شهر زیرزمینی نوش‌آباد هم به ساعت جهانی زمین پیوست

شنبه هشتم فروردین ماه ۱۳۹۴، ساعت۸:۳۰ شهر زمینی نوش آباد همراه با بسیاری مکان‌های کشورمان برای یک ساعت خاموش شد.

جمعیت کویر سبز برداشت از:کاشان نیوز:شنبه هشتم فروردین ماه ۱۳۹۴، ساعت۸:۳۰ شهر زمینی نوش آباد همراه با بسیاری مکان‌های کشورمان برای یک شاعت خاموش شد.
مدیر شهر زیرزمینی نوش آباد در این خصوص عنوان کرد: این شهر بعنوان یکی از نمادهای سازه‌ای بزرگ ایران و جهان، همگام با جامعه جهانی، به خاموشی ساعت زمین پیوست. این حرکت، ضامنی برای بقای این حیات خاکیست که همگان باید بر ان اهمیت دهند.

شافعی، از چهارمین سال پیاپی برگزاری این مراسم در شهرزیرزمینی خبر داد و با توجه به اهیمت این ساعت و معروفیت این اثر تاریخی، اظهار امیدواری نمود که تمامی علاقه مندان به محیط زیست و کره زمین در این حرکت نمادین شرکت کنند.
آقای ابوالقاسم کوهی، عضو شورای شهر نوش آباد نیز افزود: این شورا در نظر دارد تا با تعامل با گروه‌ها، سازمانهای مردم نهاد و سمن‌های فعال در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و گردشگری و زیست محیطی در پویایی این شهر و معرفی شهر زیرزمینی نوشاباد، نقش موثر‌تر و پررنگ تری داشته باشد.ساعت زمین

مهندس علی خالوئی، فعال زیست محیطی، نیز که یکی از مدعوین این برنامه بود ضمن تشریح و علت این حرکت، عنوان نمود یکی از ۳۷ چالش بزرگ جهان، گرمایش زمین است که در ردیف دوم این چالشهای بزرگ قرار گرفته است.
استفاده‌های بی‌رویه از منابع، تخریب منابع و شیوه‌های زندگی تجملاتی، باعث افزایش گازهای گلخانه‌ای همچون، متان، گازکربنیک، بخار آب و غیره شده است. گازهای گلخانه عامل اصلی گرمایش زمین محسوب می‌شوند.
خالوئی افزود، بر اساس مشاهدات و رصد اصحاب دانش، زمین دیگر تاب تحمل این همه فشار را ندارد و در بهبوبه انهدام است. نامبرده افزود تولید گاز کربنیک حاصل از سوختهای فسیلی، تا ۵۷% باعث تصاعد گازهای گلخانه‌ای می‌شوند که این یعنی فاجعه و تخریب زمین؛ و متاسفانه در این بین؛ چین و آمریکا حدود ۴۵ درصد گازهای کربی جهان را تولید می‌کنند. که بیشترین تولیدکنندگان و بالطبع بیشترین تخریب‌ها توسط این دو کشور صورت می‌گیرد و حذف تنوع اکوسیستم‌ها، تغییرات بارشهای فصلی، وجود ریزگرد‌ها، سیل‌های فصلی، عدم پراکنش مناسب بارندگی‌ها از بعد زمانی و مکانی و… همه و همه از اثرات مخرب تغییر اقلیم محسوب می‌شوند.
وی اضافه کرد: با توجه به درخواست کمک ۵۲۰ دانشمند برجسته جهان، من جمله دکتر آقاخانی از ایران، مبنی بر دغدغه‌های تهدیدات زیست محیطی جهان، پنج چالش پیش روی بشر را اعم از، گرمایش زمین و حذف اکوسیستم‌ها، رشد جمعیت، تخریب منابع و… می‌دانند.
فرد فرد جوامع مسئولیت رسیدگی به محیط زیست و حفظ منابع اطراف خود هستند.
لازم به ذکر است، به نقل از سایت رسمی ساعت زمین، ساعت زمین یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت (به انگلیسی: World Wide Fund for Nature) ‏ است و در آخرین شنبه ماه مارس هر سال برگزار می‌شود. خانواده‌ها و کسبه با خاموش کردن چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیر ضروری خود به مدت یک ساعت آن را یادآوری می‌کنند و آرمان نخست این اقدام این است که آگاهی درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان ابقا شود.

این رویداد برای اولین بار در سیدنی استرالیا توسط Leo Burnett و صندوق جهانی طبیعت (wwf) در حالی برگزار شد که نزدیک به ۲٫ ۲ میلیون نفر در آن شرکت کردند و چراغ‌های غیر ضروری خود را خاموش کردند. بدنال این حرکت شهرهای دیگر دنیا نیز به این رویداد پیوستند و در روز ۲۳ مارچ سال ۲۰۰۸ از ساعت ۸: ۰۰ شب تا ۹: ۳۰ این رویداد را به ثبت رسانیدند. خواهد شد.
با توجه به یافته‌های علمی سازمان wwf استرالیا با آژانس تبلیغاتی لئو برنت در سیدنی به بحث و ایده‌پردازی در مورد تغییرات آب و هوایی اقدام نمودند. این ایده در سال ۲۰۰۶ بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر شد که بعنوان یک تلنگر بزرگ از آن قلمداد شد. Wwf استرالیا بهمراه شهردار سیدنی و یک کمپانی بزرگ چندرسانه‌ای توافق کردند که از این رویداد حمایت کنند و در سال ۲۰۰۷ ساعت زمین در ۳۱ مارچ ساعت۷:۳۰ در سیدنی استرالیا برگزار گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

پست بعدی

چراغ شهرداری کاشان و بزرگداشت ساعت زمین!

ی فروردین ۹ , ۱۳۹۴
جمعیت کویر سبز برداشت از کاشان نیوز: ساعت زمین هم اجرا و تمام شد و نقش بسزایی که ما در سرمایش و گرمایش زمین داریم هنوز پابرجا و ادامه دار است. خیلی ها یک ساعت را با لامپ‌های خاموش در خانه های‌شان سپری کردند تا حداقل بصورت نمادین همراهی و […]