افتتاح کارخانه تولید برق از زباله در پایتخت

فیاض: ۸ هزارتن، ظرفیت پردازش زباله‌های شهر تهران
تولید روزانه زباله در شهر تهران ۷تا ۷۵۰۰ تن در روز است. این آماری است که معاونت خدمات شهری شهرداری تهران اعلام می‌کند، آمار و ارقامی که در وهله اول هر کسی را نگران می‌کند ولی با افتتاح کارخانه تولید برق زباله و همچنین افزایش ظرفیت ۸هزار تنی پردازش زباله‌های شهر تهران بسیاری از نگرانی‌ها رفع شده است، به طوری که همچون سال‌های گذشته دیگر زباله‌های قابل بازیافت و پردازش سوزانده نمی‌شوند و تنها زباله‌های بیمارستانی سوزانده می‌شوند . این مسئله می‌تواند مخاطرات زیست‌محیطی زباله‌ها و دفع خطر آن‌ها را به حداقل برساند. از طرفی برخی زباله‌ها همچون زباله‌های بیمارستانی خطرات بیشتری را نصیب شهر می‌کند. برخی از انواع این زباله‌ها مدیران شهری را سردرگم کرده است، زیرا دفع خطر از آن‌ها جز وظایف شهرداری نیست و تنها شهرداری وظیفه دفن آن‌ها را داراست.
مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری‌تهران با اشاره به اینکه روزانه بیش از ۷۰۰۰ تا۷۵۰۰ تن پسماند در شهر تهران تولید می‌شود گفت: این حجم انبوه زباله اگر به درستی مدیریت نشود، در آینده‌ای نه چندان دور به فاجعه‌ای زیست محیطی بدل خواهد شد. طی چند سال اخیر با اقدامات صورت گرفته، دفن سنتی و مستقیم زباله‌ها به طورکامل متوقف شده و سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌تهران نیز به عنوان متولی اصلی آن، کاهش آثار سوء زیست‌محیطی را اولویت‌کاری خود قرار داده است.

عبداللهی درخصوص اقدامات سامانهاشاره کرده، افزود: این اولین پروژه در ایران و بزرگترین سایت در خاورمیانه است که در زمینی به وسعت ۳هکتار در محدوده منطقه۴شهرداری در حال ساخت است. این در حالی است که تکنولوژی بکار رفته در این پروژه براساس استاندارد CEاروپا و نوع سازه آن از نوع بتنی است.
معاون خدمات شهری با بیان‌اینکه این سامانه دارای یک خط پردازش، اتاق کنترل، اتاق‌های پمپ و ۱۴مخزن است، خاطرنشان کرد: ظرفیت خط پردازش آن۳۰۰تن در یک شیفت‌کاری خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود، حدود ۲۰۰تن آن به عنوان پسماندتر جهت ورود به سیستم‌هاضم و مابقی آن به عنوان پسماند خشک بازیافت و یا به عنوان سوخت استفاده شود.
به گفته عبدالهی، توان تولید الکتریسیته سامانه‌هاضم در فاز اول ۲مگاوات ساعت برق در روز است و کود کمپوست با کیفیت مرغوب دیگر خروجی آن خواهد بود. این در حالی است که پسماندهای‌تر پس از خردشدن به طور متوسط به مدت ۲۱روز در مخازن مختلف سیستم‌هاضم به واسطه حرارت، رطوبت و فعالیت میکروارگانیسم‌ها فرآوری شده و در نهایت گاز متان تولیدی پس از خالص‌سازی جهت تولید الکتریسیته مصرف می‌شود.
پروژه بیوگاز یا کارخانه‌هاضم در زمینی به مساحت ۳۰‌هزار مترمربع واقع در محل گود‌آبعلی که محل دفن زباله و نخاله‌های ساختمانی شهر تهران در دهه۱۳۵۰ بوده است، احداث شده است. این‌ها گفته‌های سیدمحمدفیاض، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرتهران است که در این باره گفت: زباله‌های شهر تهران با حجم انبوهی که دارد، ظرفیتی مناسب برای بهره‌بری‌های مختلف ایجاد می‌کند که باید با بهره‌گیری از دانش و تجربه جهانی از آن‌ها استفاده بهینه را داشت.
وی تولید روزانه هفت‌هزار تن زباله را ظرفیتی مناسب برای بهره‌بری زیست محیطی جهت کاهش مخاطرات طبیعی دانسته و تاکید ‌کرد: شهرداری‌ تهران با ایجاد خط پردازشی در نظر دارد که بتواند تولید انرژی از پسماندهای شهری را داشته باشد. نخستین کارخانه تولید انرژی از زباله‌های شهری در منطقه ۴تهران طراحی شده که اکنون در آخرین مراحل احداث خود به سر می‌برد. در این کارخانه ابتدا پسماندها در سوله پردازش با مساحتی بالغ بر دوهزار و ۴۰۰متر مربع تفکیک شده و مواد آلی و تجزیه‌پذیر را از هم جدا می‌کند.
فیاض افزود: پس از جداشدن، زباله‌ها وارد خردکن و همگن‌ساز می‌شوند و پس از همگن‌سازی وارد مخزن پریچمبر شده و مواد افزودنی توسط واتر تانک به آن اضافه می‌شود. این در حالی است که به مدت سه‌روز در دستگاه پریچمبر، تجزیه میکروبی و ارگانیک شروع می‌شود و پس از تجزیه کامل، مواد وارد چهار مخزن اصلی یعنی‌هاضم‌ها شده که دارای سقف‌های خاص پلاستیکی هستند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرتهران همچنین اظهار داشت: مواد به مدت ۲۰روز در دو‌هاضم اولیه توسط همزن زیر و رو شده و ۷۰درصد گاز متان متصاعد توسط لوله‌های تمام استیل به ژنراتور رسیده که تولید انرژی و برق می‌کند و در ادامه مواد وارد دوهاضم ثانویه می‌شود که باقیمانده گازمتان در آنجا تولید و بدست می‌آید. این خط پردازش را ۳۰۰تن در روز است و پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰۰تن آن به عنوان پسماند تر جهت ورود به سیستم‌هاضم و مابقی آن به عنوان پسماند خشک بازیافت شود.
فیاض با اشاره به اینکه تجربه تولید انرژی از زباله برای نخستین‌بار در تهران اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: این خط ظرفیت تولید دو مگاوات ساعت برق را دارد که می‌تواند تحولی جدی در مدیریت پسماندهای شهری تهران اجرا کند. شهرداری‌تهران تلاش دارد از تهدیدات زباله‌های شهری فرصتی برای توسعه شهر بسازد و از این رو اقدامات علمی گسترده‌ای را در حال اجرا دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + هجده =

پست بعدی

پرتقالها ومرغهای آلوده، قتل عام خاموش هزاران ایرانی

س فروردین ۶ , ۱۳۹۲
در حالیکه سلامت میلیونها ایرانی بدلیل توزیع میوه ها ومواد غذایی فاقد استانداردهای بین المللی در خطر است، وزارت بهداشت وسازمان استاندارد ایران کوچکترین حساسیتی به موضوع نشان نمی دهند  اکثر شهروندان ایرانی در ماههای اخیر از قیمت پایین واندازه بزرگ پرتقالهای مشهور به تامسون شمال تعجب کرده اند. این […]