منطقه یخاب آران و بیدگل به پناه‌گاه حیات وحش ارتقا می‌یابد

ارتقای این منطقه اکنون در شورای عالی حفاظت محیط زیست در حال بررسی است و در صورت نهایی شدن، امکانات و اختیارات محیط زیست در شهرستان آران و بیدگل افزایش می‌یابد و موجب بهره‌مندی خردمندانه و پایدار از این منطقه خواهد شد.
 
جمعیت کویر سبز به نقل از کاشان نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از ارتقای منطقه شکار ممنوع یخاب آران و بیدگل به پناه‌گاه حیات وحش خبر داد.
به گزارش «ای‌بی‌نیوز» «حمید ظهرابی» در سفر به شهرستان آران و بیدگل اظهار داشت: آران و بیدگل یکی از مستعد‌ترین مناطق کشور در زمینه توسعه طبیعت‌گردی است.
وی افزود: بایستی وضعیت مناطق طبیعی آران و بیدگل سامان‌دهی شود تا از آلوده شدن محیط زیست این مناطق به زباله‌های انسانی جلوگیری شود.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر موافقت تبدیل منطقه شکار ممنوع یخاب آران و بیدگل به پناه‌گاه حیات وحش از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ شده و این منتطه در آینده نزدیک می‌تواند پشتیبان بسیار خوبی برای زیست‌گاه گونه ارزش‌مند یوز آسیایی باشد.
ظهرابی گفت: ارتقای این منطقه اکنون در شورای عالی حفاظت محیط زیست در حال بررسی است و در صورت نهایی شدن، امکانات و اختیارات محیط زیست در شهرستان آران و بیدگل افزایش می‌یابد و موجب بهره‌مندی خردمندانه و پایدار از این منطقه خواهد شد.
فرماندار آران و بیدگل نیز در نشست با مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: نهاد محیط زیست در شهرستان آران و بیدگل با وجود کمبود نیرو و امکانات توانسته است با همکاری انجمن‌های مردم‌نهاد و علاقه‌مندان به محیط زیست عملکرد مناسبی در این زمینه از خود ارائه دهد.
ابوالفضل معینی‌نژاد افزود: چاله زباله از جمله مشکلات اساسی زیست‌محیطی شهرستان آران و بیدگل است که بایستی هر چه سریع‌تر در جهت رفع این دغدغه مردمی چاره‌ای اندیشیده شود.
وی گفت: بایستی نگاه مسوولان شهرستان کاشان به این معضل تغییر کند تا شاهد چاره‌اندیشی برای دفن روزانه ۳۰۰ تن زباله در مجاور مناطق مسکونی بخش کویرات آران و بیدگل باشیم.
وی تاکید کرد: متاسفانه مسوولان چون مانعی جدی بر سر راه خود در زمینه دفن زباله در این منطقه نمی‌بینند تا کنون اقدام شایانی برای رفع این دغدغه و معضل زیست محیطی صورت نگرفته است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل نیز در این نشست اظهار داشت: در حاتل حاضر ۹۰۰ واحد صنعتی به غیز از کوره‌های آجرپزی و واحدهای پراکنده کشاورزی در این شهرستان فعالیت می‌کند که نیازمند نظارت جدی در حوزه زیست محیطی است.
الهیار دولتخواه افزود: شرایط نامناسب فضای فیزیکی اداره محیط زیست، کمبود نیرو و امکانات و معضل چاله زباله از جمله مشکلات محیط زیست در این شهرستان است.
وی توسعه آموزش همگانی مسایل زیست محیطی و راه اندازی موزه تاریخ طبیعی را از جمله برنامه‌های در حال پی‌گیری اداره حفاظت محیط زیست در شهرستان آران و بیدگل ذکر کرد.
یخاب نام منطقه‌ای است در شمال ابوزیدآباد و شرق آران و بیدگل. نام منطقه برگرفته از نام چشمهٔ یخاب در دل ارتفاعات این منطقه است که در تابستان‌های گرم هم آبی خنک از آن می‌جوشد.
این منطقه به علت دارا بودن گونه‌های نادر مانند یوزپلنگ، کاراکال، گربه شنی، گربه وحشی، جبیر، زاغ بور و پرندگان شکاری ارزشمند در کشور، از زیستگاه‌ها و ذخیره گاه‌های غنی ایران محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + چهار =

پست بعدی

محیط زیست کشور، در نقطه بحران قرار دارد

ی فروردین ۲۳ , ۱۳۹۴
مدیرکل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در جمع بانوان فعال محیط زیست البرز بر رعایت پیوند های محیط زیستی در حوزه های مختلف، در راستای توسعه متوازن کشور تاکید کرد. جمعیت کویر سبز کاشان – محمد درویش پیش از ظهر امروز، در کارگاه آموزشی بانوان […]
درویش