسفناج پخته شده، ۴۳٫۶ میلی گرم آهن دارد که این مقدار نسبت به دیگر منابع گیاهی و حیوانی آن مانند گوشت بیشتر است. همیشه وقتی صحبت از اسفناج می‌شود ناخودآگاه ذهنمان به سمت و […]
خواص اسفناج-کم خونی