هشدار عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نسبت به آلوده بودن ریزگرد‌ها به اورانیوم برجای مانده از کاربرد سلاح‌های شیمیایی حمله آمریکا به عراق

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: عضو کمیسیون کشاورزی٬ آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان نسبت به نفوذ روزافزون ریزگرد‌ها به داخل مرز‌های ایران٬ نسبت به آلوده بودن ریزگرد‌ها به موادی نظیر اورانیوم (برجای مانده از کاربرد سلاح‌های شیمیایی حمله آمریکا به عراق)٬ هشدار داد.

عباس پاپی‌زاده در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت٬ تأکید کرد: ریزگرد‌ها بیش از ۱۴ استان کشور را درگیر خود کرده و لطمات جدی را به اقتصاد و سلامتی مردم شهر‌های مختلف کشور وارد کرده ‌است. اگر از همان زمانی که پدیده ریزگرد‌ها به استان‌هایی نظیر خوزستان وارد شد٬ مسئولان به فکر اقدامات بازدارنده بودند٬ هم اکنون دامنه این پدیده تا این حد گسترده نمی‌شد.

پاپی زاده٬ ادامه داد: در ابتدای پیدایش پدیده ریزگرد‌ها، هر چه مردم استان‌هایی نظیر خوزستان در این باره اعتراض می‌کردند٬ اعتراضشان راه به‌ جایی نمی‌برد و مسئولان تنها زمانی به فکر حل این مشکل افتادند که این پدید دامن شهر‌هایی نظیر تهران را نیز گرفت.

وی با تأکید بر صدمات اقتصادی و اجتماعی ریزگرد‌ها در کشور٬ افزود: هم اکنون بسیاری از صنایع در نتیجه هجوم ریزگرد‌ها دچار مشکلات عدیده شدند و دامنه این تأثیرات منفی حتی به کشاورزی و تولیدات باغی نیز رسیده و این عرصه را با کاهش ۳۰ درصدی تولیدات روبرو کرده است.

پاپی‌زاده٬ با هشدار نسبت به آلوده بودن ریزگردها به موادی نظیر اورانیوم٬ ادامه داد: بسیاری از ریزگرد‌ها که منشأ آن ها از کشور عراق است٬ ذرات اورانیم بمب‌هایی که آمریکایی‌ها در عراق به کار برده بودند٬ را به همراه دارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ در تشریح عامل پیدایش ریزگرد‌ها٬ افزود: ریزگرد‌ها از کشورهایی نظیر عراق و عربستان وارد خاک ایران می شوند و مهمترین دلیل آن‌ها نیز بی توجهی این کشور‌ها به زیست‌بومشان است.

عضو کمیسیون کشاورزی٬ آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی٬ یادآور شد: سیاست‌های غلط توسعه طلبانه کشور ترکیه که همان بستن سد‌های پی در پی روی سر منشأ دجله و فرات است این رودخانه را با کمبود آب مواجه ساخته٬ در نتیجه چنین اقدامی نخلستان‌ها و هورهای بزرگ عراق رو به نابودی گذاشته و گرد وغبار حاصل از آن به چشم مردم منطقه نظیر ایران می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 4 =

پست بعدی

شماره 28 گاهنامه علمی خبری فرهنگی جمعیت کویر سبز با رویکرد تنوع زیستی منتشر شد

پ خرداد ۳۰ , ۱۳۹۲
  فهرست مطالب: روز جهانی محیط زیست تنوع زیستی مراکز بین المللی منابع ژنتیکی گیاهی نقش بانک ژن در حفاظت و احیاء بذرهای بومی تنوعی از زیستن در حضور آب نقش تشکل های مردم نهاد در حفاظت از تنوع زیستی تهدید سلامت انسان و محیط زیست توسط دامداری های صنعتی […]