مرگ تعدادی از گوزن‌های زرد ایرانی در منطقه حفاظت شده کرخه !

احمدرضا لاهیجان زاده» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با تایید این خبر به سبزپرس گفت: در چند روز گذشته، لاشه تعدادی از گوزن‌های زرد ایرانی که در محدوده فنس‌کشی شده منطقه کرخه پیدا شده است.

او ادامه داد: آنطور که از شواهد پیداشت، این گوزن‌ها بر اثر نوعی بیماری تلف شده‌اند اما هنوز نوع بیماری و علت شیوع آن مشخص نیست.

به گفته لاهیجان زاده، در حال حاضر اکیپی ۱۰ نفره از دامپزشکان ایرانی مقیم استان خوزستان و همچنین تهران و چند تن از دامپزشکان مقیم کشور آلمان در منطقه حضور دارند و در حال بررسی لاشه‌ها و شواهد موجود هستند.

لاهیجان زاده تاکید کرد: در حال حاضر، تمام بضاعت استان را برای شناسایی و کنترل این بیماری به کار گرفته‌ایم. همچنین در حال زنده‌گیری گوزن‌های دیگر برای جلوگیری از سرایت بیماری و همچنین درمان حیوانات بیمار هستیم.

به گزارش سبزپرس، در این منطقه، محدوده‌ای فنس‌کشی شده به مساحت ۲۰۰ هکتار قرار دارد که بیش از ۶۰ گوزن زرد ایرانی در شرایط نیمه اسارت در آن نگهداری می‌شوند. این گوزن‌ها، نوادگان شش گوزن زرد ایرانی هستند که در دهه ۱۳۴۰ در همین منطقه یافت شدند.

در آن زمان تصور غالب بر این بود که گوزن زرد ایرانی برای همیشه منقرض شده است اما طی دو گزارش رسیده به کارشناسان کانون شکار وقت، گروه‌هایی برای زنده‌گیری این گوزن‌ها به خوزستان مراجعه کردند و در ابتدا گروهی شامل چهار گوزن (یک نر و سه ماده) و سپس گروهی شامل یک جفت گوزن زرد ایرانی را زنده‌گیری و به تهران منتقل کردند. پس از آن، منطقه «دشت ناز ساری» به عنوان محل نگهداری و تکثیر این گوزن‌ها انتخاب شد که پس از افزایش جمعیت، تعدادی از گوزن‌ها به مناطق مختلف از جمله «جزیره اشک» دریاچه ارومیه و منطقه حفاظت شده دز و کرخه منتقل شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − یک =

پست بعدی

چرا چنین شعاری را برای پانزده خرداد امسال برگزیدیم؟

ش خرداد ۲۵ , ۱۳۹۲
درویش، محمد – در چهل و یکمین سالگرد کنفرانس استکهلم، جهانیان بار دیگر بر واقعیتی صحه نهاده‌اند که نخستین بار توسط یک ایرانی مطرح شده بود. بیاییم نشان دهیم که هنوز هم ایران می‌تواند نقشی مؤثر و ماندگار در جریان‌های محیط زیستی جهان دارا باشد. پنجم ژوئن مصادف با پانزده […]