جنگلی در قلب کویر

آفرینش نقشی سبز در بوم نقاشی طلایی رنگ کویر، هنری است که با همت و تلاش میسر می شود و خلق تصویری زیبا از سرسبزی در قلب کویر کاشان سوسوی امیدی است تا فرزندانمان جنگل را فقط در دفتر نقاشی نبینند.

یکی از سیاست های جدی دولت یازدهم ، حمایت از نهادهای غیردولتی و محیط زیستی در کنار اقتصاد مقاومتی و ارائه راهکار برای برون رفت از مشکلات اقتصادی است که در این راستا توجه ویژه به محیط زیست، مدیریت صحیح منابع آب و کاهش آلودگی ها می تواند مشکلات کنونی کشور را در این بخش رفع کند.

همت و یاری ما در ادامه این سیاست و عزم جدی دولت می تواند گره گشای گوشه ای از مشکلات حاشیه کویر یعنی شهر کاشان باشد، این عزم و همت بلند را در بخشی از این کویر با کاشت جنگل مشاهده می کنیم.

تجلی این همت در گوشه ای از بیابان تفتیده کاشان اینک جنگلی ساخته با چینش منظم و با فکر، که یادمان نرود در قلب خشکی می توان جنگلی به پا کرد.

درکنار تصفیه خانه فاضلاب شهری کاشان افرادی کوشیده اند تا نشان دهند با یاری یکدیگر و با عزم و اراده و با برنامه ریزی هدفمند، می توان ناممکن ها را ممکن ساخت، محدوده ای ۲۳ هکتاری با ۱۴ هزار اصله درخت سبز یکی از این ناممکن هاست که فضایی سبز و زیبا در دل کویر آفریده است.

مدیرعامل «جمعیت کویر سبز» کاشان در این زمینه اظهار داشت: نهال این درختان در سال ۹۱ توسط اعضای سازمان مردم نهاد کویر سبز و با حمایت اداره آب و فاضلاب کاشان در این منطقه کاشته شد.

«خسرو اعتماد» وسعت منطقه هدف برای کشتکاری در محدوده تصفیه خانه فاضلاب کاشان را ۴۰ هکتار عنوان کرد و افزود: از این وسعت تاکنون ۲۳ هکتار کشت شده است.

وی درختان کشت شده را شامل انواع اکالیپتوس (به دلیل خاصیت میکروب کشی)، زیتون تلخ، سرو، کاج، پیراکاندا، شمشاد پرتغالی، سنجد و گل یاس طاووسی عنوان و خاطرنشان کرد: چهار گیاه در طبیعت وجود دارد که فلزات سنگین آب را به خود می گیرند از جمله نی، صنوبر، پیراکاندا و یوکا که این فلزات سبب شیوع بیماریها از قبیل MS می شود.

وی انتخاب سنجد را نیز به خاطر عطر این درخت برشمرد و گفت: با توجه به بوی نامطبوع در محل تصفیه خانه، عطردهی درخت مهم است و بهترین بو در موسم اردیبهشت متعلق به درخت سنجد است.

اعتماد به کاشت خاص این درختان از جمله چینش مثلثی اشاره کرد و افزود: دلیل آنی چینش نهایت اثر بادشکنی و گرد و غبارگیری توسط این درختان است تا به عنوان یک دیوار از ورود ذرات آلاینده و بوی نامطبوع به محدوده شهری جلوگیری کنند.

مدیرعامل جمعیت کویر سبز خاطرنشان کرد: وجود آب و فضای سبز دراین منطقه مرغابی ها را به قلب کویر کشانده و هر روز شاهد پرواز دسته هایی از آنها در آسمان این منطقه هستیم.

اعتماد به سرسبزی و رشد دور از انتظار نهال های کاشته شده اشاره کرد و اظهار داشت: پساب فاضلاب هم آب و هم دارای دو نوع کود فسفات و نیترات آمونیوم درخود است که برای رشد درختان مناسب است.

وی با استمداد از مسوولان شهری گفت: درصورت برگشت این پساب به چرخه استفاده فضای سبز شهری می توان علاوه بر تقویت سفره های زیرزمینی آب این منطقه، در انرژی نیز صرفه جویی کرد.

