مراتع «تخته جوره» و «سولدر» در حال احتضار

در این مجموعه عکس، غنای مراتع «تخته جوره» و «سولدر» در کنار موارد تخریب و حجم وسیع آن گذاشته شده است تا بتوانیم ارزش مراتع نام‌برده و حجم وسیع تخریب را بهتر ارزیابی کنیم.

جمعیت کویر سبز به نقل از کاشان نیوز-سعید غلامیان: چند روزی قبل از پایان سال ۹۳ با دعوت مهندس اعتماد، مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان به مراتع «تخته جوره» و «سولدر» رفتیم. جاده‌ای عریض که برای یک معدن آهن در دل مراتع «تخته جوره» و «سولدر» احداث شده و از نظر عرض شاید با جاده قدیم آران و بیدگل که چندین شهرک صنعتی و صدها کارخانه را به دو شهر کاشان و آران و بیدگ متصل می‌کند قابل مقایسه باشد. باید مقایسه کرد این مورد را با فشارهایی که اداره منابع طبیعی به روستانشینان برای عدم چرای گوسنفدان وارد می‌آورد و اقامه دعاوی متعددی که برای کشاورزان و چوپانان به بهانه چرای تعدادی محدود گوسفند در مراتع کرده است.

باید پرسید چه کسی مجوز احداث این معدن و این جاده با این حجم تخریب در دل غنی‌ترین مراتع کاشان را تایید کرده است؟

تفاوت مابین یک چوپان و کشاورز و یک معدن‌دار چیست؟

چه تفاوتی در کار است که بعضی از بخش خصوصی اینگونه در مراتع ملی جولان می‌دهند؟

ما در حاشیه کویر، همچون شمال و غرب کشور جنگل هیرکانی و بلوط نداریم و تنها مراتع نقش ریه‌های اطراف ما را به عهده گرفته و با پوشش گیاهی مناسب اقلیمی در شرایط گرم و کم‌آبی، هوای منطقه و فضای محیطی را برای زندگی انسان‌ها مساعد کرده‌اند.
تخته جوره و در کنار آن مرتع سولدر ازجمله این مراتع غنی هستند که در حدفاصل قهرود، قمصر و برزک واقع‌شده و ازنظر متخصصین جزء غنی‌ترین مراتع مرکزی ایران محسوب می‌شوند و ثروتی خدادادی که متعلق به همه مردم این منطقه است، اما با احداث یک معدن سنگ‌آهن برای بخش خصوصی در مرکز این مراتع چنان ابعاد وسیعی محیط‌ زیست آنجا تخریب‌شده است که شاید ده‌ها برابر سودی که از این معدن نصیب بخش خصوصی شده باید توسط بخش دولتی هزینه شود تا مگر در سال‌های آتی این تخریب جبران شود. اگر هزینه شود! در حال حاضر کسی را سر سودای این مهم نیست و در سکوت معنی‌دار اداره‌های منابع طبیعی و آبخیزداری و محیط‌ زیست کاشان این تخریب ادامه دارد و با تأسف بیشتر هرروز هم ابعاد این تخریب گسترده‌تر می‌شود و گردوخاک ناشی از این معدن تمامی حیات گیاهی و حیوانی این منطقه را تهدید می‌کند و این مراتع را نیازمند شدید حمایت و حفاظت کرده است.
با تخریب‌هایی که مساعدت ادارات منابع طبیعی و محیط‌ زیست کاشان را به همراه داشته است متأسفانه عامل حیاتی‌ای بزرگ و غنی در حال احتضار افتاده است؛ و مدیرانی که مجوز این تخریب گسترده را داده‌اند بدون هیچ دغدغه‌ای به تماشای مرگ این مرتع نشسته و صدایی از کسی بلند نمی‌شود.
آیندگان قضاوت خوبی در مورد این مدیران نخواند داشت، اما فردا دیر است. امروز باید کاری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

پست بعدی

خوش گذارنی ما، ناکامی طبیعت!

ش فروردین ۱۵ , ۱۳۹۴
جمعیت کویر سبز: محمد حسین کریمی- روز سیزده فروردین هرساله براساس آداب و رسوم ما ایرانیان به دامن طبیعت پناه می‌بریم تا نحسی را از خودمان دور کنیم، اما برخی از ما نحسی آن را برای طبیعت باقی می‌گذاریم. سیزده بدربه خیلی از افراد که می‌گویی سیزده بدر در پاسخ به […]
روز طبیعت