به گفته وی با اجرای پنج کیلومتر لوله کشی از محل تصفیه خانه، این پساب به اولین جایگاه منبع آب رسانی در شهرک «قطب راوندی» می رسد که این منبع از ۱۰ چاه جهت آبیاری فضای سبز تغذیه می شود و با روشن شدن یک موتور، چاه موتور این ۱۰ چاه خاموش خواهد شد.

اعتماد افزود: در تقویم کاری جمعیت کویر سبز روز ۱۲ فروردین هرسال به عنوان روز هرس درختان کاشته شده توسط اعضا در نظر گرفته شده است.

وی گفت: بیش از یکهزار نفر عضو این جمعیت هستند که بیش از یکصد نفر از آنها فعال بوده و کاشت یکصد هزار درخت حاصل تلاشهای این جمعیت از سال تاسیس در سال ۷۹ در محدوده ۳۰۰ هکتاری منطقه کاشان است.

وی همچنین به ثمر نشستن حدود ۵۰ هزار اصله درخت بادام در سطح ۸۵ هکتار از اراضی کوهستانی «درین» کاشان پس از ۱۲ سال را به عنوان دیگر فعالیت اعضای این جمعیت یادآور شد و افزود: اعضای این جمعیت در هفته جاری نیز اقدام به کشت بذر بادام کوهی در باقیمانده این منطقه کردند.

وی دلیل انتخاب کشت بادام کوهی در اطراف کاشان را رشد این گونه از درختان در مناطق کوهستانی دانست و ادامه داد: کشت این نوع درخت علاوه بر ایجاد تفرجگاه زیبای طبیعی برای شهروندان در جلوگیری از فرسایش و ایجاد روان آبها نقش مهمی ایفا می کند.

وی افزود: بادام کوهی درختی است که بدون نیاز به آب رشد می کند و از قدیم در اطراف کاشان بوده اما در حال حاضر نسل آن روبه انقراض است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشان نیز اظهار داشت: راه اندازی تصفیه خانه در کاشان دارای اهداف زیست محیطی و البته آثار زیست محیطی از جمله بوی نامطبوع بوده که تلاش همگان به حداقل رساندن این اثرات است.

«محمود قهرمانی» افزود: برای کاهش اثرات منفی تصفیه خانه ایجاد فضای سبز یک ضرورت بود که در این راه جمعیت کویر سبز پیشگام شد.

وی گفت: در نحوه اجرای این فضای سبز نیز مسایل زیست محیطی در نظر گرفته شده و گونه های سازگار با اقلیم منطقه انتخاب شد.

قهرمانی تاکید کرد: از پساب تصفیه خانه به صورت آبیاری قطره ای برای حفظ و گسترش این فضای سبز استفاده می شود.

وی گفت: علاوه بر وجود سازمان مردمی جمعیت کویر سبز در کاشان مقدمات کار یک تشکل زیست محیطی در «برزک» کاشان نیز انجام شده است.

پروژه ملی فاضلاب کاشان شامل چهار مدول تصفیه خانه و ۶۵۰ کیلومتر شبکه جمع آوری و ۱۲ کیلومتر خط انتقال است که اجرای هر مدول فاضلاب افزون بر ۱۰۰ هزار شهروند را پوشش خواهد داد که طبق برنامه زمان بندی شده تا سال ۱۴۰۵، حدود ۴۰۰ هزار نفر جمعیت شهری کاشان را زیرپوشش قرار خواهد داد.

طرح مطالعاتی پروژه فاضلاب شهری کاشان از سال ۷۶ آغاز و در سال ۸۱ موافقتنامه طرح از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ شده و از سال ۸۵ به مرحله اجرا رسید.

عملیات اجرایی تصفیه خانه نیز همزمان به منظور استفاده از فاضلاب و بازگرداندن آب به چرخه استفاده و جلوگیری از آلودگی آب های زیرزمینی همچنان ادامه دارد.

منبع : ایرنا – کاشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =

پست بعدی

بادام‌کاری در کوهستان‌های اطراف کاشان آغاز شد

چ آبان ۲۱ , ۱۳۹۳
مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان از آغاز عملیات کاشت و واکاری بذر بادام کوهی در کوهستان‌های اطراف کاشان خبر داد. خسرو اعتماد امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار کرد: عملیات کاشت و واکاری بذر بادام کوهی در کوهستان‌های اطراف این شهرستان با حضور علاقمندان به محیط زیست، […]
بادام کوهی